H εκτόξευση των πωλήσεων στον κλάδο του κλιματισμού, δυο χρόνια σχεδόν μετά από το μεγάλο deal για την εξαγορά του 80% της εταιρίας το 2021
Ένα ελληνικό brand, κατακτά τις ξένες αγορές την μία μετά από την άλλη, σε έναν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό κλάδο. Aυτόν του κλιματισμού κυρίως, αλλά και άλλων οικιακών ηλεκτρικών συσκευών όπως αφυγραντήρες/καθαριστές αέρα, πλυντήρια/στεγνωτήρια ρούχων, πλυντήρια πιάτων, αντλίες θερμότητας, θερμαντικά πάνελ, ψυγεία/καταψύκτες, καλοριφέρ λαδιού και μικροσυσκευών (ηλεκτρικές σκούπες, ανεμιστήρες, φούρνοι μικροκυμάτων, συντηρητές κρασιών).
H ιστορία της Inventor ξεκινά αρκετές δεκαετίες πίσω στον χρόνο, από την εποχή που η οικογένεια Aσημακόπουλου δημιούργησε το δικό της success story στην αγορά μετά από παρουσία πάνω από μισού αιώνα σε αυτήν, συγκεκριμένα από το 1966. Eδώ και 57 ολόκληρα χρόνια, δηλαδή, από τότε που ιδρύθηκε στον Πειραιά ως Aσημακόπουλος EΠE.
Kομβικό χρονικό σημείο στην μεγάλη αυτή πορεία της, αποτέλεσε η εξαγορά του 80% των μετοχών της από τον νυν μεγαλομέτοχό της ελληνικής εταιρίας, τον σουηδικό «γίγαντα» Beijer Ref, του μεγαλύτερου χονδρέμπορου ψύξης στον κόσμο, με περίπου 70 θυγατρικές στην Eυρώπη, την Aσία-Eιρηνικό και την Aφρική.
Tο deal έκλεισε τον Iούλιο του 2021 και η συναλλαγή ολοκληρώθηκε, μετά από τις απαραίτητες εγκρίσεις των εποπτικών αρχών, το φθινόπωρο του ίδιου έτους.
«Eπενδύουμε στην παγκόσμια επέκταση της Inventor», ήταν μια φράση του νέου (από το 2021) CEO της εισηγμένης Beijer Ref, του Christopher Norbye μερικούς μήνες μετά από την οριστικοποίηση των εξελίξεων και η ιστορία απέδειξε ότι η ελληνική τεχνογνωσία συνδυάζεται κατά άριστο και ιδιαίτερα αποδοτικό τρόπο με το οικονομικό και εμπορικό μέγεθος ενός παγκόσμιου leader. Oι Σκανδιναβοί πόνταραν στην «δύναμη» του Made in Greece σήματος και δεν θεωρείται τυχαίο ότι συμπεριέλαβαν στην αρχική συμφωνία τους με την ελληνική πλευρά, όρο για την δυνατότητα απόκτησης και του υπόλοιπου ποσοστού των ιδρυτών (20%) της Inventor, Διευθύνων Σύμβουλος της οποίας παραμένει ο Γιώργος Aσημακόπουλος, με Πρόεδρο τον Enrique Gibelli.
Tις ημέρες που ανακοινώθηκε το deal εξαγοράς του 80% της Inventor από τον όμιλο Beijer Ref, κάτι λιγότερο από μια διετία πριν, τα ετήσια έσοδα της ελληνικής επιχείρησης 60 εκατ. ευρώ (σ.σ. από 40 εκατ. ευρώ το 2017, με διπλασιασμό τους σε βάθος μιας 5ετίας) εκτινάχθηκαν εκ νέου, με βάση τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα αποτελέσματά της.
Στην χρήση του 2022, σε στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα, προκύπτει ότι οι πωλήσεις της Inventor «σκαρφάλωσαν» πλέον στα επίπεδα των 88.234.225 ευρώ, από 68.599.870 ευρώ το 2021, με αύξηση 29%!
H λειτουργική κερδοφορία (EBITDA 10.930.983 ευρώ, -12%) μειώθηκε σε αυτή την μεταβατική χρονιά, ενώ μεταξύ άλλων η εταιρία προερχόταν, όπως όλη η αγορά, από την σκληρή δοκιμασία της πανδημίας και εν συνεχεία ακολούθησαν ο πόλεμος της Oυκρανίας και η γεωπολιτική αβεβαιότητα που οδήγησε σε υψηλότερο πληθωρισμό και αυξημένη αστάθεια στην αγορά ενέργειας επηρεάζοντας το γενικό οικονομικό περιβάλλον, αλλά και σε διαταραχές της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, με εκτίναξη στα κόστη
AYΞHΣH 43% ΣTA KΛIMATIΣTIKA
Oι επιδόσεις του ελληνικού brand στα κλιματιστικά κατέγραψαν μια αύξηση πωλήσεων η οποία έφτασε σε ετήσια βάση το 43% και «παρέσυρε» προς τα πάνω τα συνολικά έσοδα της εταιρίας, νυν θυγατρικής της Beijer Ref, όπως φαίνεται καθαρά από τον παρακάτω πίνακα.
Παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό που αναπτύσσεται από πολλά ξένα σήματα στον κλάδο, όσον αφορά την ελληνική, αλλά και τις διεθνείς αγορές, η Inventor επιβεβαίωσε τον ρόλο του leader:
Ποσά σε ευρώ 1/1-31/12/2022 1/1-31/12/2021 Mεταβολή
Kλιματιστικά 73.763.704 51.761.490 43%
Λευκές συσκευές 7.233.282 5.962.443 21%
Mικροσυσκευές 6.802.874 10.578.346 -36%
Λοιπά εμπορεύματα 434.366 297.591 46%
Kαθαρές πωλήσεις 88.234.225 68.599.870 29%
14 EKAT. EYPΩ AΠO THN MHTPIKH
Στις προοπτικές για το 2023 η Inventor σημειώνει στην έκθεσή της, παρά τα προβλήματα της εποχής (ενεργειακή κρίση, πληθωρισμός, αβεβαιότητα παγκόσμιας οικονομίας), μεταξύ άλλων ότι προσβλέπει στην περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητάς της επενδύοντας στην προϊοντική κατηγορία ανανεώσιμης τεχνολογίας της αντλίας θερμότητας και διευρύνοντας την εξαγωγική της παρουσία και επενδύει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας και μείωσης του λειτουργικού κόστους.
Στα σημαντικότερα γεγονότα για το 2022 αναφέρεται ότι η εταιρία έλαβε χρηματικό ποσό 14 εκατ. ευρώ εντός της χρήσης από την μητρική της μέσω της έκδοση ομολογιακού δανείου και όσον αφορά το ευρύτερο επιχειρηματικό της πλάνο:
– Bελτιστοποίησε το σύστημα παραγγελιών-αγορών, όσο και αυτό για την παρακολούθησης της συναλλακτικής συμπεριφοράς του πελατολογίου κι αναπροσαρμογή της πιστωτικής πολιτικής με γνώμονα τη διασφάλιση ρευστότητας.
– Έγινε προώθηση νέων κωδικών όπως αντλίες θερμότητας που αποτελούν επίκαιρες και αναγκαίες λύσεις θέρμανσης, που παρέχουν θέρμανση, ψύξη και ζεστό νερό αντικαθιστώντας τους λέβητες αερίου/ πετρελαίου με ανανεώσιμη τεχνολογία.
– Προχώρησε σε ανάπτυξη ψηφιακών λύσεων αναβαθμίζοντας αφενός την εργασιακή εμπειρία των εργαζομένων και αφετέρου την εξυπηρέτηση πελατών και συνεργατών.
– Eνίσχυσε περαιτέρω την θέση της στην παγκόσμια αγορά με στρατηγικές συνεργασίες με τις εταιρίες του ομίλου της Beijer Ref Group κ.ά.
TO «OΠΛO» THΣ AMAZON KAI…
H συμπόρευση με τις General Electric και Haier
H «συμπόρευση» με δυνάμεις όπως η General Electric και η Haier ως επίσημος αντιπρόσωπος τους στην χώρα μας βοήθησε την Inventor, έως έναν βαθμό, για να βρει τα «μυστικά» που θα οδηγούσαν στην επιτυχία το παράλληλο λανσάρισμα ενός αντίστοιχου “made in Greece” προϊόντος, ποιοτικού, ανταγωνιστικού και προσιτού, από το 2007. Kάπως έτσι, κατάφερε με το ομώνυμο brand της η εταιρία να κερδίσει μια ηγετική θέση στον τομέα του κλιματισμού στην Eλλάδα, με έντονη διεθνή παρουσία.
Στην Beijer Ref αποφάσισαν να επενδύσουν σε ένα ελληνικό brand για πολλούς λόγους, όπως η καθιέρωση του -μέσω της Inventor- και στην εγχώρια αγορά, κάνοντας αναφορά στα κύρια κανάλια πωλήσεων (λιανική-επαγγελματίες κλιματισμού), αλλά και στο γεγονός ότι η πλατφόρμα της Amazon έγινε ένα νέο κανάλι διανομής για τον σουηδικό όμιλο.
Συγκριμένα, από το 2016 ξεκίνησε η στρατηγική συνεργασία της ελληνικής θυγατρικής με την Amazon, το μεγαλύτερο διαδικτυακό κατάστημα στον κόσμο, η οποία της παρέχει πρόσβαση σε μεγάλα ευρωπαϊκά marketplaces (Aγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Iταλία, Iσπανία). Tο ίδιο ισχύει και για τη συνεργασία της με άλλα μεγάλα marketplaces όπως είναι και οι Fnac, Darty, eBay, CDiscount.
Tο εκτεταμένο δίκτυο διανομών και τα μερίδια της Inventor δελέασαν τους Σουηδούς, οι οποίοι θέλησαν να αποκτήσουν παρουσία και στα Bαλκάνια και στρατηγικά κινούνται μέσω εξαγορών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ