Η πτώση της αξίας τους δημιουργεί αμφιβολίες για τις προοπτικές των δημοσίων εγγραφών των εταιριών
«Οι μετοχές της Facebook αξίζουν περίπου 20 δολ., της Pandora έχουν χάσει πάνω από το 40% της αξίας τους, ενώ οι επενδυτές της Zynga, χάνουν πάνω από το 70% των χρημάτων τους»
Μερικές φορές, όταν μια ερωτική σχέση έχει τελειώσει, τα εμπλεκόμενα μέρη της δυσκολεύονται ακόμα και να θυμηθούν τι ήταν αυτό που τους προσέλκυσε στον άλλο. Αυτό ακριβώς πρέπει να νιώθουν σήμερα οι άλλοτε ερωτευμένοι με τη Facebook επενδυτές. Αυτοί που το Μάιο έσπευσαν να αγοράσουν τις μετοχές της, στα 38 δολάρια έκαστη, στην πολυαναμενόμενη δημόσια εγγραφή της εταιρείας. Ή εκείνοι που πλήρωσαν 16 δολάρια για κάθε μετοχή της Pandora Media και 10 δολάρια για εκείνες της Zynga.
Σήμερα, οι μετοχές της Facebook αξίζουν περίπου 20 δολάρια, της Pandora έχουν χάσει πάνω από το 40% της αξίας τους σε σχέση με την τιμή διάθεσης της δημόσιας εγγραφής, ενώ όσοι εμπιστεύτηκαν την Zynga, χάνουν πάνω από το 70% των χρημάτων τους.
Δίκαια λοιπόν, θα έλεγε κανείς ότι η σχέση πάθους της Wall Street με τις ιντερνετικές μετοχές τελείωσε, και μάλιστα άσχημα. Μάλιστα, λέγεται ότι η πτώση των ήδη εισηγμένων ιντερνετικών εταιρειών υπονομεύει τις προοπτικές για τις δημόσιες εγγραφές επιχειρήσεων όπως οι Twitter και Foursquare, που περίμεναν να κάνουν το δικό τους χρηματιστηριακό ντεμπούτο. Η φούσκα των social media δείχνει επιτέλους να σκάει.
Το κοινό όλων αυτών των καταστροφικών εισαγωγών στο χρηματιστήριο ήταν ότι οι επενδυτές αποτιμούσαν τα φαινόμενα των social media όχι με βάση τα παλαιότερα κέρδη ή έστω τα τρέχοντα έσοδά τους, αλλά με βάση υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις για τη μελλοντική αύξηση των αποτελεσμάτων τους. Η Pandora είχε 90 εκατ. τακτικούς ακροατές μέσω διαδικτύου, άλλα 240 εκατ. άτομα έπαιζαν τα on line παιχνίδια της Zynga και η Facebook διαχειριζόταν το δημοφιλέστερο από όλα τα social networks, με 900 ενεργά προφίλ. Με τη βάση των χρηστών τους να αυξάνεται με τόσο ταχείς ρυθμούς, ήταν απλά θέμα χρόνου οι εταιρείες αυτές να μπορέσουν να κεφαλαιοποιήσουν τη δημοτικότητά τους, πουλώντας διαφημίσεις.
Όμως, χρειάστηκε η ανακοίνωση επίσημων αποτελεσμάτων μόλις ενός τριμήνου, στην περίπτωση της Facebook, για να προσγειωθούν στην πραγματικότητα αυτές οι προσδοκίες.
Όπως αποδεικνύεται, το ίδιο πράγμα που έκανε τη Wall Street να ερωτευτεί αυτές τις εταιρείες, ευθύνεται τώρα για το τέλος της σχέσης: Πολύ απλά, στα social media, τα δεδομένα αλλάζουν μέσα σε μια στιγμή.
Η περίπτωση του Facebook είναι χαρακτηριστική. Αυτή τη στιγμή, περίπου ένας στους 9 χρήστες του μπαίνει στο site μέσω του smartphone του. Πρόκειται για αύξηση 23% σε σχέση με πριν από 3 μήνες, πολύ μεγαλύτερη από ό,τι κανείς μπορούσε να περιμένει. Όμως, αυτό αποτελεί μια κοσμογονική αλλαγή για την Facebook, η οποία «πουλούσε» διαφημίσεις στις οθόνες των υπολογιστών, αλλά βλέπει ότι η τακτική της αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα κινητά τηλέφωνα.
Για τη Zynga, η μετάβαση από τους υπολογιστές στα κινητά ήταν ακόμα πιο επώδυνη. Η εταιρεία «πουλούσε» τα παιχνίδια της μέσω του Facebook, όμως, όσοι συνδέονται στο Facebook μέσω κινητών τηλεφώνων, δεν παίζουν παιχνίδια. Έτσι, η Zynga μένει να αναζητά την επόμενη επιτυχία της.
Η Groupon έχει χάσει τα δύο τρίτα της αξίας της από τη δημόσια εγγραφή της, το Νοέμβριο, καθώς οι επενδυτές φοβούνται ότι οι πελάτες της θα ακολουθήσουν μια νέα μόδα και οι συνεργάτες-έμποροι θα βρουν έναν λιγότερο ακριβό τρόπο για να επικοινωνήσουν τις προσφορές τους.