Το Dreamliner, το τελευταίο μεγάλο αεροσκάφος της Boeing επλήγη από τρία περιστατικά, τη Δευτέρα και την Τρίτη και σήμερα που μειώνουν την αξιοπιστία του αεροσκάφους αυτού το οποίο παρουσιάζει ήδη τεχνικά προβλήματα και καθυστερεί πολύ στο χρονοδιάγραμμα παράδοσής του.
Μια εσωτερική πτήση των αερογραμμών All Nippon Airways (ANA) ακυρώθηκε σήμερα στην Ιαπωνία λόγω ενός προβλήματος στο φρένο ενός Boeing 787. Είναι το τρίτο τεχνικό πρόβλημα που παρουσιάζεται μέσα σε τρείς ημέρες σε αυτό τον τύπο αεροσκάφους που έχει ενταχθεί στο στόλο ιαπωνικών αεροπορικών εταιριών και εκτελεί πτήσεις τους εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο.
Το αεροσκάφος της ANA καθηλώθηκε στο αεροδρόμιο της δυτικής πόλης Γιαμαγκούτσι, μετά την άφιξή του το πρωί από το Τόκιο, όπου αναμενόταν να επιστρέψει το απόγευμα, αλλά ένα κομμάτι που αποκολλήθηκε από το πίσω αριστερό φρένο του συστήματος προσγείωσης του αεροσκάφους δεν ήταν διαθέσιμο στο Γιαμαγκούτσι για άμεση επισκευή, όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος του αερολιμένα.
Τη Δευτέρα σε ένα 787 της εταιρίας Japan Airlines προερχόμενο από το Τόκιο εκδηλώθηκε φωτιά, αμέσως μετά την προσγείωσή του στη Βοστόνη και έπειτα από την αποβίβαση των επιβατών. Οι αμερικανικές αρχές διενεργούν έρευνα.
Σε ανακοίνωσή του ο αμερικανικός όμιλος εξηγεί ότι το περιστατικό σημειώθηκε “στη διάρκεια του καθαρισμού του αεροσκάφους”, και αποδόθηκε “στη μπαταρία που χρησιμοποιήθηκε για να τεθεί σε λειτουργία η βοηθητική γεννήτρια τούρμπο” που προοριζόταν για ηλεκτρική τροφοδοσία.
Την Τρίτη διαρροή καυσίμου σημειώθηκε σε άλλη πτήση της Japan Airlines ενώ το αεροσκάφος εκινείτο προς τον διάδρομο απογείωσης. Διέρρευσαν σχεδόν 40 γαλόνια (σχεδόν 150 λίτρα) καυσίμου.
“Γίνεται έλεγχος στο αεροσκάφος και οι λόγοι αυτού του τεχνικού προβλήματος δεν έχουν επιβεβαιωθεί”, σημείωσε από την πλευρά του εκπρόσωπος της εταιρίας Japan Airlines.
Η JAL είναι, μαζί με την ανταγωνιστική της επίσης ιαπωνική εταιρία All Nippon Airways (ΑΝΑ), ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της Boeing, έχοντας παραγγείλει 45 Boeing 787 (καθώς και άλλα 20 επιλεκτικά).
Παράλληλα, σύμφωνα με την Wall Street Journal που επικαλείται πηγή προσκείμενη στην υπόθεση, η εταιρία United Airlines εντόπισε και αυτή ηλεκτρικές συνδέσεις που είχαν τοποθετηθεί λάθος σε ένα από τα έξι 787 που διαθέτει κατά τον έλεγχο που άρχισε μετά τη φωτιά που εκδηλώθηκε στο αεροσκάφος της JAL τη Δευτέρα.
Η United δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι πραγματοποίησε έλεγχο στα αεροσκάφη της αλλά δεν εντόπισε προβλήματα στις καλωδιώσεις.
Στο χρηματιστήριο, η μετοχή της Boeing συνεχίζει να καταγράφει απώλειες, μετά την πτώση της κατά 2,63% και τη διαμόρφωσή της στα 74,13 δολάρια την Τρίτη, και έπειτα από μια πτώση ήδη κατά 2% την προηγουμένη.
Τα νέα αυτά προβλήματα παρουσιάζονται ενώ η Boeing επιταχύνει την παραγωγή του Boeing 787, για να κερδίσει τουλάχιστον τρία χρόνια καθυστερήσεων που οφείλονται σε μια σειράς τεχνικών περιστατικών.
Το Δεκέμβριο δύο διαρροές καυσίμων είχαν καταγραφεί σε ένα 787, κάτι που οδήγησε τις αμερικανικές αρχές να δώσουν εντολή για τη διενέργεια ελέγχου σε όλο τον στόλο των Dreamliner που έχει τεθεί σε κυκλοφορία.
Για την τράπεζα Jefferies, η απώλεια τουλάχιστον ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων της χρηματιστηριακής κεφαλαιοποίησης της Boeing δείχνει να “υπερτιμά τις ανησυχίες καθώς ο στόλος των 787 συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά”.
“Ωστόσο αν και κάθε περιστατικό μπορεί να είναι μικρό, όλα μαζί μπορούν να επηρεάσουν το ποσοστά αξιοπιστίας του αεροσκάφους” προσθέτουν οι αναλυτές της Jefferies.
“Οι επενδυτές εκφράζουν φόβο ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ακύρωση συμβολαίων” και κυρίως αν ένα από τα τεχνικά περιστατικά εκλάβει μορφή πολύ πιο σοβαρού ατυχήματος, λέει οι Γκρεγόρι Βολοχίν στρατηγικός χρηματιστής του οίκου διαχείρισης επενδύσεων Meeschaert New York.
Πέρυσι η Boeing παρέδωσε 46 Dreamliners, μετά τα τρία το 2011 αλλά έχασε 12 παραγγελίες λόγω των καθυστερήσεων και του εντοπισμού τεχνικών προβλημάτων στο αεροσκάφος.