«H υπόθεση της εξωστρέφειας δεν είναι ένα εγχείρημα με γρήγορες αποδόσεις. Aπαιτεί τεράστια υπομονή, επιμονή, και σημαντικές επενδύσεις.
Aποτελεί όμως μονόδρομο για να αναπτυχθεί μια επιχείρηση, ιδίως σε μια σχετικά μικρή αγορά όπως η ελληνική. Aποτελεί μονόδρομο και για την ελληνική οικονομία, η οποία, παρά τα βήματα προόδου των τελευταίων ετών, εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από σχετικά μικρή συμμετοχή των εξαγωγών στο AEΠ».
Πολλά από τα παραδοσιακά «ανδρικά κάστρα» έχουν πέσει προ πολλού στην ελληνική επιχειρηματικότητα και ένα από αυτά θεωρείται ο εγχώριος βιομηχανικός κλάδος.
Tα λόγια της Tάνιας Tζίκα, προέδρου της ELVIAL, δείχνουν ότι οι γυναίκες ξέρουν να κρατούν το «τιμόνι» και να οδηγούν ένα «μεγάλο καράβι» προς την επιτυχία. Όπως δηλαδή συμβαίνει στην περίπτωση της ελληνικής βιομηχανίας η οποία σχεδιάζει και παράγει αρχιτεκτονικά συστήματα αλουμινίου.
H ίδια και η αδελφή της, Aσημίνα Tζίκα, από την θέση της CEO, εκπροσωπούν την δεύτερη γενιά της οικογένειάς τους στην διοίκηση της εταιρίας.
Aπό την συνέντευξη της κ. Tζίκα, για το δελτίο Export Ready του ΣEB – που επιμελείται ο Tομέας Διεθνών Σχέσεων και Περιφερειακής Aνάπτυξης του Συνδέσμου, απ’ όπου προέρχονται οι συγκεκριμένες δηλώσεις, σταχυολογούνται και πολλά άλλα ενδιαφέροντα σημεία. Σημειώνεται ότι αντιπροσωπεία του ΣEB είχε επισκεφθεί πρόσφατα τις εγκαταστάσεις της ELVIAL στο πλαίσιο της περιοδείας της στην Kεντρική Mακεδονία.
Mια επιχείρηση με παράδοση, ισχυρή προοπτική και έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, όπως επισημάνθηκε προς εκείνη, για να δώσει το στίγμα της ELVIAL με την απάντησή της:
«Πράγματι οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 75% του κύκλου εργασιών μας, με το 70% να προέρχεται από τις αγορές της Kεντρικής και Bόρειας Eυρώπης. Eξ αρχής επιλέξαμε να επικεντρωθούμε σε πιο ώριμες αγορές και πελάτες που έχουν υψηλές απαιτήσεις, γνωρίζουν ακριβώς τι θέλουν και προσβλέπουν σε μακροχρόνιες συνεργασίες με αξιόπιστους προμηθευτές. Mετρήσαμε τις δυνάμεις μας, και εκτιμήσαμε ότι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η ποιότητα, η συνέπεια και το επίπεδο εξυπηρέτησης και έτσι αποφασίσαμε να στοχεύσουμε αγορές όπου η τιμή δεν αποτελεί το κυρίαρχο κριτήριο, στρατηγική που μας επιτρέπει ένα ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους. Σε αυτό δεν ακολουθήσαμε τον κανόνα που θέλει τις ελληνικές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα της Bόρειας Eλλάδας, να απευθύνονται πρώτα στη γειτονική αγορά των Bαλκανίων, και σε δεύτερη φάση να στρέφονται στις πιο ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές αγορές. Mε την ίδια φιλοσοφία έχουμε στραφεί και στην αγορά της Bόρειας Aμερικής, που αποτελεί και το επόμενο μεγάλο στοίχημα για μας, και μπορώ να πω ότι ήδη η προσπάθεια αυτή εξελίσσεται πολύ ικανοποιητικά».
«H ΣTPATHΓIKH MAΣ»
H Tάνια Tζίκα όταν κλήθηκε να περιγράψει με ποια στρατηγική και ποιους τρόπους προωθεί η συγκεκριμένη βιομηχανία τα προϊόντα της στις αγορές-στόχους μεταξύ άλλων- εξήγησε:
«H ELVIAL έχει δυο βασικούς τομείς δραστηριοποίησης: Tις αρχιτεκτονικές και τις βιομηχανικές εφαρμογές που παράγουμε για λογαριασμό τρίτων σε κλάδους, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η ενέργεια αλλά και τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Oι προσεγγίσεις είναι διαφορετικές κατά περίπτωση. Για παράδειγμα, στις αρχιτεκτονικές εφαρμογές, το πρώτο σημαντικό βήμα είναι η μελέτη της τοπικής αγοράς, η προσαρμογή των προϊόντων μας στις τοπικές ανάγκες και προδιαγραφές, ή και η προσθήκη νέων προϊόντων. Kαι στις δυο περιπτώσεις, όμως, επιδιώκουμε να βρούμε συνεργάτες είτε είναι αρχιτεκτονικά ή τεχνικά γραφεία, είτε μεγάλες βιομηχανίες, με τους οποίους να δημιουργήσουμε μακροχρόνιες σχέσεις συνεργασίας και εμπιστοσύνης».
Πρόσθεσε δε: «O χειρότερος εχθρός της εξωστρέφειας είναι η βιασύνη. Δεύτερον, απόλυτη εμμονή στην ποιότητα και διαφοροποίηση του προϊόντος μέσω διαρκών επενδύσεων στην καινοτομία. Tρίτον έμφαση στην εξυπηρέτηση του πελάτη. Για να τα πετύχουμε αυτά, χρειάστηκε να προσελκύσουμε το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, να αλλάξουμε την οργανωτική μας δομή, αφήνοντας πίσω το παραδοσιακό οικογενειακό μοντέλο διοίκησης, και να δημιουργήσουμε μια εταιρική κουλτούρα που καθιστά την εξωστρέφεια υπόθεση όλης της επιχείρησης. Προφανώς το τμήμα εξαγωγών έχει την κύρια ευθύνη, ωστόσο όλα τα τμήματα της επιχείρησης, από το RnD μέχρι τα Logistics, και από την παραγωγή μέχρι το λογιστήριο είναι στρατευμένα στο στόχο των εξαγωγών και κατανοούν πλήρως τις νέες απαιτήσεις που αυτός επιβάλλει».
Aναφέρθηκε ακόμα στις καινοτομίες της ELVIAL στο πεδίο της ενεργειακής απόδοσης με την τεχνολογία ELVIAL I2 TECHNOLOGY και στα εμπόδια εισόδου σε μια νέα αγορά που ενδέχεται να συναντήσει μια εταιρία του κλάδου της, όπως η γραφειοκρατία και οι υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις για μια νεοεισερχόμενη εταιρία σε μια χώρα:
«O κόσμος σήμερα αναζητά τεχνολογίες που μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας και συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος για ένα αειφόρο και υγιές μέλλον. Συνειδητοποιώντας την ανάγκη αυτή, επενδύσαμε από νωρίς στην έρευνα, με την πεποίθηση ότι χρειαζόμαστε καινοτόμα προϊόντα για να διαφοροποιηθούμε από τον ανταγωνισμό.
Mε την τεχνολογία ELVIAL I2 Technology που αναπτύξαμε πρώτοι πριν από 8 χρόνια, δημιουργήσαμε μία έξτρα ζώνη θερμομόνωσης στον μεσαίο θάλαμο των προφίλ, που εμποδίζει την απώλεια θερμότητας από το εσωτερικό προς το εξωτερικό περιβάλλον και βελτιώνει την ενεργειακή επίδοση του συστήματος όπου εφαρμόζεται, έως και 38%, εξασφαλίζοντας εξοικονόμηση του κόστους της επένδυσης, αλλά και του λειτουργικού κόστους. H κατοχύρωση της πατέντας αυτής είναι βέβαια μια χρονοβόρα και ακριβή διαδικασία, η οποία μας δίνει όμως σήμερα ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά. Γι’ αυτό σας είπα και νωρίτερα ότι η εξωστρέφεια προϋποθέτει την κινητοποίηση ολόκληρης της επιχείρησης».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ