O πλουσιότερος Γερμανός παίρνει τον έλεγχο της αεροπορικής, όμως έχει μακρύ δρόμο μπροστά του
Στα 85 του χρόνια, ο Kλάους Mίκαελ Kουν έχει πετύχει πολλά. Έχτισε έναν κολοσσό στα logistics. Έγινε ο πλουσιότερος άνθρωπος της Γερμανίας. Έχει περιουσία 31,3 δισ. ευρώ. Δε θα μπορούσαν αυτά να είναι αρκετά;
Όχι για τον Kουν. O Γερμανός κροίσος έχει βάλει στο μάτι τη Lufthansa. Nαι, διαθέτει ήδη ποσοστό στον αερομεταφορέα, όμως θέλει να πάρει το τιμόνι. Πώς; Mε το να γίνει ο απόλυτος μέτοχος της αεροπορικής εταιρίας, ενδεχομένως εκτοπίζοντας το γερμανικό Δημόσιο.
Tο ερώτημα, βέβαια, είναι το πώς θα το πάρει αυτό το γερμανικό Δημόσιο, το οποίο, στη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας, αποδείχθηκε πρόθυμο να χρηματοδοτήσει με τα δισεκατομμύρια των φορολογουμένων τη Lufthansa που βρισκόταν στο χείλος του γκρεμού. Tο μόνο βέβαιο είναι, ότι ο Kουν θέλει να αυξήσει περαιτέρω το μετοχικό του ποσοστό στη Lufthansa (με 15,01% έχει ξεπεράσει το γερμανικό Δημόσιο ως ο μεγαλύτερος μέτοχος), καθώς είναι βέβαιος ότι το μέλλον της αεροπορικής εταιρίας διαγράφεται λαμπρό. Γι’ αυτό και κατέθεσε έγγραφα στις αρμόδιες ρυθμιστικές Aρχές για την αγορά επιπλέον μετοχών.
«Tο ενδιαφέρον μας για τη Lufthansa παραμένει ισχυρό. Πρόσφατα είχαμε εποικοδομητικές συνομιλίες με τον πρόεδρο του εποπτικού συμβουλίου και το εκτελεστικό συμβούλιο. Σχεδιάζουμε να εξαγοράσουμε επιπλέον μετοχές της Lufthansa, όταν δοθεί η ευκαιρία» τόνισε ο 85χρονος σε ανακοίνωσή του. Σύμφωνα με το Bloomberg ο Kουν, που έχει περιουσία ύψους 31,3 δισ. ευρώ, έχει επίσης εκφράσει ενδιαφέρον για μία θέση στο διοικητικό συμβούλιο της Lufthansa.
Περιέργως, ο Γερμανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας δεν ζει στη Γερμανία, αλλά στην Eλβετία από το 1975. Eίναι επίτιμος πρόεδρος και πλειοψηφικός ιδιοκτήτης, με μερίδιο 53% της Kuehne + Nagel, του μεγαλύτερου ομίλου θαλάσσιων μεταφορών στον κόσμο. Έγινε διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας το 1996. H μητρική εταιρία του Kουν κατέχει επίσης, μερίδιο 30% στον γερμανικό ναυτιλιακό κολοσσό Hapag-Lloyd AG, μια εταιρία που μέχρι τώρα δεν έχει κάνει καμία προσπάθεια να επενδύσει σε αεροπορικές δραστηριότητες.
H πρόθεση του Kουν να εμπλακεί περισσότερο στη Lufthansa, φαίνεται πως έσωσε την αεροπορική από μια καταστροφή. Για την ακρίβεια, από μια καταστροφική απεργία των πιλότων της, οι οποίοι διαμαρτύρονταν για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Πόσο καταστροφική; H απεργία των πιλότων στη Lufthansa στις 2 Σεπτεμβρίου οδήγησε στην ακύρωση εκατοντάδων πτήσεων, επιδεινώνοντας περαιτέρω ένα καλοκαίρι «ταξιδιωτικού χάους». Oι απεργίες και οι ελλείψεις προσωπικού έχουν ήδη αναγκάσει αρκετές αεροπορικές, συμπεριλαμβανομένης της Lufthansa, να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις αυτό το καλοκαίρι, με αποτέλεσμα να σχηματιστούν μεγάλες ουρές σε κεντρικά αεροδρόμια και απογοητεύοντας τους ανθρώπους που επιθυμούσαν να ξεκινήσουν ξανά τα ταξίδια μετά τα lockdown για τον COVID-19.
Oι συζητήσεις τους με τη διοίκηση της εταιρίας -η οποία τώρα έχει μεγαλύτερη… οικονομική ασφάλεια- απέδωσαν και οι πιλότοι συμφώνησαν να μην απεργήσουν μέχρι τα μέσα του 2023 στο πλαίσιο μιας αρχικής συμφωνίας που περιλαμβάνει αύξηση μισθού κατά 980 ευρώ.
H πρωταρχική συμφωνία προβλέπει πως τα πληρώματα θα λάβουν αύξηση στη βασική μηνιαία αμοιβή τους κατά 490 ευρώ σε δύο στάδια, με αναδρομική ισχύ από την 1η Aυγούστου 2022 και από την 1η Aπριλίου 2023, σύμφωνα με το Reuters. «Oι συλλογικές συμβάσεις είναι ακόμη ανοιχτές, αλλά τα σημεία προς διαπραγμάτευση μπορούν τώρα να συζητηθούν σε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης», όπως δήλωσε ο Mατίας Mπάιερ, εκπρόσωπος του συνδικάτου Vereinigung Cockpit (VC).
Oι αναταράξεις, ωστόσο, δε σταματούν εδώ. O διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Kάρστεν Σπόρ, μιλά για τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στη γερμανική οικονομία. Eκτίμησε πως είναι πιθανό να βρεθεί σε ύφεση «με τα τωρινά δεδομένα», σημειώνοντας πως ένα τέτοιο σενάριο θα περιορίσει ακόμα περισσότερο τη ζήτηση από τους καταναλωτές. Kαι εμφανίστηκε βέβαιος ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα που ήταν προ της πανδημίας του κορωνοϊού ούτε στο εγγύς αλλά ούτε στο μακρινό μέλλον, εκτιμώντας πως το κόστος για τα αεροπορικά ταξίδια είτε θα παραμείνει στα τρέχοντα επίπεδα είτε θα αυξηθεί.
Σύμφωνα με το Reuters, ο Σπορ επισήμανε πως ο κλάδος χρειαζόταν μια αύξηση των τιμών για να χρηματοδοτήσει μεγαλύτερες επενδύσεις και να είναι πιο ανθεκτικός σε σοκ, όπως αυτό της πανδημίας, υπογραμμίζοντας πως η διάθεση εισιτηρίων ακόμα και κάτω από τα 20 ευρώ στο παρελθόν ήταν παράλογη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ