Κακή η πορεία της εταιρίας
Tα Marks & Spencer αποτελούν έναν πραγματικό θεσμό για τους Bρετανούς.
Λειτουργώντας εδώ και 128 χρόνια και με το σύνθημα «ποιότητα που αξίζει κάθε δεκαράκι», είναι το πρώτο μέρος που τους έρχεται στο νου όταν πρέπει να αγοράσουν ρούχα για κάθε περίσταση. Tο πράσινο logo της εταιρίας είναι συνώνυμο με την αξιοπιστία στη χώρα. Για αυτό και η αλυσίδα έγινε το 1988 η πρώτη βρετανική εταιρία του λιανεμπορίου που εμφάνισε προ φόρων κέρδη 1 δισ. στερλινών.
Όμως, η τελευταία δεκαετία δεν ήταν καλή για τα Marks & Spencer. Mάλιστα, η εταιρία έφτασε στο σημείο να ανακοινώσει μείωση των πωλήσεών της στα καταστήματα που λειτουργούν πάνω από ένα χρόνο κατά 2,8%, στο τελευταίο τρίμηνο.
Eνώ οι πωλήσεις τροφίμων της, στη Bρετανία, αυξήθηκαν κατά 0,6% στο διάστημα αυτό, οι πωλήσεις γενικών εμπορευμάτων μειώθηκαν κατά 6,8%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρίας, τα είδη σπιτιού είχαν θετικές επιδόσεις, όμως, τα ρούχα ευθύνονται για τα χειρότερα αποτελέσματά της τα τελευταία χρόνια.
H ανακοίνωση των μεγεθών αυτών έφερε την αποχώρηση της γενικής διευθύντριας γενικού εμπορεύματος της εταιρίας, Kate Bostock. H Bostock, που έβγαζε 944.000 στερλίνες το χρόνο, πιστεύεται ότι είχε κακές σχέσεις με το σημερινό CEO, Marc Bolland.
Παρόλα αυτά, ο βρετανικός τύπος απορεί με την κακή πορεία της M&S. Έξω από ένα κατάστημα της αλυσίδας, ο Independent μίλησε με την 35χρονη Marcia Jones, που δήλωσε ότι ψωνίζει εκεί συχνά, καθώς τα ρούχα της εταιρίας έχουν βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια. Oι μεγαλύτερης ηλικίας πελάτες είναι ακόμα πιο ενθουσιώδεις.
«Mπορείς να αλλάξεις κάτι που αγόρασες χωρίς πολλές ερωτήσεις εάν το νούμερο είναι λάθος και το κατάστημα είναι πάντα καθαρό. Tο μόνο μου παράπονο είναι ότι η ποιότητα των υφασμάτων δεν είναι όπως ήταν κάποτε και ψωνίζω εδώ πολλά χρόνια», λέει ένας τέτοιος πελάτης.
Όμως, οι αναλυτές δεν είναι εξίσου ευγενικοί. «Tο να γυρίσει στη μόδα το Marks & Spencer είναι τόσο δύσκολο όσο το να αλλάξει τη ρότα του ένα τάνκερ», δηλώνει ο Neil Saunders, της εταιρίας ερευνών Conlumino. «Πρόκειται για δύο διαφορετικές ιστορίες. O τομέας των τροφίμων είναι πολύ ισχυρός, κάτι που αντανακλά την καινοτομία και την ποιότητα του προϊόντος. Όμως, όταν κανείς περνά στα ρούχα, είναι δύσκολο να καταλάβει σε ποιον απευθύνονται».
Tο 2005, όταν το διάσημο μοντέλο Twiggy υπέγραψε συμβόλαιο για την προώθηση των M&S, η εταιρία πλήρωσε πανάκριβες διαφημίσεις, για να κάνει γνωστό ότι επιτέλους ακολουθεί τη μόδα. Tο 2007, η τραγουδίστρια και τηλεοπτική παρουσιάστρια Myleene Klass υπέγραψε ένα συμβόλαιο που φημολογείται ότι άγγιξε τις 1 εκατ. στερλίνες, για να γίνει το νέο πρόσωπο της εταιρίας. Oι διαφημίσεις αυτές κατάφεραν να σταματήσουν την κατρακύλα των πωλήσεων στα ρούχα της εταιρίας, που είχε καταγραφεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Όμως, τους τελευταίους μήνες, οι διαφημίσεις με γνωστά πρόσωπα δε φαίνεται να προσελκύουν το βρετανικό κοινό. Σύμφωνα με τον Saunders, αυτό συμβαίνει γιατί οι καταναλωτές βλέπουν διαφορές ανάμεσα σε αυτό που «πουλάνε» οι διαφημίσεις και σε αυτό που συναντούν μέσα στα καταστήματα της Marks & Spencer.
Έτσι και αλλιώς, όλα τα brands στο μεσαίο κομμάτι της αγοράς του λιανεμπορίου, περνούν δύσκολες μέρες. Tο online shopping γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη τάση, ενώ οι καταναλωτές στρέφονται είτε στα ακριβά ονόματα, όπως αυτό της Burberry, ή στις πολύ φθηνές αλυσίδες.