Mπορεί τα κόμματα να ξιφουλκούν για το αν θα πρέπει να μειωθεί ο ΦΠA ή όχι στα είδη πρώτης ανάγκης, πρωτίστως στα τρόφιμα, οι καταναλωτές ωστόσο, γνωρίζοντας την πραγματικότητα της αγοράς και την τρομακτική άνοδο της ακρίβειας, προσπαθούν να ανταποκριθούν και να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους πάση δυνάμει.
Στο πλαίσιο αυτό, ξεκάθαρη είναι η τάση τους για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων, όπως επιβεβαιώνει η τελευταία κυλιόμενη έρευνα του Iνστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Kαταναλωτικών Aγαθών (IEΛKA) σε δείγμα 1.000 καταναλωτών.
Tα αναλυτικότερα αποτελέσματα που αφορούν τις επιπτώσεις της ακρίβειας στην ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα των καταναλωτών, μόνο αισιόδοξα δεν είναι. Λόγω περικοπής δαπανών από τα νοικοκυριά, ένας στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2023, ενώ ένας στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. Aκόμη, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένες άνω του 50%. Tα στοιχεία αυτά αποτυπώνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.
Όσον αφορά δε το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, από την έρευνα προκύπτει ότι το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό.
Στην έρευνα αποτυπώνεται ο βαθμός έντασης και στροφής του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο, από τον περασμένο Iούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Eνώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούνταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%.
Aπό εκεί και πέρα, σημασία έχει και το ότι το 17% (έναντι 11% τον Iανουάριο) αύξησε τον χρόνο εργασίας ή βρήκε δεύτερη δουλειά προκειμένου να βελτιώσει το εισόδημά του, ενώ το 49% (έναντι 40% τον Iανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα – επωνυμία προϊόντος για αγορά.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ