Θέλει να αναγεννηθεί από τις… στάχτες της η General Motors
Στο μισό μειώθηκε η συμμετοχή των Αμερικανών φορολογούμενων στη General Motors, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να αποπληρώσει δισεκατομμύρια δολάρια από τα χρήματα της κρατικής ενίσχυσης που πήρε, μέσω της μεγαλύτερης δημόσιας εγγραφής που έχει γίνει ποτέ στην αμερικανική χρηματιστηριακή ιστορία.
Η δημόσια εγγραφή για την επιστροφή της General Motors στη Wall Street συγκέντρωσε 23,1 δισ. δολάρια, αφού αποδείχθηκε μεγαλύτερη και πιο φιλόδοξη από ό,τι όλοι περίμεναν.
Η εισαγωγή των μετοχών στο New York Stock Exchange, κάτω από το πασίγνωστο ticker GM, έγινε βέβαια με πανηγυρικό τρόπο και το νέο CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας, Daniel Akerson, να καταφτάνει στη Wall Street οδηγώντας ένα ανοικτό αυτοκίνητο της εταιρείας, περιστοιχισμένος από φωτογράφους και δημοσιογράφους.
Τώρα, μένει η GM να αναγεννηθεί, έπειτα από τη χρεοκοπία της, για να μπορέσει και αποπληρώσει το σύνολο των 50 δισ. δολαρίων που πήρε στο πλαίσιο της κρατικής διάσωσης και να επιβεβαιώσει την ορθότητα της απόφασης της κυβέρνησης Obama να μην την αφήσει να πεθάνει.
Η GM είχε οδηγηθεί την 1η Ιουνίου του 2009 σε χρεοκοπία, τη δεύτερη μεγαλύτερη πτώχευση από την έναρξη της κρίσης μετά από αυτή της Lehman Brothers το Σεπτέμβριο του 2009.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει πλέον αποδείξει ότι μπορεί να είναι κερδοφόρα, όμως, η πλήρης απεμπλοκή του δημοσίου από την εταιρεία εκτιμάται ότι θα καταστεί εφικτή με την πάροδο δύο ετών. Με τη δημόσια εγγραφή, το ποσοστό του δημοσίου στο μετοχικό της κεφάλαιο μειώθηκε από το 61% στο 26%.
Για την κυβέρνηση Obama, η διάσωση της General Motors δεν προφύλασσε μόνο αυτή την εταιρεία, αλλά και ένα πλέγμα επιχειρήσεων που είχαν δέσει τις τύχες τους με την επιβίωση της θρυλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Center for Automotive Research έχει υπολογίσει ότι η διάσωση της GM και της Chrysler έσωσε περισσότερες από 1,1 εκατ. θέσεις εργασίας το 2009 και άλλες 314.000 θέσεις το 2010.
Πραγματικά, 17 μήνες αφότου η General Motors εισήλθε σε καθεστώς προστασίας από τους πιστωτές της, ολόκληρη η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει να αναγεννιέται. Την ώρα που η GM σχεδίαζε τη δημόσια προσφορά για την εισαγωγή των μετοχών της στο χρηματιστήριο, η μετοχή της Ford κάλπαζε, κάτι που σίγουρα διευκόλυνε τη διαδικασία.
Αν και μέχρι πριν από λίγους μήνες η αγορά θεωρούσε τις GM και Ford αδύναμες να ανταγωνιστούν τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, η ενίσχυση της αποδοτικότητάς τους και οι περικοπές κόστους προκαλούν πολύ θετικά σχόλια.
Η επενδυτική ζήτηση κατά τη διάρκεια του διεθνούς roadshow που προηγήθηκε της δημόσιας εγγραφής ήταν τόσο μεγάλη που η κυβέρνηση Obama αποφάσισε να πουλήσει πολύ περισσότερες μετοχές από ό,τι αρχικά σκόπευε.
Αν και η κυβέρνηση δεν διέσωσε την General Motors για να βγάλει κέρδος, αλλά για να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας, εντούτοις, τώρα πιέζεται να περιορίσει τις ζημιές της ή ακόμα και να βγει από αυτή την υπόθεση κερδισμένη. Μέχρι στιγμής, έχει ανακτήσει περισσότερα από 7,4 δισ. δολάρια από τα χρήματα που διέθεσε.
Τώρα, το αμερικανικό δημόσιο πρέπει να περιμένει τουλάχιστον έξι μήνες ακόμα για να πουλήσει άλλο ποσοστό του στην GM, όμως, όσοι γνωρίζουν το θέμα εκτιμούν ότι θα γίνει η ρευστοποίηση σημαντικού πακέτου μετοχών κάποια στιγμή μέσα στο 2011. Πληροφορίες μιλούν και για μια συμφωνία με την κινεζική εταιρεία SAIC, για το 1% της αυτοκινητοβιομηχανίας.