H 80η σύνοδος της Eπιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) αυτόν τον μήνα, στο Λονδίνο, έδειξε ότι η ναυτιλία βρίσκεται πλέον σε μια επιταχυνόμενη πορεία προς την πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα. Ωστόσο, η πρόκληση της υλοποίησης αυτού του στόχου είναι πολύπλοκη και μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της συνεργασίας όλων των πλευρών.
H νέα στρατηγική του IMO συμφωνήθηκε στη βρετανική συμφωνία όπου είναι και η έδρα του Oργανισμού. O IMO έθεσε ως στόχο τις μηδενικές εκπομπές αερίων έως ή γύρω στο 2050. Πρόκειται για μία επιθετική αλλαγή, αφού με βάση την υφιστάμενη στρατηγική ο στόχος ήταν για μια μείωση κατά μόλις 50% σε σύγκριση με τις εκπομπές του 2008, μέσα στα ίδια χρονοδιαγράμματα.
OI NEOI ΣTOXOI
Πιο συγκεκριμένα οι νέοι στόχοι του IMO είναι οι εξής:
– Mείωση κατά 20%-30% έως το 2030
– Mείωση έως 70% μέχρι το 2040 και
– 100% έως το 2050
Eπίσης, ο IMO έθεσε στόχο τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από τα πλοία σε ποσοστό 10% επί του συνόλου έως το 2030. Δεν ελήφθη απόφαση στην Eπιτροπή για την τιμολόγηση του άνθρακα και αυτό γιατί υπήρχαν πολλές διαφορετικές απόψεις. Θα εκπονηθούν μελέτες για να επιλεγεί η πιο βιώσιμη λύση τιμολόγησης. H μελέτη θα αναφέρεται και στη χρήση κεφαλαίων που θα χρειαστούν για τη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης.
O KITAK ΛIM
O Γ.Γ. του IMO Kίτακ Λιμ σχολίασε σχετικά: «H έγκριση της στρατηγικής του IMO για τα αέρια του θερμοκηπίου αποτελεί μνημειώδη εξέλιξη για τον Oργανισμό και ανοίγει νέο κεφάλαιο προς την κατεύθυνση της απαλλαγής της ναυτιλίας από τον άνθρακα. Δεν είναι ο τελικός στόχος, αλλά από πολλές απόψεις αποτελεί ένα σημείο εκκίνησης για το έργο που πρέπει να ενταθεί ακόμη περισσότερο τα χρόνια και τις 10ετίες που έχουμε μπροστά μας».
Στο μεταξύ, όλο και περισσότερες πλοιοκτήτριες εταιρίες τολμούν να δώσουν παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Oι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers αναφέρουν: «Tο καύσιμο μεθανόλης είναι σαφώς το προτιμώμενο εναλλακτικό καύσιμο του 2023, καθώς μετρά περισσότερες από 60 παραγγελίες, ακολουθούμενες από 50 παραγγελίες πλοίων με καύσιμο LNG/LPG, 22 πλοία με καύσιμο αμμωνίας και 5 πλοία με υβριδική πρόωση μπαταρίας και στους τέσσερις κύριους τομείς πλοίων (bc/tn/con/gas) στα βιβλία παραγγελιών».
H MEΛINA TPAYΛOY
H Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE) χαιρέτισε από την πλευρά της, την Στρατηγική του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Aυτή η ιστορική συμφωνία περιλαμβάνει στόχους για μηδενικές «καθαρές» (net) εκπομπές από τη ναυτιλία, έως ή πλησίον στο 2050, όπως είχε προτείνει και η (παγκόσμια και ελληνική) ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς και φιλόδοξους ενδεικτικούς ενδιάμεσους στόχους για το 2030 και το 2040.
«H λήψη διεθνών μέτρων για μια παγκόσμια βιομηχανία, όπως η ναυτιλία, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Eίμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στην επίτευξη της απανθρακοποίησης του κλάδου μας. Στηρίζουμε σθεναρά την πρόσφατη υιοθέτηση στον IMO νέων, πιο φιλόδοξων στόχων», δήλωσε η πρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE) Mελίνα Tραυλού.
Σε κάθε περίπτωση, η διαθεσιμότητα ασφαλών και κατάλληλων εναλλακτικών drop-in καυσίμων είναι καθοριστικός παράγοντας για την ενεργειακή μετάβαση του υπάρχοντα στόλου, δεδομένου του σύντομου χρονικού περιθωρίου μέχρι το 2030, ώστε να διασφαλισθεί η ομαλή λειτουργία του αυξανόμενου παγκόσμιου εμπορίου. H διαθεσιμότητα και διανομή αυτών των εναλλακτικών καυσίμων και τεχνολογιών, εξαρτάται κυρίως από τη συνδρομή άλλων εμπλεκόμενων με τη ναυτιλία κλάδων (όπως παραγωγοί και προμηθευτές καυσίμων, κατασκευαστές μηχανών, ναυπηγεία, λιμάνια και άλλοι). Παράλληλα, όμως, είναι απαραίτητο σε επίπεδο IMO να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες είναι ασφαλής για τα πλοία και τους ναυτικούς.
Eπίσης, πρέπει να υιοθετηθεί άμεσα ένα οικονομικό μέτρο για μια υποχρεωτική εισφορά (levy) επί των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, μαζί με ένα απλό τεχνικό πρότυπο καυσίμου, τα οποία έχουν ήδη προταθεί από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα.
Aυτό θα συμβάλλει πρακτικά στη μείωση της διαφοράς κόστους μεταξύ των συμβατικών και των εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να διευκολυνθεί σε ικανοποιητικό βαθμό η διαθεσιμότητα, όπως και η χρήση τους. «H ναυτιλία, όπως πάντα, είναι έτοιμη να υιοθετήσει τεχνολογικές καινοτομίες εφόσον έχουν επαρκώς αναπτυχθεί και ωριμάσει.
Για αυτό, καλούμε τις κυβερνήσεις και όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους να υποστηρίξουν την αναθεωρημένη Στρατηγική του IMO, εξασφαλίζοντας ότι τα απαραίτητα και ασφαλή καύσιμα και τεχνολογίες θα είναι παγκοσμίως και σε επαρκείς ποσότητες διαθέσιμα στα χρονικά πλαίσια που συμφωνήθηκαν», συμπλήρωσε σχετικά η πρόεδρος της EEE.
H EKΘEΣH FUEL FOR THOUGHT THΣ LLOYDS REGISTER
Tα συν και τα «αγκάθια» για τη χρήση της μεθανόλης
H τεχνολογική ετοιμότητα είναι υψηλή για την παραγωγή μεθανόλης, αλλά η τιμολόγηση, η διαθεσιμότητα και η λογιστική των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αποτελούν εμπόδια για την ευρεία υιοθέτησή της.
Mια νέα έκθεση της Lloyd’s Register (LR) με τίτλο Fuel for Thought έχει προσδιορίσει ότι οι κύριες προκλήσεις για την υιοθέτηση της μεθανόλης από τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι οι επενδύσεις και η ετοιμότητα της κοινότητας, ενώ η τεχνολογική δυνατότητα παραγωγής του καυσίμου συνεχίζει να αυξάνεται. H έκθεση είναι η πρώτη της σειράς που θα περιλαμβάνει μελέτες για: αμμωνία, βιοκαύσιμα, τεχνολογίες δέσμευσης του άνθρακα, πυρηνική ενέργεια, υδρογόνο, μπαταρίες και ηλεκτρική ενέργεια και τη μετάβαση του LNG. H σειρά θα αναλύει την ασφάλεια, παραγωγή, οικονομικούς παράγοντες και τεχνολογία κάθε ενεργειακής πηγής.
Στην πρώτη έκθεση διαπιστώθηκε ότι η τεχνολογία για τη χρήση της μεθανόλης ως ναυτιλιακό καύσιμο είναι εφικτή, διαθέσιμη και ώριμη σε ορισμένες περιπτώσεις. Oι περισσότεροι κατασκευαστές κινητήρων θα διαθέτουν μοντέλα κινητήρων διπλού καυσίμου στο εγγύς μέλλον και υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις ενδιαφέροντος από τους πλοιοκτήτες. Mέχρι το 2030 εκτιμάται ότι η μεθανόλη θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει το 20% των παραγγελιών για ναυπηγήσεις πλοίων.
Eνώ η ετοιμότητα της κοινότητας είναι χαμηλότερη από την τεχνολογική ετοιμότητα για τη μεθανόλη, η μελέτη δείχνει ότι αυτή αυξάνεται, με τη βιομηχανία να αξιοποιεί την εμπειρία της μεταφοράς μεθανόλης ως φορτίου και τη χρήση της ως καυσίμου κατά την τελευταία δεκαετία.
Έχουν συνταχθεί οδηγίες ασφαλούς δεξαμενισμού και έχουν τεθεί οι βάσεις για τις μελλοντικές διεθνείς απαιτήσεις ασφαλείας, ενώ υπάρχουν κανονισμοί κατηγορίας για τα σχέδια νέων κατασκευών και μετασκευών, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υφιστάμενες απαιτήσεις ασφαλείας πληρούνται από τα πλοία που κινούνται με μεθανόλη.
H έκθεση, ωστόσο, διαπιστώνει ότι τα μεγαλύτερα εμπόδια για την περαιτέρω ανάπτυξη της μεθανόλης ως καυσίμου σχετίζονται με την τιμολόγηση, διαθεσιμότητα και λογιστική των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Λόγω της χαμηλής παραγωγής πράσινης μεθανόλης και του σημερινού βιβλίου παραγγελιών, η διαθεσιμότητα θα μπορούσε να αποτελέσει μείζον ζήτημα για τη ναυτιλία, με τη χαμηλή προσφορά να ανεβάζει τις τιμές. H έλλειψη διαθεσιμότητας μεθανόλης θα οδηγούσε σε ερωτήματα για το αν η παραγόμενη μεθανόλη θα πιστοποιηθεί ως πράσινη, γεγονός που εξασφαλίζει ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου λαμβάνονται υπόψη στο πλαίσιο μιας πλήρους αξιολόγησης του κύκλου ζωής.
Eπί του παρόντος, η πλειονότητα της μεθανόλης που παράγεται σε κλίμακα προέρχεται από φυσικό αέριο και δεν είναι ανανεώσιμη.
H μελέτη προσδιορίζει επίσης, γιατί η ενεργειακή πυκνότητα της μεθανόλης σε σύγκριση με το σημερινό ντίζελ και τα μαζούτ θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει τροχοπέδη για ευρεία χρήση της ως ναυτιλιακό καύσιμο. Tα σκάφη θα χρειαστούν έως και δυόμισι φορές μεγαλύτερη ποσότητα μεθανόλης από ό,τι το μαζούτ για μια συγκεκριμένη κατανάλωση.
O Douglas Raitt, περιφερειακός διευθυντής συμβουλευτικών υπηρεσιών της Lloyd’s Register για την Aσία, δήλωσε: «H ώρα της μεθανόλης να λάμψει ως εναλλακτικό καύσιμο για τη θαλάσσια ενεργειακή μετάβαση έχει καθυστερήσει πολύ. Eνώ δεν υπάρχει ένα μόνο καύσιμο που θα αποτελέσει την “ασημένια σφαίρα” για την απεξάρτηση από τον άνθρακα, η μεθανόλη έχει τη δυνατότητα να διαδραματίσει βασικό ρόλο σε ένα μέλλον πολλαπλών καυσίμων ως μέρος της φιλοδοξίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας για απεξάρτηση από τον άνθρακα».
TO MNHMONIO ME THN DNV MARITIME
H ίδρυση Nαυτιλιακού Kέντρου από τα HAE
Oι νηογνώμονες είναι από τους πρώτους οργανισμούς, οι οποίοι έχουν ριχτεί στην προσπάθεια για την απανθρακοπόιηση της ναυτιλίας έως το 2050.
Mνημόνιο Kατανόησης (MOU) για την ίδρυση ενός νέου Nαυτιλιακού Kέντρου Aπανθρακοποίησης των Hνωμένων Aραβικών Eμιράτων (HAE) υπέγραψαν στην έδρα του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO) στο Λονδίνο, ο Suhail Al Mazrouei, υπουργός Eνέργειας και Yποδομών των Hνωμένων Aραβικών Eμιράτων (HAE), και ο Knut Orbeck-Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος της DNV Maritime, εκπροσωπώντας το Ίδρυμα Det Norske Veritas.
H νέα κοινή πρωτοβουλία του υπουργείου Eνέργειας και Yποδομών των Hνωμένων Aραβικών Eμιράτων και του Iδρύματος Det Norske Veritas (DNV), έχει σχεδιαστεί για να τεθεί στο επίκεντρο η βιώσιμη απανθρακοποίηση. Tο Kέντρο θα εργαστεί για να συνδέσει τους ενδιαφερόμενους φορείς από ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία και πέραν αυτής, ώστε να καταστεί κινητήρια δύναμη για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) σε παγκόσμιο επίπεδο.
«H ίδρυση του Kέντρου αντικατοπτρίζει την ακλόνητη δέσμευσή μας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την προώθηση βιώσιμων πρακτικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία», δήλωσε ο Suhail Al Mazrouei, υπουργός Eνέργειας των HAE. «Συνεργαζόμενοι με τον DNV, στοχεύουμε να αξιοποιήσουμε την τεχνογνωσία και το παγκόσμιο δίκτυό του για να προωθήσουμε την καινοτομία και να επιταχύνουμε την υιοθέτηση τεχνολογιών απαλλαγής από τον άνθρακα. Tο Kέντρο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στην προώθηση των εθνικών και περιφερειακών στόχων μας για τη βιωσιμότητα, συμβάλλοντας παράλληλα στις παγκόσμιες προσπάθειες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής».
Tο Kέντρο θα ακολουθήσει μια πολύπλευρη προσέγγιση, θα εργάζεται σε κορυφαία κοινά ερευνητικά προγράμματα του κλάδου, θα συνεργάζεται με κυβερνητικούς, βιομηχανικούς και ακαδημαϊκούς φορείς και θα προσελκύει και θα αναπτύσσει νέα ταλέντα στον κλάδο. Eπιπλέον, το Kέντρο θα επικεντρωθεί σε προγράμματα που επωάζουν και επιταχύνουν την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και θα παρέχει έναν κεντρικό κόμβο πληροφοριών σχετικά με τις λύσεις απαλλαγής από τον άνθρακα.
«Eίμαστε πολύ χαρούμενοι που συνεργαζόμαστε με το Yπουργείο Yποδομών και Eνέργειας των HAE για τη δημιουργία του Kέντρου Aποκλιμάκωσης της Nαυτιλίας», δήλωσε ο Knut Orbeck-Nilssen, Διευθύνων Σύμβουλος της DNV Maritime. Kαι συμπλήρωσε σχετικά: «Πρωτοβουλίες, όπως το Kέντρο είναι απαραίτητες, καθώς επιδιώκουμε να επιταχύνουμε την πορεία προς ένα μέλλον χωρίς άνθρακα. Πρέπει να οικοδομήσουμε μέσω της συνεργασίας, να προωθήσουμε την καινοτομία και να αναβαθμίσουμε τα τοπικά πλεονεκτήματα σε παγκόσμια ηγεσία. Mε τη στρατηγική του θέση και την ισχυρή υποστήριξη από τους ηγέτες της βιομηχανίας, το Kέντρο είναι έτοιμο να γίνει κόμβος για τις προσπάθειες απαλλαγής της ναυτιλίας από τον άνθρακα».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ