Tροχοπέδη στην ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας αποτελεί ο υψηλός πληθωρισμός, με πρώτη συνέπεια την απειλή χιλιάδων λουκέτων και την «επόμενη μέρα» να φαίνεται εξαιρετικά «θολή».
Όπως συμπεραίνεται από την πρόσφατη έρευνα του Iνστιτούτου Mικρών Eπιχειρήσεων της ΓΣEBEE (IME/ΓΣEBEE), ο βασικός ιστός των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της χώρας βρέθηκε αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις τη διετία 2021-2022, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις έριξαν βαριά τη σκιά τους στο εγχώριο επιχειρείν.
H συντριπτική πλειονότητα των επιχειρηματιών αναφέρουν ως σημαντικότερες αρνητικές επιπτώσεις του πληθωρισμού τη μείωση της ζήτησης προϊόντων από τους τελικούς καταναλωτές (67%), την αύξηση του ανταγωνισμού με τις άλλες επιχειρήσεις (45,2%), την αδυναμία εύρεσης πρώτων υλών (40%), την αναστολή επενδυτικών αποφάσεων (38,5%) και την αύξηση των οφειλών προς το δημόσιο (38,5%).
Όλα τα παραπάνω οδήγησαν σε μεσοσταθμική αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων κατά 19,3%, εξαιρούμενων των αυξήσεων στις δαπάνες μισθοδοσίας και στις λοιπές δαπάνες. Aναλυτικότερα, η μεσοσταθμική αύξηση της δαπάνης ενέργειας ανήλθε σε 42%, του κόστους μεταφορών σε 27%, ενώ η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών για το σύνολο των επιχειρήσεων ήταν 27,3%.
Έτσι, μέσα σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, περίπου 4 στις 10 επιχειρήσεις (41,5%) αναμένουν μειωμένο κύκλο εργασιών. Ένα 17% εκτιμά στασιμότητα και ένα 40,7% αναμένει αυξημένο κύκλο εργασιών. Ωστόσο, οι μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις, με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ δηλώνουν σαφώς πιο αισιόδοξες, το ίδιο και εκείνες που επενδύουν στις εξαγωγές.
Συγχρόνως, πάνω από τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (44%) εκτιμούν ότι είναι αρκετά ή πολύ πιθανό να κλείσουν κατά το επόμενο έτος. Ένα ποσοστό που μοιάζει εφιαλτικό, καθώς αποτυπώνει το υψηλό αίσθημα φόβου και ανασφάλειας στις MμE. Παράγοντες ωστόσο, όπως αστικότητα, μέγεθος της επιχείρησης, πηγή εσόδων και εξαγωγική δραστηριότητα σχετίζονται με τη διαμόρφωση θετικότερων προσδοκιών.
Ένα άλλο θέμα βέβαια από εκεί και πέρα είναι και ότι στην μεγάλη πλειονότητά τους (74%) οι επιχειρήσεις προσφεύγουν σε αυξήσεις τιμών για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.
Πάντως, οι επιχειρήσεις που προσανατολίζονται στον εγχώριο τελικό καταναλωτή κράτησαν τις τιμές σταθερές σε υψηλότερο ποσοστό ή προχώρησαν σε μικρότερες αυξήσεις συγκριτικά με τις επιχειρήσεις προμηθευτές και τις εξαγωγικές επιχειρήσεις.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ