Αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, επιφάνειας 83.000 τ.μ. και αξίας 100 εκατ. δολαρίων, όπου ο καθένας θα μπορεί να φυλάσσει, αφορολόγητα, έργα τέχνης και άλλα πολύτιμα αντικείμενα, κατασκευάζει ο ελβετικός όμιλος logistics Euroasia Investment δίπλα στο Beijing Capital International Airport, σε μία προσπάθεια να εισέλθει στη δυναμική κινεζική αγορά της τέχνης.
Η εταιρεία φιλοδοξεί να αντιγράψει στο Πεκίνο το ίδιο μοντέλο που εφάρμοσε στην Singapore Freeport. Οι εγκαταστάσεις θα έχουν ένα ύψιστης ασφάλειας θησαυροφυλάκιο για έργα τέχνης, χρυσό και άλλα πολύτιμα αντικείμενα, επιτρέποντας στους συλλέκτες να αποθηκεύσουν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία χωρίς να πληρώνουν φόρους ή να είναι αναγκασμένοι να τα δηλώσουν σε κάποιο τελωνείο.
Το πρότζεκτ Beijing Freeport of Culture αποτελεί ένα joint venture ανάμεσα στην Euroasia και την κρατική Beijing Gehua Cultural Development Group. Είναι μέρος μιας κυβερνητικής πρωτοβουλίας για την προώθηση του πολιτισμού και την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου της τέχνης.
«Θα υπάρχει μία δημόσια υπηρεσία που θα αναλαμβάνει να πιστοποιήσει την αυθεντικότητα των έργων που μπαίνουν και που βγαίνουν», εξηγεί ο Tony Reynard, πρόεδρος του Singapore Freeport.
Οι εγκαταστάσεις του Πεκίνου, που ακόμα βρίσκονται σε φάση αδειοδότησης, θα είναι έτοιμες έως τα μέσα του 2014. Το Freeport θα εξαιρείται από τους φόρους εισαγωγής, το ΦΠΑ και το φόρο κατανάλωσης, κάτι που σημαίνει ότι τα έργα που θα διακινούνται μέσω αυτού, θα εξοικονομούν ένα ποσό ίσο με το 34% της αξίας τους.
Στα 83.000 τ.μ., θα είναι σχεδόν τριπλάσιο σε έκταση σε σχέση με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις της Σιγκαπούρης, όπου όλος ο διαθέσιμος χώρος έχει μισθωθεί.
Στις εγκαταστάσεις έχει προβλεφθεί επίσης χώρος εκθέσεων, που θα φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, και διεθνείς δημοπρασίες. Σημειώνεται ότι οι διεθνείς οίκοι Sotheby’s και Christie’s International δεν πραγματοποιούν αυτή τη στιγμή δημοπρασίες στην Κίνα.
Παρότι στη χώρα λειτουργούν περισσότεροι από 1.000 οίκοι δημοπρασιών, η βιομηχανία της τέχνης μαστίζεται από προβλήματα, με κυριότερα τα μη αυθεντικά έργα, το λαθρεμπόριο και την πρακτική των πλειοδοτών να μην πληρώνουν για τα έργα που «χτύπησαν».
Πέρυσι, όμως, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ, για να γίνει η μεγαλύτερη αγορά για έργα τέχνης και αντίκες στον κόσμο, σύμφωνα με μελέτη του ολλανδικού European Fine Art Foundation. Οι δημοπρασίες στην ηπειρωτική Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, το Μακάο και την Ταϊβάν συγκέντρωσαν 9,8 δισ. ευρώ (12 δισ. δολάρια) το 2011.