Η παρέμβαση Μέρκελ προς τον Γάλλο Πρόεδρο Ολάντ απέτρεψε την συγχώνευση EADS – BAE Systems
Χρειάστηκε απλά ένα τηλεφώνημα διάρκειας τριών λεπτών για να ναυαγήσει το megadeal των 36 δισ. ευρώ, που θα δημιουργούσε τη μεγαλύτερη εταιρεία αμυντικού εξοπλισμού και αεροναυπηγικής στον κόσμο, με 220.000 εργαζομένους.
Ο νέος όμιλος, θα αποτελούσε το καμάρι της Ευρώπης, αφού θα κατασκεύαζε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, από πυρηνικά υποβρύχια και πολεμικά τζετ Typhoon έως αεροπλάνα A380 superjumbo. Όμως, όλα αυτά τα σχέδια ναυάγησαν, εξαιτίας της Γερμανίδας καγκελαρίου Angela Merkel.
Ήταν Τρίτη, και η Γερμανίδα καγκελάριος Angela Merkel ετοιμαζόταν για το ταξίδι της στην Αθήνα, όταν σήκωσε το τηλέφωνο και κάλεσε το Γάλλο πρόεδρο Francois Hollande. Του είπε ότι δεν υπήρχε πια λόγος να συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για τη συγχώνευση των EADS και BAE Systems.
Ήταν ένα δύσκολο και δυσάρεστο τηλεφώνημα για τον Hollande, ο οποίος παρά τις προηγούμενες διαφωνίες τους, είχε αρχίσει τις τελευταίες ημέρες να στηρίζει το deal. Βέβαια, ήταν ακόμα δυσκολότερο για τον Tom Enders, το διευθύνοντα σύμβουλο της EADS και αρχιτέκτονα της συμφωνίας. Έστω και εάν εκείνη τη στιγμή, αυτός δεν γνώριζε ότι το σχέδιο που επί μία δεκαετία προωθούσε, είχε ναυαγήσει οριστικά.
Ο Γερμανός μάνατζερ είχε αρχίσει να δουλεύει πάνω στη συμφωνία από τον Απρίλιο, μαζί με τον Ian King, διευθύνοντα σύμβουλο της BAE, και άνθρωπο τον οποίο γνώριζε εδώ και 20 χρόνια. Οι δυο τους ήθελαν να σχηματίσουν έναν ευρωπαϊκό πρωταθλητή στους τομείς της άμυνας και της αεροναυπηγικής. Έναν πανίσχυρο όμιλο που θα μπορούσε να ξεπεράσει τις άσχημες περιόδους στον κύκλο και των δύο αυτών αγορών αλλά και να ανταγωνιστεί αποτελεσματικά απέναντι στην αμερικανική Boeing.
Έως τα τέλη του Ιουλίου, είχαν αρχίσει να προσεγγίζουν πρόσωπα – κλειδιά του πολιτικού σκηνικού της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Γερμανίας. Οι Βρετανοί συμφώνησαν να στηρίξουν το deal, αρκεί αυτό να σεβόταν κάποιες κόκκινες γραμμές: Δεν θα υπήρχαν μεγάλες πολιτικές επιρροές, ενώ θα δίνονταν εγγυήσεις ότι τα κρατικά μυστικά δεν θα κινδύνευαν. Οι Γάλλοι ήταν πιο επιφυλακτικοί, αλλά αυτοί που δεν έδειχναν καμία καλή θέληση, ήταν οι Γερμανοί. Από τις τρεις άμεσα εμπλεκόμενες πλευρές στο deal, η Γερμανία θα ήταν η πιο αδύναμη.
Και σε αυτό το σημείο, ο Enders έκανε μια λανθασμένη εκτίμηση. Νόμιζε ότι η Merkel θα στήριζε τελικά τη συμφωνία, καθώς με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να μειώσει το ποσοστό της Γαλλίας στην EADS και να γλιτώσει την αγορά ενός μεγαλύτερου μεριδίου στην Daimler από τη Γερμανία. Εξάλλου, έναν χρόνο πριν από τις εκλογές, η εγγύηση για τις θέσεις εργασίας και τη λειτουργία των εργοστασίων θα φάνταζε ελκυστική στην καγκελάριο, πίστευε ο μάνατζερ.
Πηγές που έχουν γνώση του παρασκηνίου της υπόθεσης αποκαλύπτουν ότι η Merkel φέρει την ευθύνη για την ακύρωση του deal.
Η βρετανική κυβέρνηση κινητοποιήθηκε σε υψηλότατο επίπεδο το βράδυ της Τρίτης εκείνης, για να σώσει τη συμφωνία. Όμως, ήταν σαφές ότι η Γερμανίδα καγκελάριος δεν ένιωθε άνετα με το deal. Όπως λένε, μάλιστα, οι διαφωνίες της ήταν… φιλοσοφικής φύσης.
Η Merkel δεν ήθελε τη συγχώνευση μιας αμυντικής εταιρείας με μία βιομηχανία που κατασκευάζει επιβατηγά αεροσκάφη. «Το θεμελιώδες πρόβλημα είναι ότι η Merkel δεν νιώθει άνετα με το deal. Τελεία», εξηγεί πηγή.