Γιατί ο Jeff Bezos αποφάσισε να «πετάξει» 250 εκατ. δολ. για να την αποκτήσει
Ολόκληρος ο κόσμος των media ψάχνει, αλλά δεν μπορεί να βρει μια λογική απάντηση. Γιατί άραγε θέλησε ο Jeff Bezos να πετάξει 250 εκατ. δολάρια –πολύ περισσότερα από ό,τι πιστεύεται ότι αξίζει- για να αγοράσει την Washington Post, ένα θεσμό της αμερικανικής ενημέρωσης, που διατηρεί μεν ένα πολύ βαρύ όνομα, αλλά οδεύει, όπως και οι άλλες μεγάλες εφημερίδες, προς βέβαιο θάνατο;
Παρά τα εκατομμύρια των λέξεων και τις χιλιάδες των σελίδων που αφιερώθηκαν από εφημερίδες, περιοδικά και sites στο θέμα, η πιθανότερη απάντηση στο μεγάλο αυτό ερώτημα είναι μάλλον απλή. Γιατί πολλές από τις επιχειρηματικές αποφάσεις του δισεκατομμυριούχου ιδρυτή της Amazon δεν βγάζουν απολύτως κανένα νόημα.
Όπως, η απόφασή του να δώσει 42 εκατ. δολάρια για να κατασκευάσει ένα ρολόι που θα δουλεύει για 10.000 χρόνια, μέσα σε ένα βουνό του Τέξας. Ο Bezos λέει πως το αιώνιο ρολόι θα συμβολίζει την ανάγκη να διατηρούμε ένα μακροπρόθεσμο ορίζοντα σε όλες τις σημαντικές αποφάσεις μας. Η λογική λέει πως δεν χρειαζόταν να δώσει 42 εκατ. δολάρια για να περάσει ένα τέτοιο μήνυμα.
Βέβαια, ο Αμερικανός επιχειρηματίας (κόντρα σε ό,τι πολλοί πιστεύουν στην Ελλάδα, ο Bezos δεν έχει ελληνικές ρίζες, ο θετός πατέρας του –καθότι ποτέ δεν γνώρισε τον βιολογικό- ήταν μετανάστης από την Κούβα) έδειξε από πολύ νωρίς στη ζωή του ότι δεν σκέφτεται όπως οι άλλοι.
Ο Jeff γεννήθηκε το 1964 από την 19χρονη τότε Jackie Bezos και τον 20χρόνο Mike Bezos. Χρειάστηκε να φτάσει 10 χρόνων για να μάθει ότι ο Mike δεν ήταν ο βιολογικός πατέρας του. Όμως, όπως λέει μέχρι και σήμερα, ουδέποτε σκοτίστηκε ιδιαίτερα για αυτό.
Ως παιδί, ο Bezos πέρναγε τα καλοκαίρια του στο σπίτι των παππούδων του στο Τέξας, όπου ευνούχιζε αγελάδες και έκανε όλες τις υπόλοιπες δουλειές μιας τυπικής φάρμας. Εκείνα τα καλοκαίρια, όμως, άλλαξαν για πάντα τη ζωή του. Ο παππούς του, Lawrence Preston “Pop” Gise, δούλευε στη βιομηχανία του διαστήματος, όπου ήταν ο προϊστάμενος 26.000 υπαλλήλων. Και αποτέλεσε σημαντικό πρότυπο για τον Bezos.
Στο σχολείο, ο Jeff έλεγε στους δασκάλους του ότι “το μέλλον του ανθρώπινου γένους δεν βρίσκεται σε αυτό τον πλανήτη”. Τόσα χρόνια μετά, είναι ο ιδιοκτήτης μιας εταιρίας εξερεύνησης του διαστήματος, της Blue Origin.
Όσο για την ιδέα της Amazon, η οποία έκανε τον Bezos δισεκατομμυριούχο και γνωστό σε όλο τον πλανήτη, αυτή του ήρθε μια μέρα του 1994, όταν ο τότε οικονομικός αναλυτής, με σπουδές στο Πρίνστον, καθόταν στο γραφείο του, στο νεοϋορκέζικο hedge fund D.E. Shaw.
Τότε, παρατήρησε μία στατιστική που του προκάλεσε σοκ: Ο αριθμός των χρηστών του ίντερνετ, που τότε βρισκόταν στα πρώτα στάδια της ύπαρξής του, αυξανόταν με ρυθμούς 23.000% το χρόνο.
Λίγο αργότερα, διασχίζοντας τις ΗΠΑ σε ένα ταξίδι με τη σύζυγό του, κατάρτισε ένα business plan για μια εταιρία που θα πουλούσε βιβλία μέσω του ίντερνετ. Με επενδύσεις από συγγενείς και φίλους, άνοιξε την εταιρία του το 1995 στο Σιάτλ. Σήμερα, η Amazon έχει εξελιχθεί από ένα απλό on line βιβλιοπωλείο στο μεγαλύτερο λιανέμπορο του ίντερνετ, παγκοσμίως. Και επιτέλους δικαιώνει το όνομα που της έδωσε ο ιδρυτής της, θέλοντας στις αρχές του εγχειρήματός του να δείξει στους πιθανούς πελάτες του πως έχουν να κάνουν με μια πραγματικά τεράστια επιχείρηση.