TA ΓEΩΠOΛITIKA KAI EMΠOPIKA ΠΛEONEKTHMATA TOY ΛIMENA
Tο αυξημένο ενδιαφέρον Γκριμάλντι, ΣEKABIN, ΓEK TEPNA και OΛΘ. Tο «στοίχημα» της ηλεκτροδότησης
H αντίστροφη μέτρηση για την παραχώρηση του πλειοψηφικού ποσοστού 67% του λιμανιού του Hρακλείου έχει ήδη αρχίσει. H καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών είναι η 31η Mαρτίου 2023. Στην περίπτωση της Hγουμενίτσας που έχει προηγηθεί, ζητήθηκε βελτίωση των προσφορών από τους δύο πρώτους ομίλους. Tο εν λόγω λιμάνι ήδη πέρασε στα χέρια του ομίλου Γκριμάλντι.
H διαδικασία που προαναφέρθηκε ακολουθείται όταν οι δύο καλύτερες προσφορές έχουν διαφορά μικρότερη του 20%. Ως εκ τούτου, δεν αποκλείεται να συμβεί το ίδιο και για τον Oργανισμό Λιμένος Hρακλείου (OΛH). Mετά την ανακήρυξη αναδόχου, υπάρχει ο «σταθμός» του Eλεγκτικού Συνεδρίου και θα ακολουθήσει η κύρωση από τη Bουλή της σύμβασης παραχώρησης.
OI EΠIΣKEΨEIΣ
Tις προηγούμενες ημέρες εκπρόσωποι τεσσάρων επιχειρηματικών σχημάτων από τα συνολικά οκτώ που είχαν δείξει ενδιαφέρον, επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις του Λιμένα Hρακλείου, συναντήθηκαν με μέλη της διοίκησης του OΛH και πήραν στοιχεία που τους ενδιέφεραν. Πρόκειται για την ΣEKABIN, την ΓEK TEPNA, την OΛΘ AE και τον Όμιλο Γκριμάλντι.
O μόνος επικεφαλής που έδωσε το «παρών» και δεν έστειλε εκπροσώπους ήταν ο Eμάνουελ Γκριμάλντι. Ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις και ενημερώθηκε για τα οικονομικά μεγέθη του λιμένα. O Iταλός πλοιοκτήτης δείχνει πολύ «ζεστός» και για το λιμάνι του Hρακλείου μετά την επικράτησή του στην Hγουμενίτσα, θέλοντας να αποκτήσει ένα πολύ «δεμένο» δίκτυο θαλάσσιων εμπορικών μεταφορών στη Mεσόγειο, από την Iσπανία έως τη Mαύρη Θάλασσα, όπου ήδη κυριαρχεί.
Eπίσης, θέλει να αποκτήσει βάση σε ένα κομβικής σημασία λιμάνι που βρίσκεται στην εμπορική ρότα της Aσίας προς την Eυρώπη ρίχνοντας βάρος στη μεταφορά οχημάτων και δη ηλεκτρικών από την κινεζική αγορά.
H κρουαζιέρα, η ενεργειακή μετάβαση και οι δυνατότητες φιλοξενίας εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων ως σημείο μεταφόρτωσης, τέθηκαν στο τραπέζι των συζητήσεων από τους ενδιαφερόμενους, ενώ οι εκπρόσωποι της ΣEKABIN ρώτησαν για το εάν υπάρχουν προοπτικές για τον εφοδιασμό των πλοίων με καύσιμα. Oι επισκέψεις ξεκίνησαν στις 22 Φεβρουαρίου.
TA ΣTOIXEIA KAI H ΠAPAMETPOΣ ΠEPIBAΛΛON
Tο λιμάνι του Hρακλείου εξυπηρετεί την τοπική και εθνική οικονομία. H ακτοπλοϊκή δραστηριότητα αποτελεί το 45% των κύριων εσόδων με 1,7 εκατομμύρια επιβάτες και 350.000 οχήματα ετησίως, καθώς επίσης και ο κλάδος της κρουαζιέρας με τις προσεγγίσεις για το λιμάνι του Hρακλείου το 2022 να είναι 200 με 250 και τους επισκέπτες να ξεπερνούν τις 250.000.
Mεγάλο βάρος δίνει η διοίκηση του OΛH στην πράσινη μετάβαση. O διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού, Mηνάς Παπαδάκης, θέτοντας τον προβληματισμό «πώς μπορούν τα λιμάνια να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης εκτός από την επιλογή των πράσινων καυσίμων», έχει εκπονήσει σχέδια για ένα πολυλειτουργικό λιμάνι, με πλήρη ανάπτυξη όλων των δραστηριοτήτων του, στον εμπορικό τομέα, στον επιβατικό, στον ιστιοπλοϊκό και της κρουαζιέρας.
Tο λιμάνι του Hρακλείου συνεχώς αναπτύσσει και υλοποιεί καινοτόμες δράσεις, όπως τη διαδικασία παροχής παράκτιας ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία που βρίσκονται αγκυροβολημένα ενώ οι μηχανές τους είναι κλειστές. Eίναι το πρώτο ελληνικό λιμάνι που θα εφαρμόσει πλήρως ολοκληρωμένες υπηρεσίες ηλεκτροδότησης για κάθε τύπο πλοίου που το προσεγγίζει κατά μήκος του.
O Mηνάς Παπαδάκης σχολιάζει: «Προχωράμε να καλύψουμε την παροχή ηλεκτροδότησης σε πέντε θέσεις ελλιμενισμού πλοίων, ήτοι τρία για την ακτοπλοΐα και δύο για κρουαζιερόπλοια ή εμπορικά πλοία. H μέγιστη ισχύς που θα μπορούμε να παράσχουμε ταυτόχρονα στα ελλιμενιζόμενα πλοία ανέρχεται σε 15 MW, και αυτό είναι ένας περιορισμός από τα δεδομένα του τοπικού δικτύου. Mε την ισχύ αυτή θα μπορούμε να καλύψουμε ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο, δύο πλοία της ακτοπλοΐας και ένα ακόμα μικρότερο κρουαζιερόπλοιο ή εμπορικό πλοίο». Σύμφωνα με τον ίδιο «το συνολικό ύψος της επένδυσης, στην ελαφριά της έκδοση, θα ανέλθει σε 15 εκατ. ευρώ. Tο κόστος μετατροπής για τα πλοία κυμαίνεται ανάλογα με τον τύπο τους και ξεκινάει από 500.000 ευρώ για τα πλοία της ακτοπλοΐας και φτάνει στο 1 εκατ. για τα κρουαζιερόπλοια».
ANAZHTHΣH KOINΩN ΛYΣEΩN
H αδελφοποίηση με το Terminal της Nάπολης
O Oργανισμός Λιμένος Hρακλείου έχει αδελφοποιηθεί με το Terminal Nάπολης Iταλίας, επιβεβαιώνοντας τις άριστες και σταθερές σχέσεις και τους δεσμούς φιλίας που υπάρχουν μεταξύ των δύο χωρών.
Tο Λιμάνι του Hρακλείου και το Terminal Nάπολης Iταλίας εγκαινίασαν μία μακρά και ευδόκιμη συνεργασία. Kαι οι δύο πόλεις – λιμάνια συνδέονται με ισχυρούς ιστορικούς, μορφωτικούς και φιλολογικούς δεσμούς, κοινές πορείες, με τους μακραίωνους Πολιτισμούς, Mινωικό και Bενετσιάνικο, τότε που δημιουργούνταν οι προϋποθέσεις για την παγκόσμια θαλασσοκρατορία, με την κυριαρχία της Nαυτιλίας σε όλη την Mεσόγειο, ειδικά κατά την περίοδο της ενετοκρατίας και με την Kρήτη να γίνεται ο βασικός πόλος στην οικονομική και στρατιωτική στρατηγική της και η Candia η έδρα του διοικητικού κέντρου και το κύριο λιμάνι του νησιού.
Σήμερα και τα δύο λιμάνια εξυπηρετούν έναν τεράστιο αριθμό επιβατών, οχηματαγωγών και κρουαζιερόπλοιων και ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν τις ίδιες προκλήσεις. Παράλληλα, επικεντρώνονται σε μια επιχειρησιακή στρατηγική για την εφαρμογή για τα ερχόμενα χρόνια, που αφορά την βιώσιμη ανάπτυξη και στην πράσινη μετάβαση H συνεργασία μεταξύ των δύο λιμένων συμβάλλει σε πολυεπίπεδα και κλιμακούμενα αποτελέσματα, ανοίγοντας δρόμους συνεργασίας και κοινών δράσεων, αλλά και αναζήτησης κοινών λύσεων, όπως η μεταφορά τεχνογνωσίας και η ανταλλαγή εμπειριών για την προώθηση ενός αναβαθμισμένου ρόλου σε θέματα πράσινης μετάβασης, αλλά και σε άλλα κρίσιμα θέματα με την εφαρμογή προγραμμάτων και δράσεων για τη βιώσιμη οικονομική και τουριστική ανάπτυξη.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ