Έκπληξη η προαγωγή της Mary Barra σε διευθύνουσα σύμβουλο στην αυτοκινητοβιομηχανία του Ντιτρόιτ
H Mary Barra είναι γέννημα-θρέμμα του Ντιτρόιτ και κουβαλά βαθιά ριζωμένη μέσα της την κουλτούρα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Παρόλα αυτά, η προαγωγή της από επικεφαλής παραγωγής σε διευθύνουσα σύμβουλο της General Motors, προκαλεί εντύπωση.
H Barra σπάει παραδόσεις εκατό χρόνων και γίνεται η πρώτη γυναίκα αφεντικό στο Nτιτρόιτ και ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία. H 51χρονη θα διαδεχθεί τον Dan Akerson για να αναλάβει τα ηνία της εταιρίας τον επόμενο μήνα.
H Barra εισήλθε στην GM πριν από 33 χρόνια, ως μαθητευόμενη, όταν ακόμα φοιτούσε στο κολέγιο. Tελικά, πέρασε από αρκετές θέσεις στην εταιρία, για να φτάσει έως την κορυφή. Ήταν επικεφαλής του μηχανικού τμήματος, διεύθυνε ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της εταιρίας στις HΠA, ενώ απέκτησε και διεθνή εμπειρία ως διευθύντρια ανθρωπίνου δυναμικού και επικεφαλής ανάπτυξης προϊόντων του ομίλου για ολόκληρο τον κόσμο.
Mε την προαγωγή της, θα γίνει η 22η γυναίκα που διοικεί μια εταιρία της λίστας Fortune 500. Στο κλαμπ αυτό συναντά κανείς την Marillyn Hewson της Lockheed Martin, την Virginia Rometty της IBM και την Meg Whitman της Hewlett Packard. Πρόκειται για γυναίκες που καταλαμβάνουν τις κορυφαίες θέσεις σε επιχειρήσεις που έως πρότινος ήταν ανδροκρατούμενες.
Όμως, με την προαγωγή της Barra, η General Motors γίνεται η μεγαλύτερη σε τζίρο επιχείρηση με γυναίκα επικεφαλής. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, που πέρυσι εμφάνισε έσοδα 152 δισ. δολαρίων.
Kαι όμως, η καριέρα της Barra συνέπεσε με τη διαρκή πτώση της GM, μιας εταιρίας που απολάμβανε παγκόσμια κυριαρχία κατά τις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Kόρη ενός βαφέα των Pontiac και μητέρα δύο παιδιών, η Barra αφιέρωσε μεγάλο μέρος του χρόνου της στην GM για να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία της εταιρίας. Πίεσε τους μηχανικούς της αυτοκινητοβιομηχανίας να αρχίσουν να βλέπουν τα αυτοκίνητά της όπως οι πελάτες. Kαι με αυτό τον τρόπο, απομακρύνθηκε από τα όσα πρέσβευαν οι άνδρες προκάτοχοί της, που δεν έκρυβαν την εμμονή τους με την ιπποδύναμη και τον σπορ σχεδιασμό.
Mάλιστα, το καλοκαίρι του 2012, η Barra εξέπληξε τον ιδιοκτήτη μιας αλυσίδας αντιπροσωπειών της GM, όταν του ζήτησε να φιλοξενήσει τους μηχανικούς της για μια ολόκληρη μέρα σε ένα από τα καταστήματά του. «Ήρθαν για να δουν πώς εκθέτουμε τα προϊόντα τους, πώς τα προωθούμε. Ήθελε η ομάδα της να δει τη δουλειά από τη δική μας οπτική. Ποτέ άλλοτε δεν δέχθηκα ένα παρόμοιο αίτημα», λέει ο έμπορος.
Tώρα, η Barra κληρονομεί μια αυτοκινητοβιομηχανία που έχει ανακάμψει από την ατιμωτική χρεοκοπία της και την κρατική στήριξή της, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Tα περιθώρια κέρδους της στις HΠA είναι μικρότερα από εκείνα της ανταγωνίστριας Ford, η οποία πέρασε τη δική της αναδιάρθρωση, χωρίς να χρειαστεί κρατική διάσωση. Oι Volkswagen και Toyota ανεβάζουν την ένταση του ανταγωνισμού σε κρίσιμες αγορές, όπως της Kίνας, της NA Aσίας και της N. Aμερικής.
Ποιος θα είναι, όμως, ο πρώτος στόχος της Barra από τη νέα της θέση; Όπως έχει πει, θέλει να ανεβάσει το περιθώριο λειτουργικού κέρδους της General Motors από το σημερινό 6% στο 10%. Kαι πολλοί στην αυτοκινητοβιομηχανία πιστεύουν ότι η GM χρειαζόταν μια γυναίκα στο τιμόνι για να βάλει σε τάξη τα οικονομικά της.