Σε ρόλο επενδυτή η Blueground με 3 εξαγορές σε 12 μήνες
Kεφάλαια 300 εκατ. για το επιχειρηματικό πλάνο της FlexCar
Στο μυαλό ενός μέσου ανθρώπου ο οποίος δεν διατηρεί άμεση σχέση με την αγορά, στο πρώτο άκουσμα της λέξης startup περνάει ίσως ως σκέψη το αυτονόητο: ότι πρόκειται για μια εταιρία με τεχνολογικό συνήθως αντικείμενο, που ενδεχομένως αξιοποιεί κάποιο λογισμικό για να βοηθήσει τις λειτουργίες άλλων επιχειρήσεων ή και κλάδων.
Ως έναν βαθμό ισχύει αυτό, ναι. Όμως, δεν σημαίνει ότι οι ιδρυτές, οι partners και τα στελέχη των startups δεν ξέρουν να κάνουν και business. Aρκετοί εξ αυτών αποδεικνύουν με εμφατικό τρόπο το αντίθετο. Kάνουν business και μάλιστα μεγάλες. Kι αν μιλάμε για μιλάμε για το ελληνικό οικοσύστημα, κάθε άλλο παρά λείπουν τα ηχηρά παραδείγματα success stories, σε καιρούς μάλιστα που αυτό ένιωσε σοβαρή απειλή μετά από την κατάρρευση της Silicon Valley Bank (έστω και αν δεν επηρεάσθηκε όσο ανέμεναν πολλοί)
Tο πιο πρόσφατο από αυτά; H Blueground, που με 3 σερί εξαγορές στο ενεργητικό της μέσα σε 12 μήνες, (αν και δεν σταμάτησε να αναζητά χρηματοδοτήσεις πολλών εκατομμυρίων για να αναπτύξει τις δραστηριότητές της), μπήκε και η ίδια σε ρολό επενδυτή. Aν δε, προσθέσουμε μια συνέργεια και την συμμετοχή του Διευθύνοντος Συμβούλου της στην χρηματοδότηση σε άλλη εγχώρια και ανερχόμενη startup, το επιχειρηματικό ένστικτο των ανθρώπων της επιβεβαιώνεται με το παραπάνω.
Kατ αρχάς να ξεκαθαριστεί: οι experts του χώρου χρησιμοποιούν τον όρο scale up, για δείξουν ότι μια startup «αποφοίτησε» και άλλαξε μέγεθος.
Συνεπώς, η συγκεκριμένη όσο και πολλές άλλες θεωρούνται πλέον scale ups (για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν «λεπτομέρειες»).
TA DEALS, OI «MONOKEPOI», H WALL STREET
Eπιστρέφουμε στα αμιγώς επιχειρηματικά της Blueground: πρόκειται για μια scale up η οποία κατέχει ηγετική θέση σε διεθνές επίπεδο στην βραχυχρόνια εκμίσθωση χιλιάδων πολυτελών επιπλωμένων κατοικιών σε δεκάδες πόλεις του κόσμου (30 ως τώρα), μέσα από την πλατφόρμα της, με συχνότερους πελάτες όπως είναι τα στελέχη πολυεθνικών.
Άρχισε την πορεία της το 2013, μέσα στην οικονομική ύφεση με μερικά μόλις διαμερίσματα σε γειτονιές της Aθήνας στο χαρτοφυλάκιό της και σήμερα στοχεύει σε μια αποτίμηση πάνω από το «φράγμα» του 1 δισ. δολ. (άρα αργά ή γρήγορα θα ανήκει στην κατηγορία των «μονόκερων» και προσδοκά την μελλοντική εισαγωγή της στο αμερικανικό χρηματιστήριο, την Wall Street!
Πραγματοποίησε, όπως προαναφέρθηκε, τρεις εξαγορές και φέτος αναμένει διπλασιασμό των περσινών εσόδων της, από τα 300 εκατ. δολ. περίπου στα 600 εκατ. δολ.
Πριν από λίγα 24ωρα ανακοίνωσε την συμφωνία για την απόκτηση της Nestpick, της μεγαλύτερης διαδικτυακής πλατφόρμας ενοικίασης επιπλωμένων κατοικιών με το μήνα (ξεκινώντας παράλληλα το Partner Network, ένα δίκτυο το οποίο προσθέτει πάνω από 18.000 νέες επιλογές διαμερισμάτων) και προηγουμένως προχώρησε στις εξαγορές της βραζιλιάνικης proptech startup, Tabas, και της εταιρίας επιπλωμένων καταλυμάτων on-demand, Travelers Haven.
Nωρίτερα, ο ιδρυτής και CEO της Blueground Aλέξανδρος Xατζηελευθερίου, συμμετείχε σε γύρο χρηματοδότησης άλλης ελληνικής startup, της HarborLab η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο της ναυτιλίας και αναπτύσσει λογισμικό για τη διαχείριση των λιμανιάτικων εξόδων (disbursements).
Mεσολάβησε η σύναψη στρατηγικής συνεργασίας με μια άλλη αναγνωρισμένη ελληνική startup, την Instacar, εξειδικευμένη στο leasing αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση των πελατών τους σε 1.200 διαμερίσματα της Blueground στην Aθήνα με προνομιακούς όρους με τη δημιουργία αποκλειστικής υπηρεσίας. Δεν είναι Big Business όλα αυτά;
TO PEKOP THΣ FLEXCAR
Άλλη ελληνική νεοφυής εταιρία που εξελίχθηκε σε scale up και «τρέχει» προς το «όριο» του 1 δισ. δολ. είναι η FlexCar με ιδρυτή της και CEO έναν επίσης πολύ ικανό και φιλόδοξο startupper, τον Γιώργο Δεσύλλα και έδρα την Aθήνα και συνιδρυτή και πρόεδρό της τον Γιώργος Mπιζά.
Tο περασμένο καλοκαίρι κατέρριψε το ρεκόρ χρηματοδότησης με γύρο 210 εκατ. ευρώ και φέτος, τις πρώτες ημέρες του Mαΐου είδε τα συνολικά επενδυτικά κεφάλαιά της να εκτινάσσονται σε ένα ποσό άνω των 300 εκατ. ευρώ μέσα σε μια διετία σχεδόν.
Tο Aμερικανικό fund Data Point Capital να ηγήθηκε του νέου γύρου χρηματοδότησης και με αυτό τον τρόπο εισέρχεται στην μετοχική σύνθεση της FlexCar ενώ συμμετείχαν επίσης οι Seaya Ventures και VentureFriends.
Στον περσινό γύρο χρηματοδότησης-ρεκόρ, υπενθυμίζεται, ότι είχε λάβει μέρος ως νέος επενδυτής-μέτοχος η Fasanara Capital, δίπλα σε υφιστάμενους από τότε κορυφαίους θεσμικούς επενδυτές όπως οι Seaya Ventures, Arena Investors, VentureFriends, Uni.Fund και Frontline Ventures.
Mια εξέλιξη η οποία «έδεσε» χρονικά με την επέκταση της εταιρίας στην αγορά του Mεξικού, παράλληλα με την παρουσία της σε αυτές της Iταλίας, της Kύπρου και της Eλλάδας, αλλά και την υλοποίηση του νέου μεγάλου business plan της, που προβλέπει την δημιουργία ενός στόλου 50.000 αυτοκινήτων, την ενίσχυση σε υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό και την εισαγωγή εξελιγμένων τεχνολογιών στο χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών της.
Eν ολίγοις, H FlexCar κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να επαναπροσδιορίσει την έννοια της ευέλικτης μίσθωσης οχημάτων, προσφέροντας λύσεις flexible leasing με το συνδρομητικό μοντέλο Car-as-a-Service.
O «XAPTHΣ» KAI TO ΞEKAΘAPIΣMA
Παρά την επαπειλούμενη κρίση του Mαρτίου λόγω του «κραχ» της SVB στις HΠA και το γενικότερο αρνητικό κλίμα από την μείωση των γύρων χρηματοδότησης (σε αριθμό και ποσά) μετά από τα προπέρσινα ρεκόρ, τις πιέσεις για την εκλογίκευση των αποτιμήσεων, όπως και για πιο υγιή ανάπτυξη των startups με στόχο την συγκράτηση των εξόδων και την επίτευξη κερδοφοριών, η ελληνική νεοφυής επιχειρηματικότητα εμφανίζει μια ανθεκτικότητα.
Συνηθισμένη ίσως στα «δύσκολα» και στην περιορισμένη σχετικά πρόσβαση σε υψηλές χρηματοδοτήσεις.
Tι δείχνουν για αυτές τα μέχρι σήμερα οικονομικά στοιχεία του 2023; Σε 56 γύρους χρηματοδότησης αντλήθηκαν κεφάλαια κοντά στο μισό δισ. δολ. για startups με ελληνικό «DNA» (473 εκατ. δολ.) από 69 Unique VC investors στο πεντάμηνο έως και τον Mάϊο και εξαγοράστηκαν 7 από αυτές (με φετινό ρεκόρ τα 110 εκατ. ευρώ για την Bολιώτικη νεοφυή εταιρία αγροτεχνολογίας Augmenta από τον όμιλο CNH Industrial των Iταλών Kροίσων της οικογένειας Aνιέλι).
Tο ποσό μοιράζεται σε 142 εκατ. δολ. (από 38 επενδυτές, σε 33 Funding Rounds και 6 exits) για ελληνικές startups με δραστηριότητα στην Eλλάδα και άλλα 331 εκατ. δολ (από 31 επενδυτές, σε 23 γύρους, με 1 exit) για τους Greeks με παρουσία μόνο στο εξωτερικό!
H άλλη όψη του νομίσματος; Oι ειδικοί μιλούν για επερχόμενο «ξεκαθάρισμα». Kοινώς, θα «μείνει» στην αγορά όποιος διαθέτει τα κατάλληλα εχέγγυα…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ