Παρά τα έσοδα των $100 εκ. ο Zuckerberg ανησυχεί που οι έφηβοι γυρίζουν την πλάτη στο site
Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Το Facebook είναι ένα φαινόμενο του ίντερνετ με πρωτοφανείς διαστάσεις. Το site κοινωνικής δικτύωσης ευθύνεται για ένα στα πέντε λεπτά της χρήσης των smartphones και ένα στα οκτώ λεπτά της συνολικής χρήσης του διαδικτύου.
Και παρότι το πέρασμα από τον υπολογιστή στα κινητά τηλέφωνα είναι μία δύσκολη πρόκληση για όλες τις εταιρίες του ίντερνετ, η Facebook είναι μία από τις λιγοστές που τα έχουν πάει τόσο καλά σε αυτόν τον τομέα. Κάπως έτσι, η επιχείρηση του Mark Zuckerberg κατάφερε όχι μόνο να εμφανίσει έσοδα κατά 100 εκατ. δολάρια υψηλότερα των προσδοκιών, το προηγούμενο τρίμηνο, αλλά παρήγαγε και το 1/2 των εσόδων αυτών (που συνολικά ανήλθαν σε 2,02 δισ. δολάρια) από τις διαφημίσεις σε κινητά.
Άρα, ο Zuckerberg θα έπρεπε να πανηγυρίζει έπειτα και από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του τριμήνου. Η Wall Street, πάντως, θεώρησε ότι τέτοιοι πανηγυρισμοί είναι δικαιολογημένοι, με δεδομένο ότι η μετοχή ενισχύθηκε κατά 15% την ημέρα των αποτελεσμάτων.
Όμως, πάνω από τα κεντρικά γραφεία της Facebook πλανάται ένα σύννεφο. Και αυτό γιατί οι έφηβοι, αυτοί που ευθύνονται για την τεράστια επιτυχία του site κοινωνικής δικτύωσης, δείχνουν τώρα να το εγκαταλείπουν. Η ανάπτυξη του Facebook στην πληθυσμιακή ομάδα των Αμερικανών εφήβων είναι στάσιμη, ενώ συνολικά εμφανίζει μικρή πτώση.
Αυτό είναι χωρίς αμφιβολία ο πιο μεγάλος φόβος του Zuckerberg. Μήπως τα πιο «cool» παιδιά αφήνουν το Facebook για την επόμενη μόδα; Είτε πρόκειται για το Snapchat ή το BlackBerry Messenger, το σίγουρο είναι ότι άλλες πλατφόρμες εντείνουν τον ανταγωνισμό τους, με το Facebook να πιέζεται εμφανώς.
Ο οικονομικός διευθυντής του site, David Ebersman, δεν μπορούσε παρά να παραδεχθεί ότι η εταιρία «είδε μείωση των ημερήσιων χρηστών της, ειδικά ανάμεσα στους νεότερης ηλικίας εφήβους».
Όπως όλα δείχνουν, το Facebook πέφτει θύμα της ίδιας του της επιτυχίας. Και αυτό γιατί, όπως παραδέχεται η εταιρία, το site έχει επιτύχει την πλήρη διείσδυση στην αμερικανική αγορά των εφήβων. Και από αυτά τα επίπεδα, η πτώση αποτελεί μονόδρομο. Ο Mark Zuckerberg είχε προσπαθήσει να υποβαθμίσει το θέμα τον Ιούλιο. «Υπάρχει μεγάλη συζήτηση για το ότι λιγότεροι έφηβοι χρησιμοποιούν το Facebook, αλλά με βάση τα δεδομένα μας, αυτό απλά δεν είναι αλήθεια», έλεγε τότε. Τώρα, δεν μπορεί πια να υποστηρίξει το ίδιο.
Και η αγορά έχει πλέον έναν σοβαρό λόγο να ανησυχεί για την ανάπτυξη της εταιρίας. Γιατί οι έφηβοι των ΗΠΑ αποτελούν πάντα τον προάγγελο μιας τάσης, που σε μικρό χρονικό διάστημα εξαπλώνεται σε ολόκληρο τον πλανήτη. Τεχνολογικές εταιρίες που έζησαν την επιτυχία και στη συνέχεια βρέθηκαν στα… αζήτητα, το γνωρίζουν καλά. Η λίστα περιλαμβάνει τεράστια ονόματα, όπως αυτά των Nokia και Yahoo, αλλά και πολλά sites που έγιναν η απόλυτη μόδα του ίντερνετ, απλά για να ξεχαστούν σε μικρό χρονικό διάστημα.
Η επιτυχία του Facebook στηρίχθηκε έως τώρα στο γεγονός ότι επρόκειτο για ένα νέο μέσο, αλλά και στο τεράστιο δέλεαρ του… κουτσομπολιού γύρω από φίλους και γνωστούς. Όμως, με το site να αγγίζει το σημερινό τεράστιο μέγεθός του, οι προηγούμενοι ρυθμοί ανάπτυξής του κρίνονται πια ως μη διατηρήσιμοι.