Ο Τούρκος που έγινε δισεκατομμυριούχος από το ελληνικό γιαούρτι
Το δαιμόνιο επιχειρηματικό μυαλό ή η τύχη μπορεί να σε φτάσει στην κορυφή της επιτυχίας;
Όπως και να έχει, ένα παλιό εργοστάσιο και ένα μικρό επιχειρηματικό δάνειο ήταν αρκετά για να κάνουν έναν 40χρονο Τούρκο μετανάστη στην Αμερική δισεκατομμυριούχο.
Πρόκειται για τον Hamdi Ulukaya ο οποίος κατέκτησε την αμερικανική αγορά και κατ΄ επέκταση τα αμερικανικά σαλόνια αφού κατάφερε να γίνει δισεκατομμυριούχος παράγοντας το ελληνικού τύπου γιαούρτι.
Το Chobani, το γιαούρτι με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην αμερικανική αγορά, ήταν εκείνο που εκτίναξε την καθαρή αξία της περιουσίας του Ulukaya στα 1,1 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires Index, καθώς οι πωλήσεις της εταιρείας του, της Chobani Inc., έχουν πενταπλασιαστεί από το 2009 και μετά.
Με έδρα το Νόργουιτς (Νέα Υόρκη), η εταιρεία, που ξεκίνησε με την επωνυμία Agro-Farma Inc., άρχισε να παράγει τα γιαούρτια Chobani πριν από πέντε χρόνια και σήμερα ελέγχει το 17% της αμερικανικής αγοράς γιαουρτιού.
Τη μεγάλη, όμως, επιτυχία του Hamdi Ulukaya απειλεί αφενός ο έντονος ανταγωνισμός και αφετέρου η πρώην… σύζυγός του, η οποία διεκδικεί τη μισή και πλέον εταιρεία.
Η Alpina Foods, η αμερικανική θυγατρική της κολομβιανής εταιρείας τροφίμων Alpina Productos Alimenticios SA και η PepsiCo -μέσω της κοινοπραξίας της με τη γερμανική Theo Muller GmbH- κατασκευάζουν μονάδες παραγωγής ελληνικού γιαουρτιού 175 μίλια από τα κεντρικά γραφεία της Chobani.
Επίσης, η άκρως ανταγωνιστική μονάδα της ΦΑΓΕ είναι μόλις 90 μίλια μακριά και οι πωλήσεις της αυξάνονται με μέσο ετήσιο ρυθμό 34% από το 2009 και μετά.
Την ίδια ώρα, η πρώην σύζυγος του Ulukaya διεκδικεί δικαστικά το 53% της εταιρείας του, υποστηρίζοντας ότι κατά την περίοδο 1997-2009 έδωσε στον σύζυγό της 500.000 δολάρια για να τον βοηθήσει να ξεκινήσει μια επιχείρηση φέτας, τα οποία εκείνος χρησιμοποίησε για να αγοράσει ένα παλιό εργοστάσιο της Kraft Foods και να ξεκινήσει την Agro-Farma.
Το ζευγάρι χώρισε το 1999 και, όπως υποστηρίζει τώρα η σύζυγος, ο Ulukaya αρνήθηκε να της δώσει μερίδιο από τα κέρδη που αποκόμισε στη συνέχεια από τις επιχειρηματικές δραστηριότητές του.
Σε ό,τι αφορά πάντως την κατανάλωση, όλα δείχνουν πως οι προοπτικές για το ελληνικό γιαούρτι είναι κάτι περισσότερο από καλές.