Το πράσινο φως για την αποκρατικοποίηση της εθνικής επιχείρησης των ταχυδρομείων (CTT) έδωσε χθες η πορτογαλική κυβέρνηση και ανακοίνωσε πως αναμένει να έχει λάβει δεσμευτικές προσφορές στον μειοδοτικό διαγωνισμό που θα προκηρύξει πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η σχεδιαζόμενη πώληση συνεχίζει το κύμα ιδιωτικοποιήσεων που αποτελούσαν προαπαιτούμενα για την δανειακή στήριξη της Πορτογαλίας βάσει του μνημονίου δανεισμού της χώρας από την διεθνή τρόικα των πιστωτών της (ΕΕ, ΕΚΤ, ΔΝΤ) που συνήφθη στα μέσα του 2011. Η Λισαβόνα έχει ήδη υπερβεί το ποσό-στόχο για τα έσοδά της από αποκρατικοποιήσεις, αφού πώλησε μετοχικά μερίδια στις εταιρείες ενέργειας EDP και REN, αλλά και στην επιχείρηση που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια της χώρας, την ANA.
Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών της Πορτογαλίας Μανουέλ Ροδρίγκες είπε ότι η πώληση των CTT θα βασιστεί στο ίδιο ευέλικτο μοντέλο με τις προηγούμενες αποκρατικοποιήσεις: η επιχείρηση μπορεί να πωληθεί απευθείας σε έναν επενδυτή ή σε έναν όμιλο επενδυτών, ή να υπάρξει μια πώληση μεριδίων του μετοχικού της κεφαλαίου εάν αυτό απαιτηθεί.
Ο ίδιος δεν θέλησε να δώσει κάποια εκτίμηση για το ποσό που μπορεί να εισφέρει στα κρατικά ταμεία η πώληση των CTT ή να διευκρινίσει εάν έχουν υποβληθεί προσφορές ή εάν έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον.
Αντίθετα με την Ελλάδα, η Πορτογαλία έχει επαινεθεί από τους εταίρους της στην ΕΕ για την ταχύτητα και την κλίμακα των αποκρατικοποιήσεων.
Η χώρα έχει καταφέρει να συγκεντρώσει ένα ποσό ύψους 6,4 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις στις οποίες προέβη τα δύο τελευταία χρόνια, ξεπερνώντας το στόχο που είχε τεθεί να εισπράξει 5,5 δισ. ευρώ ως τα τέλη του 2013.
Η Λισαβόνα έχει αρχίσει την διαδικασία ιδιωτικοποίησης για την ασφαλιστική θυγατρική της κρατικής τράπεζας Caixa Geral de Depositos (CGD) και αναμένεται να ιδιωτικοποιήσει επίσης την δημόσια αεροπορική εταιρεία TAP, την διεύθυνση εμπορευματικών μεταφορών του οργανισμού σιδηροδρόμων Comboios de Portugal και μέρος της εταιρείας ύδρευσης και αποχέτευσης Aguas de Portugal.