Οι συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις και η ευρεία χρήση του internet έχουν γεννήσει και δώσει ώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο έχει φέρει την επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές. Μάλιστα, ο υπολογιστής δεν είναι καν απαραίτητος πλέον, αφού μπορούν να περιηγούνται άνετα στα αγαπημένα τους eshops από το κινητό τους τηλέφωνο. Όπως είναι λογικό, η αλλαγή αυτή έχει μεταβάλει τα κριτήρια με τα οποία ψωνίζουν σήμερα οι καταναλωτές!
Ποιά είναι όμως τα κριτήρια αυτά και πώς σκέφτονται οι online χρήστες; Ας τα δούμε παρακάτω!
Εμπειρία χρήστη
Η εμπειρία που θα έχει ο χρήστης σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για το αν τελικά θα προχωρήσει σε αγορά κάποιου προϊόντος ή όχι. Οι καθυστερήσεις και τα εμπόδια στην εμπειρία του χρήστη μέσα στο website είναι κάτι που μπορεί να κοστίσει σε μία επιχείρηση πελάτες και άρα κέρδη, αφού ο χρήστης δεν θα μείνει για πολύ σε μία ιστοσελίδα που δεν είναι εύχρηστη και γρήγορη. Επομένως, ο προσεκτικός σχεδιασμός, η γρήγορη διαδικασία checkout, οι προσωποποιημένες επιλογές, και η υψηλή ταχύτητα φόρτωσης είναι σημεία-κλειδιά για μία βελτιστοποιημένη εμπειρία χρήστη. Σήμερα, δεν υπάρχει ποιοτικό ηλεκτρονικό κατάστημα που να μην έχει επενδύσει σε αυτά, είτε πρόκειται για ένα eshop τεχνολογίας, όπως το online κατάστημα you, είτε για κάποια αλυσίδα ένδυσης, όπως το Mango!
Ευελιξία στην αποστολή και την παράδοση
Η ευελιξία στην αποστολή και την παράδοση των προϊόντων και η ύπαρξη πολλών επιλογών έχουν γίνει βασικά κριτήρια με βάση τα οποία ο καταναλωτής αποφασίζει ποιό online κατάστημα θα επιλέξει για τις αγορές του. Η γρήγορη αποστολή, ακόμα και την ίδια ή την επόμενη μέρα, η ευελιξία στην επιλογή της μέρας, της ώρας και της τοποθεσίας παράδοσης παίζουν σημαντικό ρόλο για τους καταναλωτές, οι οποίοι αναζητούν ταχύτητα και ευκολία. Επιπλέον, η δυνατότητα παρακολούθησης της παραγγελίας είναι ακόμα ένα σημείο-κλειδί για την τελική επιλογή των καταναλωτών, αφού τους δίνει αίσθηση ελέγχου όσον αφορά την πορεία της παραγγελίας τους, μειώνοντας την αβεβαιότητα!
Προσφορές και εκπτώσεις
Όπως και στα φυσικά καταστήματα, έτσι και στα ηλεκτρονικά, οι προσφορές και οι εκπτώσεις παίζουν κεντρικό ρόλο στην επιλογή του καταναλωτή. Η σύγκριση τιμών μάλιστα γίνεται πολύ πιο εύκολα και γρήγορα στο online shopping, αφού με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί κανείς να δει αμέσως τις πιο ανταγωνιστικές τιμές για το προϊόν ή την υπηρεσία που τον ενδιαφέρει. Επιπλέον, ο χρήστης μπορεί πολύ εύκολα να βρει προσφορές με βάση τα ενδιαφέροντά του, να εκμεταλλευτεί προσφορές περιορισμένης χρονικής διάρκειας, να αποκτήσει κάρτες μέλους για επιπλέον εκπτώσεις, καθώς και εκπτωτικούς κωδικούς!
Κριτικές και αξιολογήσεις
Οι κριτικές και οι αξιολογίσεις είναι ένα από τα βασικότερα κριτήρια με τα οποία ο χρήστης κάνει τις αγορές του online, από την επιλογή του eshop, μέχρι τη σύγκριση και την επιλογή προϊόντων. Πριν προχωρήσει σε μία διαδικτυακή αγορά, ο σύγχρονος καταναλωτής διαβάζει προσεκτικά τις κριτικές άλλων καταναλωτών για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία, ώστε να έχει μία συνολική εικόνα για την ποιότητα, τα συν και τα πλην, καθώς και την απόδοση ενός προϊόντος από άτομα που το έχουν αγοράσει και χρησιμοποιήσει. Οι θετικές κριτικές έχουν τη δύναμη να χτίσουν εμπιστοσύνη γύρω από ένα προϊόν και να το κάνουν δημοφιλές στο κοινό, αυξάνοντας τα κέρδη για την επιχείρηση που το πουλάει. Αντιθέτως, οι κακές κριτικές μπορεί να είναι καταστροφικές για τις πωλήσεις ενός προϊόντος και τη φήμη μιας επιχείρησης!
Ασφάλεια δεδομένων και πληρωμών
Η ασφάλεια και η ιδιωτικότητα είναι βασικά κριτήρια για τους σημερινούς online καταναλωτές, αφού για να ολοκληρώσουν τις αγορές τους θα πρέπει να μοιραστούν προσωπικά δεδομένα, όπως το όνομά τους, η διεύθυνσή τους και ο αριθμός της χρεωστικής ή πιστωτικής τους κάρτας. Επομένως, η ασφάλεια πληρωμών, η κρυπτογράφηση και η πιστοποίηση SSL (πιστοποιητικό ασφαλείας) γεννούν ένα αίσθημα εμπιστοσύνης και ασφάλειας στους καταναλωτές, αποτελώντας απαραίτητη προϋπόθεση για να επιλέξουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Εκτός αυτού, η προστασία προσωπικών δεδομένων είναι κάτι ακόμα που απασχολεί τους καταναλωτές, αφού θέλουν να γνωρίζουν με ποιό τρόπο χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους και απαιτούν διαφάνεια από την εκάστοτε εταιρία σχετικά με αυτό.
Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, τα κριτήρια με τα οποία κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές έχουν αλλάξει σημαντικά και θα συνεχίζουν να αλλάζουν όσο περνούν τα χρόνια. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις από πλευράς τους, οφείλουν να συμβαδίζουν με τις τεχνολογικές εξελίξεις και να αφουγκράζονται τις συνεχώς μεταλασσόμενες ανάγκες των καταναλωτών, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές!