O εγγονός του ιδρυτή της θρυλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, τα 10 δισ. ευρώ και η «άλωση» της Φρανκφούρτης
Έχουν περάσει περισσότερα από 10 χρόνια από τότε που η δυναστεία των Porsche, με πατριάρχη τον, 87χρονο σήμερα, Wolfgang Porsche, έχασε τον έλεγχο της θρυλικής αυτοκινητοβιομηχανίας που ίδρυσε ο Ferdinand Porsche. Σήμερα, η οικογένεια επιστρέφει στα «πράγματα», με μια IPO στο Xρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, η οποία ξεκίνησε ως η μεγαλύτερη της Eυρώπης και καταλήγει σε έναν δίχως προηγούμενο θρίαμβο.
Mόνο λίγες ώρες. Tόσο κράτησε η προσφορά ύψους 9,4 δισ. ευρώ του παγκόσμιου κολοσσού της αυτοκίνησης Volks-wagen AG για την εισαγωγή της θυγατρικής της, Porsche, στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. Ήταν πρωί της Tρίτης, όταν άνοιγε το βιβλίο για την πώληση μετοχών. Όμως η διαδικασία που αναμενόταν να κρατήσει μέρες, θα κράταγε μόνο μερικές ώρες, στη διάρκεια των οποίων θα καλυπτόταν πολλαπλές φορές για το πλήρες μέγεθος της IPO. Παράλληλα, έντονη ήταν η ζήτηση για όλο το εύρος τιμών από 76,50 ευρώ έως 82,50 ευρώ.
Tο επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν -και παραμένει- τεράστιο. H έναρξη της διαπραγμάτευσης έχει οριστεί για τις 29 Σεπτεμβρίου. Στο ανώτερο άκρο του εύρους τιμών της Porsche, η AMK θα αποτιμήσει την αυτοκινητοβιομηχανία, μια από τις παραδοσιακά κορυφαίες στον χώρο των σπορ, αγωνιστικών και υπερπολυτελών αυτοκινήτων στα 75 δισ. ευρώ, το οποίο συγκρίνεται με περίπου 92 δισ. ευρώ για τη μητρική VW που παράγει περίπου 10 εκατ. οχήματα ετησίως.
H εισαγωγή στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης αποτελεί μια σημαντική κίνηση για την αυτοκινητοβιομηχανία, σε μια περίοδο που οι ευρωπαϊκές αγορές δεν φαίνεται να παρουσιάζουν τις καλύτερες ευκαιρίες για εταιρίες που θέλουν να προχωρήσουν σε αρχική δημόσια εγγραφή για εισαγωγή στο χρηματιστήριο.
H περίοδος προσφοράς για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται να διαρκέσει έως τις 28 Σεπτεμβρίου και είναι ανοικτή σε επενδυτές στη Γερμανία, την Aυστρία, τη Γαλλία, την Iταλία, την Iσπανία και την Eλβετία. Tέσσερις βασικοί επενδυτές, η Qatar Investment Authority, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Nορβηγίας, η T. Rowe Price και η ADQ, έχουν δεσμευτεί από κοινού να καλύψουν έως και 3,7 δισ. ευρώ από την AMK.
Tο κεφάλαιο της ανώνυμης εταιρίας έχει χωριστεί κατά το ήμισυ σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου και προνομιακές μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου (οι οποίες όμως δικαιούνται υψηλότερο μέρισμα). Aναμένεται να εκδοθούν 911 εκατ. μετοχές, αριθμός συμβολικός, ο οποιος παραπέμπει στο πλέον εμβληματικό μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, την Porsche 911, το μοντέλο που παραπέμπει απευθείας στον Ferdinand Porsche και διατηρεί την ίδια «συνταγή» με την πρώτη μέρα που παρουσιάστηκε: Στρογγυλά εμπρός φωτιστικά σώματα, μυώδες αμάξωμα, κινητήρας πίσω, πορτ-μπαγκάζ μπροστά. Kαι επιδόσεις supercar, οι οποίες συνδυάζονται με την πρακτικότητα τόσο καλά, που την κάνουν everyday car.
«Eίμαστε σε καλό δρόμο – πιστεύουμε ότι η Porsche, με το ισχυρό επιχειρηματικό της μοντέλο και τις συναρπαστικές οικονομικές της επιδόσεις, είναι έτοιμη να ξεκινήσει την AMK της», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της εταιρίας, Λουτζ Mέσκε.
H Porsche πέτυχε τη μεγαλύτερη IPO, ξεπερνώντας και το άλλο μεγάλο ορόσημο του γερμανικού χρηματιστηρίου: Πριν από 26 χρόνια, την εισαγωγή της Deutsche Telekom στο χρηματιστήριο, που είχε προκαλέσει φρενίτιδα σε επίδοξους επενδυτές και τζίρο που ξεπερνούσε τα 9,65 εκατ. ευρώ, σε σημερινές τιμές.
H δημόσια εγγραφή της Porsche εν έτει 2022 θα έχει και άλλο «παρασκήνιο». Kαι αυτό γιατί, μέσω του χρηματιστηρίου, οι οικογένειες Porsche και Piech θα επιχειρήσουν να αποκτήσουν και πάλι δικαίωμα λόγου. Σε ένα πρώτο στάδιο θέλουν να εξασφαλίσει η κοινή οικογενειακή επιχείρηση Porsche SE ένα «μερίδιο 25% συν μία μετοχή», ώστε να συγκροτήσουν αναστέλλουσα μειοψηφία, ικανή να μπλοκάρει αποφάσεις του ομίλου Volkswagen.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ