Η ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΜΕ ΤΗΝ CHRYSLER ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ELKANN ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΔΡΑΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
Όταν η Fiat εξασφάλισε τον πλήρη έλεγχο της Chrysler, την Πρωτοχρονιά, ο 61χρονος διευθύνων σύμβουλος της πρώτης, Sergio Marchionne, τράβηξε πάνω του όλη την προσοχή. Όμως, στην πραγματικότητα, αυτός που θα καθορίσει το εάν αυτή η υπερατλαντική συγχώνευση θα στεφθεί από επιτυχία, δεν είναι άλλος από έναν πιο συγκρατημένο 37χρονο.
Πρόκειται για τον John Elkann, κληρονόμο της αυτοκρατορίας των Agnelli, που γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και μεγάλωσε στη Βρετανία, τη Βραζιλία, τη Γαλλία και την Ιταλία. Η οικογένειά του ελέγχει τη Fiat εδώ και 115 χρόνια και ο ίδιος βρίσκεται στο τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης εδώ και μια δεκαετία. Αυτός θα είναι ο άνθρωπος κλειδί για την έβδομη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.
Στόχος της Fiat είναι, πλέον, να εξελιχθεί από μια εταιρία που απευθύνεται κυρίως στο ευρωπαϊκό κοινό, σε έναν βιώσιμο ανταγωνιστή της General Motors, της Toyota και της Volkswagen στη διεθνή σκηνή.
«Ο John θέλει να αφήσει το σημάδι του, όπως έκανε ο παππούς του», εξηγεί στο Bloomberg ο Giuseppe Berta, καθηγητής του Πανεπιστημίου Bocconi, που ήταν στο παρελθόν υπεύθυνος των αρχείων της Fiat και γνωρίζει τον Elkann προσωπικά.
Ο ίδιος ο Marchionne τόνισε την αλλαγή του κέντρου βάρους της εταιρίας, καθώς επιδιώκει να μεταφέρει την έδρα της συγχωνευμένης οντότητας στις ΗΠΑ και να βάλει τη μετοχή της στο χρηματιστήριο της ΝέαςΥόρκης. Ο Elkann δήλωσε ότι ο Marchionne, που είναι CEO τόσο της Fiat, όσο και της Chrysler, θα παραμείνει στη θέση του για τουλάχιστον τρία χρόνια ακόμα, για να προχωρήσει την ενοποίηση των εταιριών.
Ως εγγονός του Gianni Agnelli, που μετέτρεψε τη Fiat στη μεγαλύτερη βιομηχανία της Ιταλίας, ο Elkann προετοιμάστηκε από νεαρή ηλικία για να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση. Δούλεψε, μεταξύ άλλων, σε γραμμές παραγωγής στην Πολωνία και τη Βρετανία, χωρίς να κάνει γνωστή την πραγματική του ταυτότητα. Σε ηλικία μόλις 21 ετών, εισήλθε στο δ.σ. της Fiat, εν μέρει γιατί η οικογένεια δεν είχε άλλες επιλογές.
Και αυτό γιατί ο μοναχογιός του Gianni, Edoardo, πέθανε το 2000, ενώ ο μικρότερος αδερφός του Elkann, Lapo, παλεύει με τα ναρκωτικά. Ο θείος του John, Umberto Agnelli, πέθανε το 2004, ένα χρόνο μετά το θάνατο του Gianni, αναγκάζοντας τον 28χρονο τότε κληρονόμο να αναλάβει την ευθύνη της εταιρίας.
Έκτοτε, η Fiat μείωσε την εξάρτησή της από την «πεθαμένη» ευρωπαϊκή αγορά στο 24% των εσόδων της, από πάνω από 90% που ήταν άλλοτε. Οι πωλήσεις της υπερτριπλασιάστηκαν στα 84 δισ. ευρώ, εν μέρει εξαιτίας της αγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της Chrysler. Η Fiat έχει δεσμευτεί να μην κλείσει κανένα από τα εργοστάσιά της στην Ιταλία, παρότι διεθνοποιεί τις δραστηριότητές της.
Όμως, αυτή η μείωση του ιταλικού χαρακτήρα της εταιρίας προκαλεί εντάσεις στην πατρίδα της. «Οι Agnelli φεύγουν από την Ιταλία και ό,τι έχει απομείνει από την οικογένεια έχει μια νοοτροπία που δεν μου αρέσει», είχε πει σε συνέντευξή του στη RAI πριν από λίγες ημέρες ο Diego Della Valle, ιδρυτής της εταιρίας δερμάτινων ειδών Tod’s. «Η Fiat πήρε ό,τι ήθελε από την Ιταλία. Τώρα θα πρέπει να δώσει κάτι πίσω».