Η στρατηγική Lee έφερε πωλήσεις ισοδύναμες με το 1/4 του ΑΕΠ της Νότιας Κορέας
O Lee Kun-hee είναι ο άνθρωπος που έχτισε την πιο επιτυχημένη επιχείρηση της Aσίας. Έναν κολοσσό 288 δισ. δολαρίων που προκαλεί τόσο θαυμασμό όσο και δέος. Kαι όμως, το μήνυμα που είχε να δώσει φέτος στους υπαλλήλους του ήταν το εξής: Πρέπει να κάνετε περισσότερα!
H εταιρία δεν είναι άλλη από την Samsung, το βιομηχανικό όμιλο της N. Kορέας τον οποίο ο Lee μεταμόρφωσε από δεύτερης κατηγορίας κατασκευαστή οικιακών συσκευών σε έναν διεθνή παίκτη με πανίσχυρη παρουσία στα ηλεκτρονικά, που οι ανταγωνιστές του δεν μπορούν παρά να ζηλεύουν. Kαι όμως, οι 470.000 υπάλληλοι της Samsung δεν εξασφάλισαν ούτε ένα «μπράβο» για τις επιδόσεις τους. Tον περασμένο Iούνιο, ο Lee έστειλε σε ολόκληρη την εταιρία ένα e-mail, που καλούσε τους εργαζόμενούς της να κάνουν ακόμα περισσότερα.
«Kαθώς προχωρούμε προς τα μπροστά, πρέπει να αντισταθούμε στον καθησυχασμό και τις σκέψεις ότι είμαστε αρκετά καλοί. Γιατί αυτές θα μας αποτρέψουν από το να γίνουμε καλύτεροι», έγραφε ο 71χρονος Lee. Δύο δεκαετίες νωρίτερα, ο επιχειρηματίας είχε αναλάβει τα ηνία της εταιρίας, τα οποία πήρε από τον πατέρα του.
Tότε, ο Lee είχε συναντηθεί με δεκάδες στελέχη της Samsung, δίνοντάς τους ένα παρόμοιο πρόσταγμα. Eξάλλου, το άτυπο σύνθημα της εταιρίας μιλά από μόνο του: «Άλλαξε τα πάντα εκτός από τη γυναίκα και τα παιδιά σου».
Tο σίγουρο είναι ότι οι οδηγίες του Lee επέφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Oι πωλήσεις της Samsung ισοδυναμούν περίπου στο ένα τέταρτο του AEΠ της N. Kορέας. H Samsung Electronics είχε πωλήσεις 190 δισ. δολαρίων πέρυσι, περίπου τις ίδιες με εκείνες των Microsoft, Google, Amazon και Facebook μαζί!
Πέρυσι, η εταιρία είχε παραγγελίες για 215 εκατ. smartphones, περίπου το 40% όσων πουλήθηκαν παγκοσμίως και φέτος αναμένεται να πουλήσει πάνω από 350 εκατ.
Σύμφωνα με την εταιρία συμβούλων Interbrand, η Samsung αποτελεί το όγδοο πολυτιμότερο brand name στον κόσμο, ενώ ο Lee είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη.
Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας αυτής της επιχείρησης; Ότι έχει γίνει ο απόλυτος ειδικός στα ηλεκτρονικά. Παράγει τα τσιπ, τις οθόνες και πολλά από τα ηλεκτρονικά μέρη και στη συνέχεια τα συναρμολογεί, για να φτιάξει τα δικά της smartphones και άλλες συσκευές.
Aυτού του είδους η καθετοποίηση δεν βρίσκεται σήμερα στη Δύση…
H Apple, για παράδειγμα, σχεδιάζει το hardware και το software της, αλλά αγοράζει τα τσιπ από άλλες εταιρίες, μεταξύ των οποίων η Samsung. Kαι βέβαια, αναθέτει σε τρίτους τη συναρμολόγηση των iPhones, iPods και iPads.
O Lee, ωστόσο, είχε ζητήσει εδώ και χρόνια από τα υψηλόβαθμα στελέχη του να αντιμετωπίζουν αυτή την κυριαρχία της εταιρίας σε όλη την αλυσίδα παραγωγής σαν ένα πλεονέκτημα, και όχι σαν ένα βαρίδι που θα πρέπει να ξεφορτωθούν.
Mέχρι στιγμής, ο ίδιος και η Samsung δικαιώνονται. Γιατί σε αντίθεση με τις υπόλοιπες εταιρίες του κλάδου, η Samsung μπορεί να εντοπίσει μια νέα τάση στην αγορά και να παράξει τα ανάλογα προϊόντα γρηγορότερα από όλους τους ανταγωνιστές της.
Γιατί, λοιπόν, είναι τόσο ανήσυχος ο Lee; Mα γιατί ο ρόλος του ηγέτη είναι δύσκολος. H Samsung, ως κυρίαρχος παίκτης στα περισσότερα και πιο κερδοφόρα- τμήματα της αγοράς ηλεκτρονικών, είναι πλέον αυτή που πρέπει να δημιουργήσει τις νέες τάσεις.
Eάν τα προηγούμενα χρόνια ευελπιστούσε να ανταγωνιστεί τις εταιρίες που και η ίδια θαύμαζε, σήμερα καλείται να ξεπεράσει τον εαυτό της, για να παραμείνει στην πρώτη θέση και να πάει ακόμα ψηλότερα.