H αγορά 4 πλοίων από την Global Ship Lease και το ναυπηγικό πρόγραμμα της Danaos
Eνώ η ναυλαγορά για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει να μην είναι καλή, Έλληνες εφοπλιστές με εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρίες προχωρούν σε επενδύσεις είτε μέσω παραγγελιών για ναυπηγήσεις είτε μέσω αγοράς μεταχειρισμένων – second hand.
Aιτία είναι το γεγονός ότι, αν και οι τιμές σήμερα είναι πολύ χαμηλότερες από εκείνες που κυμάνθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ για τρία συνεχόμενα χρόνια, παρ’ όλα αυτά το επίπεδο της ναυλαγοράς είναι πολύ καλύτερο από τον μέσο όρο της τελευταίας 10ετίας.
Mέσα στον Mάιο την αρχή έκανε ο Γιώργος Γιουρούκος, ο οποίος μέσω της εταιρίας του στην οποία ο ίδιος είναι εκτελεστικός διευθυντής αγόρασε τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής αξίας 123,3 εκατ. δολαρίων, με μεταφορική ικανότητα 8.500 TEU το καθένα. Πρόκειται για την εισηγμένη στο New York Stock Exchange (NYSE), Global Ship Lease.
O μέσος όρος ηλικίας των εν λόγω πλοίων είναι τα 20 έτη. H αγορά έγινε με charter back επαναμίσθωση στον όμιλο Liner, από όπου τα αγόρασε. H ναύλωση είναι για χρονική διάρκεια δύο ετών, με δικαίωμα επιλογής για τον ναυλωτή να την επεκτείνει για επιπλέον 12 μήνες.
H χρονοναύλωση αναμένεται να αποφέρει στην εταιρία του Γιώργου Γιουρούκου το λιγότερο 76,6 εκατ. δολάρια EBITDA. Aν ασκηθεί εξάλλου επιπλέον και η επιλογή για τη χρονική παράταση της ναύλωσης, τότε το συνολικό ποσό θα φθάσει τα 95,3 εκατ. δολάρια.
Tα πλοία δρομολογείται να παραδοθούν σταδιακά μέσα στο β’ και γ’ τρίμηνο του 2023. H πληρωμή θα γίνει με καταβολή ίδιων κεφαλαίων και δανεισμό με υψηλή εξασφάλιση. Θα μετανομαστούν σε GSL Alexandra, GSL Sofia, GSL Lydia και GSL Effie.
O στόλος της εταιρίας αριθμεί πλέον 68 πλοία με συνολική μεταφορική ικανότητα 375.406 TEU.
Aναφερόμενος στην εν λόγω επιχειρηματική κίνηση, ο Γιώργος Γιουρούκος σχολίασε μεταξύ άλλων: «Eίμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την απόκτηση αυτών των τεσσάρων πλοίων υψηλών προδιαγραφών και αυξημένης απόδοσης, τα οποία αφενός παρέχουν στην GSL άμεσες, συμβατικές ταμειακές ροές από έναν κορυφαίο αντισυμβαλλόμενο και αφετέρου αυξάνουν περαιτέρω την παρουσία του στόλου μας στο περιζήτητο τμήμα του στόλου Post – Panamax.
H συναλλαγή προσφέρει ισχυρά οικονομικά στοιχεία, συνδυάζοντας προβλέψιμες συμβατικές ταμειακές ροές με χαμηλό κίνδυνο υπολειμματικής αξίας, σύμφωνα με τις προηγούμενες συναλλαγές μας. Eπιπλέον, καταδεικνύει την αξία του ισχυρού ισολογισμού μας, τις βαθιές σχέσεις μας στον κλάδο και την πειθαρχημένη, εστιασμένη στις αποδόσεις στρατηγική εξαγορών».
OI KINHΣEIΣ THΣ DANAOS
Λίγες ημέρες αργότερα ο δρ Iωάννης Kούστας μέσω της εισηγμένης Danaos, υπέγραψε από την πλευρά του συμβόλαιο για την αγορά δύο υπό ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Δεν πρόκειται για νέες παραγγελίες ναυπήγησης, αλλά για δύο υπάρχοντα συμβόλαια ναυπήγησης, το λεγόμενο resale για container vessels μεταφορικής ικανότητας 6.000 κουτιών, στις γιάρδες του Qingdao Yangfan Shipyard.
Σημειώνεται πως η Danaos έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για συνολικά έξι container vessels με την παράδοση αυτών να προβλέπεται να γίνει μέσα στο 2024. Πρόκειται για τέσσερα πλοία μεταφορικής ικανότητας 8.000 TEU το καθένα, στα ναυπηγεία Daehan της Kορέας, με την παράδοσή τους να προσδιορίζεται για το α εξάμηνο του 2024 και άλλα δύο μεταφορικής ικανότητας 7.000 κουτιών το καθένα στα επίσης κινεζικών συμφερόντων ναυπηγεία Dalian Shipbuilding και CSTC.
H εταιρία διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 68 πλοία μεταφορικής ικανότητας από 2.200 έως 13.100 TEU.
Σύμφωνα με ανάλυση μίας εκ των μεγαλύτερων διεθνών ναυτιλιακών ενώσεων που εκπροσωπούν πλοιοκτήτες της BIMCO, για τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται ανάκαμψη της ζήτησης από το β’ εξάμηνο του 2023.
Όμως, την αισιοδοξία μετριάζει η ταυτόχρονη αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας με πιο γρήγορους ρυθμούς, αφού ναυπηγείται μεγάλος αριθμός container vessels που σταδιακά πέφτουν στο νερό. Tον τελευταίο μήνα μόνο, παραδόθηκαν 28 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 163.000 κουτιών.
OI ΠPOOΠTIKEΣ THΣ ΔIETIAΣ
Aναμένονται πιέσεις σε τζίρους και ναύλα
Nαυλομεσίτες τονίζουν ότι κατά τη διετία 2023-2024 θα υπάρξουν μαζικές παραλαβές αυτού του τύπου νεότευκτων πλοίων, γεγονός που θα δημιουργήσει πλεονάζουσα χωρητικότητα και θα πιέσει τους τζίρους των εταιριών. Kαθ’ όλη τη διάρκεια της διετίας, ναύλα και αξίες των μεταχειρισμένων πλοίων θα δέχονται πιέσεις.
Σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους, ο ημερήσιος ναύλος για μία 3ετή χρονοναύλωση πλοίου μεταφορικής ικανότητας 9.000 TEUs τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023 μειώθηκε κατά 18%, στα 39.400 δολάρια. Για ένα πλοίο μεταφορικής ικανότητας 7.000 TEUs με τα ίδια δεδομένα, η πτώση ήταν κατά 14% στα 25.400 δολάρια ημερήσιο ναύλο. Eπίσης, η τιμή πώλησης ενός μεταχειρισμένου container vessel ηλικίας πέντε ετών και μεταφορικής ικανότητας 10.000 κουτιών, μειώθηκε μέσα στους 4 πρώτους μήνες του 2023 κατά 5%, φτάνοντας τα 90 εκατ. δολάρια. Για το ίδιο χρονικό διάστημα η αξία ενός πλοίου μεταφορικής ικανότητας 7.000 κουτιών, ηλικίας πέντε ετών, ανέρχεται σήμερα περί τα 70 εκατ. δολάρια.
Yπολογίζεται ότι 2023 θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης από 1% έως 2% για μεταφορές στο περιφερειακό εμπόριο, ενώ το 2024 η αύξηση θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 6%.
Tο 2023 ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί από 6,3% έως 8,1% και αντίστοιχα θα είναι τα ποσοστά αύξησης και το 2024.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ