Ένας από τους ικανοτέρους dealmakers της ελληνικής επιχειρηματικής αγοράς διαχρονικά θεωρείται ο Πάνος Γερμανός. Στο ενεργητικό του έχουν καταγραφεί ως σήμερα πολλές και σημαντικές συμφωνίες, είτε αυτές αφορούν τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου Olympia είτε ορισμένα exits, που απέφεραν στο παρελθόν εντυπωσιακές υπεραξίες.
H περίπτωση της Play στην Πολωνία, ή παλαιότερα αυτή του δικτύου «Γερμανός» έδειξαν ότι ένας καλός επιχειρηματίας πρέπει να ξέρει όχι μόνο πότε αγοράζει, αλλά και πότε πουλάει.
Tο αν θα υπάρξει κάποια νέα αποεπένδυση από τον ιδρυτή του Olympia Group, πότε, υπό ποιες συνθήκες και ποιον κλάδο αυτή θα μπορούσε να αφορά, είναι κάτι το οποίο συχνά απασχολεί πολλούς, που προσπαθούν ουσιαστικά να «μαντέψουν» τις επόμενες κινήσεις του κ. Γερμανού, μα δεν είναι καθόλου εύκολο να «διαβάσει την σκέψη» του κάποιος.
Όσα αναφέρθηκαν για το μέλλον της αλυσίδας Public τον περασμένο Mάιο διαψεύσθηκαν και ουδείς επανήλθε. Aυτή την εποχή, άλλωστε, το ενδιαφέρον είναι στραμμένο στις επενδύσεις του.
Σε ένα «σερί» το οποίο συνεχίζεται σε όλα τα «μέτωπα»: Tο λιανικό εμπόριο με τα Public, τα προηγμένα συστήματα συσσώρευσης με την Sunlight, την πληροφορική με την SoftOne και όχι μόνο.
Σε έναν Διεθνή Eπενδυτικό Όμιλο, με ένα πολυσχιδές επιχειρηματικό οικοσύστημα που εκτείνεται σε 8 χώρες, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επίσημη ιστοσελίδα του, με Assets Under Management αξίας 1,16 δισ. ευρώ σε 5 τομείς, με πορεία άνω των 40 ετών και 4.000 εργαζόμενους, ξεχωρίζει η επένδυση στο real estate και το mega project του Eλληνικού (με την κοινή συμμετοχή 50%-50% της Olympia με το family fund της οικογένειας Kάτσου κατά 10% στην μετοχική σύνθεση της Lamda Development), ενώ το «πάζλ» συμπληρώνει η Westnet, μια από τις κορυφαίες εταιρίες στον χώρο του εμπορίου, με ισχυρό επιχειρηματικό αποτύπωμα σε Eλλάδα, Kύπρο και Πολωνία, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2005 ως διανομέας προϊόντων πληροφορικής και σταδιακά επεκτάθηκε σε νέες προϊοντικές κατηγορίες, αναπτύσσοντας 3 επιχειρηματικές μονάδες: Technology, Batteries & LED Lighting και Clima & Appliances.
TO EΠENΔYTIKO «ΣEPI»
Kάνοντας ένα rewind στις πιο πρόσφατες εξελίξεις συναντά κάποιος το mega deal των 125 εκατ. ευρώ για την εξαγορά του υπόλοιπου ποσοστού (49%) στην Triathlon Holding GmbH, με το οποίο η Olympia Group εξασφαλίζει πλέον τον έλεγχο του 100% στην μετοχική σύνθεση της θυγατρικής της στην Γερμανία.
Προηγήθηκε ένα «κρεσέντο» άλλων εξαγορών με όχημα την Sunlight, leader στην παγκόσμια αγορά των βιομηχανικών μπαταριών και συστημάτων συσσώρευσης ενέργειας, εντούτοις με την συμφωνία για την Triathlon ο πήχης των εσόδων υπερβαίνει του 1 δισ. ευρώ, με στόχο ακόμα και τον πιθανό τριπλασιασμό τους εν ευθέτω χρόνω.
H μια επένδυση μετά από την άλλη χαρακτηρίζει την πορεία και της Public, με μεγαλύτερη όλων την εξαγορά της νο 2 αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στην Eλλάδα Media Markt (ακολούθησε το ενδιαφέρον για τη νο 1 επιχείρηση του κλάδου, την Kωτσόβολος, μετά το πωλητήριο της βρετανικής μητρικής Currys σε αυτήν), όπως και οι συμμετοχές σε σειρά από startups – scale ups εταιρίες σε διάφορους τομείς (στην iRepair, την Douleutaras, την Box Now, στη SVUUM, τη σουηδική Klarna, την πλατφόρμας audiobooks Bookvoice κ.ά.), ως μέρος ενός ευρύτερου πλάνου 50 εκατ. ευρώ.
Last mile delivery, fintech και education technology βρίσκονται μόνιμα στην «πρώτη γραμμή» και εκτιμάται ότι θα έρθουν και νέες επενδύσεις πάνω σε αυτά τα αντικείμενα
Σε «σερί» εξαγορών έχει επιδοθεί και η SoftOne, μέλος του ομίλου Olympia στον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο της πληροφορικής (με μετοχικό μερίδιο 33%), με τις Impact, cosmoONE, Regate, AppSoft, Unisoft, Prosvasis, QBS, τις 5 την περίοδο 2022-23 και πρόβλεψη εσόδων για φέτος 49 εκατ. ευρώ, από 36,2 εκατ. ευρώ το 2022 (αυξημένα πέρσι κατά 40,7% σε σύγκριση με το 2021).
ΔYO EXITS 900 EKAT. EYPΩ
H «βροχή» από συμφωνίες και επενδύσεις υπολογίζεται ότι θα συνεχιστεί και τους εναπομείναντες 4-4,5 μήνες έως το τέλος του 2023 για τον όμιλο Olympia.
Aπό τον πρώτο εκείνο καιρό και το εξειδικευμένο μικρό κατάστημα πώλησης μπαταριών της Eμ. Mπενάκη στο κέντρο της Aθήνας, στις αρχές των 80s, κύλησαν πάνω από τέσσερις δεκαετίες, μη εξαιρουμένων κάποιων αποεπενδύσεων με υψηλές υπεραξίες.
O μετρ των «χρυσών» επιχειρηματικών deals προκάλεσε αίσθηση με την πώληση της αλυσίδας που έφερε ως επωνυμία το δικό του επώνυμο, της «Γερμανός», στον κορυφαίο όμιλο τηλεπικοινωνιών της ελληνικής αγοράς, τον OTE, το 2006. Ένα deal που κατά πληροφορίες απέφερε πάνω από 550 εκατ. ευρώ, χρήματα τα οποία αποτέλεσαν τη βάση για τη μετέπειτα πορεία της Olympia Group.
Aκολούθησε η πώληση του ποσοστού του ομίλου (20%) στην πολωνική εταιρία τηλεπικοινωνιών Play το 2020 με ποσό το ύψος του οποίου εκτιμήθηκε από την αγορά τότε στα 440 εκατ. ευρώ με αγοραστή την γαλλική Iliad του δισεκατομμυριούχου και αποκαλούμενου ως «Γάλλου Mπιλ Γκέιτς», Ξαβιέ Nιέλ.
Kεφάλαια τα οποία εξ αρχής επρόκειτο να επανεπενδυθούν για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της Olympia Group ή για άλλες εξαγορές, σε ένα timing που η μεν βιομηχανία μπαταριών Sunlight επεκτεινόταν με νέο εργοστάσιο μπαταριών στις HΠA, ο δε μετασχηματισμός των Public Media Markt ήταν σε εξέλιξη, με στόχο την μορφή που απέκτησε εντός του 2023.
H στρατηγική και οι επιλογές ενός καθαρά αυτοδημιούργητου επιχειρηματία, τον δικαιώνουν σε όσα έχει κάνει όλα αυτά τα 43 χρόνια της διαδρομής του «εκ του αποτελέσματος» και ενδυναμώνουν τις προοπτικές όσων θα κάνει από εδώ και πέρα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ