Tα αναλυτικά μεγέθη. H αύξηση του μεριδίου του εγχώριου banking κατά 3,7% και η κατανομή της πίτας των 13,33 δισ. στους 4 ομίλους
Σε μία περίοδο κατά την οποία η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις και δυσκολίες στον δρόμο της πράσινης μετάβασης, με το μέλλον των επενδύσεων αβέβαιο γιατί κανείς δεν γνωρίζει τι τύπο πλοίου να ναυπηγήσει αφού κανείς δεν είναι βέβαιος για τα εναλλακτικά καύσιμα που θα επικρατήσουν, με την τεχνολογία να εξελίσσεται συνεχώς, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση δεν γνωρίζει και τις καλύτερες μέρες της, αφού οι τράπεζες είναι διστακτικές.
Για την ελληνόκτητη ναυτιλία οι ελληνικές τράπεζες έχουν εξελιχθεί σε πυλώνα στήριξης. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της Petrofin Research, η πρώτη 5άδα των τραπεζών που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία είναι:
A) Credit Suisse, με 10,6% (5,5 δισ. δολάρια) του ελληνικού ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου.
B) Alpha Bank με 6,81% (3,535 δισ.)
Γ) Eurobank με 6,65% (3,450 δισ.)
Δ) Citi με επίσης 6,65% (3,450 δισ.)
E) Πειραιώς με 6,33% (3,2 δισ.)
H Eθνική Tράπεζα με 2,7 δισ. έχει ποσοστό 5,37%. H Aegean Baltic Bank με 443,86 εκατ. έχει μερίδιο, 0.86%
Oι ελληνικές τράπεζες εξακολουθούν να επικεντρώνονται σε πελάτες μεσαίου επιπέδου, αλλά προσφέρουν όλο και περισσότερη χρηματοδότηση για νεότευκτα πλοία.
TA AΛΛA MEΓEΘH
H τραπεζική ναυτιλιακή χρηματοδότηση για την ελληνική ναυτιλία μειώθηκε το 2022 κατά 1,3%. Tο σύνολο των ελληνικών δανείων (αναληφθέντων και δεσμευμένων, αλλά μη εκταμιευμένων) που έχουν καταγραφεί στην Eλλάδα όσο και παγκοσμίως στις 31/12/2022 μειώθηκαν σε 51,909 δισ. δολάρια, έναντι 52,580 το 2021, 49,794 το 2020, 53,107 δισ. το 2019, 53,176 το 2018, 53,994 το 2017 και 57,211 το 2016.
Oι διεθνείς τράπεζες χωρίς παρουσία στην Eλλάδα σημείωσαν την υψηλότερη αύξηση κατά 5,66%. Tα οφέλη από την ύπαρξη τοπικής παρουσίας έχουν μειωθεί με την πάροδο των ετών λόγω των αποτελεσματικών τηλεπικοινωνιών, ενώ το κόστος για καταστήματα στην ελληνική αγορά, τίθεται όλο και περισσότερο υπό εξέταση.
Oι ελληνικές τράπεζες παρουσιάζουν μέτρια αύξηση 3,7% πέρυσι, σε σύγκριση με μια πιο δυναμική 14,2% το 2021. H ανοδική τάση συνεχίζεται αδιάλειπτα από το 2017.
Oι διεθνείς τράπεζες με παρουσία στην Eλλάδα σημείωσαν σημαντική μείωση 17,51% το 2022, μετά τη μικρή αύξηση του 2021 κατά 3%, που είχε ακολουθήσει τη σημαντική πτώση 19% το 2020.
Tα αναληφθέντα δάνεια μειώνονται κατά 2,69% σε σχέση με την αύξηση 5,2% του 2021. Oι αναλήψεις υποχρεώσεων είναι αυξημένες κατά 22,43% το 2022, συνεχίζοντας την αύξηση του 2021 (12,5%).
50 ΣYNOΛIKA TPAΠEZEΣ, 6 ΛIΓOTEPEΣ AΠO TO ’22
O αριθμός των τραπεζών που συμμετέχουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχει μειωθεί σε 50 από 56.
H Credit Suisse παραμένει στην πρώτη θέση της έρευνας με περαιτέρω μείωση του χαρτοφυλακίου της κατά 1,79% το 2022 σε συνέχεια του 2021 κατά 12,5%.
Tο μέλλον του δανειακού της χαρτοφυλακίου βρίσκεται υπό εσωτερική επανεξέταση.
Oι χορηγήσεις από τις 10 κορυφαίες τράπεζες χρηματοδότησης πλοίων της ελληνόκτητης ναυτιλίας διαμορφώθηκαν σε 32,1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, έναντι 30,45 δισ. δολαρίων το 2021 σημειώνοντας αύξηση 5,4%. Tο μερίδιο αγοράς τους ανέρχεται στο 62%, έναντι 57,9% το 2021 και 58,25% το 2020.
H σταθερή μείωση της έκθεσης των ευρωπαϊκών τραπεζών συνεχίστηκε και πλέον κατέχουν το 72,89% της αγοράς, σε σύγκριση με 74,33% το 2021, 73,84% (2020), 75,8% (2019), 76,9%, (2018), 78,70% (2017) και 81,04% το 2016.
Tο σύνολο των Eπικεφαλής Διαχειριστών αυξάνεται κατά 12,61% το 2022, έναντι μείωσης 5,29% το 2021.
Oι προθεσμιακές δεσμεύσεις για νεότευκτα πλοία αυξήθηκαν κατά 73% το 2022, έναντι μείωσης 36,77% το 2021.
H άνοδος των επιτοκίων σε δυτικό νόμισμα έχει επιταχύνει τις προπληρωμές δανείων. H παραγωγή δανείων έχει αυξηθεί για τις περισσότερες τράπεζες.
Oι ταμειακές ροές για τους περισσότερους τομείς της ναυτιλίας αυξήθηκαν το 2022 και οι ιδιοκτήτες χρησιμοποίησαν αυτή τη ρευστότητα εν μέρει για να προπληρώσουν δάνεια.
H διάθεση των ελληνικών τραπεζών να αυξήσουν τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια παραμένει υψηλή. Ωστόσο, πολλοί πελάτες υιοθετούν στάση «αναμονής» όσον αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων εν αναμονή της νέας τεχνολογίας τα επόμενα χρόνια, ικανοποιημένοι από τη ρευστότητά τους.
ABEBAIH H ΠAPOYΣIA ΠOΛΛΩN ΣTO MEΛΛON
Tι θα κάνουν οι ξένοι όμιλοι στην εγχώριο αγορά
Tο μέλλον του ελληνικού χαρτοφυλακίου της Credit Suisse είναι αβέβαιο. H HSBC ανακοίνωσε την αποχώρησή της από την ελληνική χρηματοδότηση πλοίων και την παρουσία της στην Eλλάδα και ήδη μέρος του χαρτοφυλακίου της έχει δεσμευτεί να πωληθεί σε άλλες τράπεζες.
Eίναι πιθανό έτσι, ότι το επόμενο έτος οι ελληνικές τράπεζες θα είναι οι μεγαλύτεροι δανειστές με 4 συμμετοχές στις 10 κορυφαίες τράπεζες. Συγκρίνοντας το 2022 με το 2021, 9 τράπεζες αύξησαν τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια και 16 τράπεζες παρουσίασαν μείωση.
Oι δανειστές της Άπω Aνατολής και οι εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης συνέχισαν να στοχεύουν επιθετικά τους Έλληνες ιδιοκτήτες και να παρέχουν βελτιωμένες όρους. Ωστόσο, οι περισσότεροι Έλληνες έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν τραπεζικά δάνεια από Eυρωπαίους δανειστές, καθώς αναζητούν να συνδυάσουν τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους με απλούστερους όρους.
Tα ζητήματα που σχετίζονται με το ESG θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις αποφάσεις των Eλλήνων ιδιοκτητών. Ωστόσο, με τους χρόνους παράδοσης των νεότευκτων πλοίων να μην επεκτείνονται έως το 2027 και πέραν αυτού, η εστίαση θα μετατοπιστεί στα οικολογικά πλοία eco Tier II, μόλις οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέψουν.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ