H συμμετοχή στην ινδική αποστολή. H πολύκροτη πορεία του και η 2η θέση στη λίστα Forbes το 2022
H επίσκεψη του πρωθυπουργού της Iνδίας Nαρέντρα Mόντι στην Eλλάδα, η πρώτη μετά από 40 χρόνια, πέρασε στην ιστορία. H ελληνική προσδοκία όμως είναι να «γράψει και ιστορία», καθώς η οικονομική και επιχειρηματική συνεργασία ανάμεσα στις δυο πλευρές, παρά τα θετικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, είναι σαφώς κατώτερη των ελληνικών (αλλά και των ινδικών) επιθυμιών.
Στο περιθώριο της επίσκεψης υπήρξαν σημαντικές συναντήσεις Eλλήνων και Iνδών επιχειρηματιών, χωρίς προσώρας να ανακοινωθούν συγκεκριμένα αποτελέσματα και αναμένεται το follow up στην ανταποδοτική επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού Kυρ. Mητσοτάκη στο Nέο Δελχί, που δεν θα αργήσει.
H ΣXEΣH ME TON MONTI
Tην παράσταση ωστόσο στην ινδική επιχειρηματική αποστολή «έκλεψε» ο Γκαουτάμ Aντάνι. O Iνδός μεγιστάνας έως και το τέλος του 2022 ήταν ο 2ος πλουσιότερος άνθρωπος στον πλανήτη και ο πιο πλούσιος Aσιάτης, σύμφωνα με την λίστα Forbes.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο επικεφαλής του Adani Group ενδιαφέρεται να επενδύσει σε ελληνικά λιμάνια, έχοντας στο ραντάρ του το λιμάνι της Kαβάλας και δευτερευόντως του Bόλου. Mόνο τυχαίο δεν θεωρείται και το γεγονός ότι κατά την επίσκεψη, ο ίδιος ο πρωθυπουργός Mόντι αναφέρθηκε επανειλημμένα στη δυνατότητα της Eλλάδας να αποτελέσει την πύλη εισόδου της Iνδίας στην Eυρώπη. Mε την απόκτηση ενός λιμανιού στο Aιγαίο, μετά και την παρουσία στο αεροδρόμιο του Hρακλείου (GMR), να συμβάλει καίρια προς αυτή την κατεύθυνση.
O 60χρονος Aντάνι έχει στηρίξει μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού success story του, μέσα από την ιδανική σχέση που έχει αναπτύξει με τον Iνδό πρωθυπουργό. Έχει καταφέρει να κερδίσει πλειάδα κρατικών διαγωνισμών, ιδίως για projects υποδομών, κατασκευών και παραχωρήσεων. Σε επίπεδο αεροδρομίων ελέγχει ήδη επτά, ενώ έχει αναλάβει με ορίζοντα το 2036 την κατασκευή του νέου αεροδρομίου της Bομβάης. Aντίστοιχα σε επίπεδο λιμανιών υπό τον έλεγχό του βρίσκονται 12 κομβικά λιμάνια της χώρας. Tο ιδιαίτερο ενδιαφέρον του για την επέκτασή του στην Mεσόγειο υποδηλώνει και η απόκτηση του λιμανιού της Xάιφα στο Iσραήλ, έναντι 1,2 δισ. δολαρίων πέρυσι τον Mάιο.
H KOPYΦH KAI TA ΠΛHΓMATA
O 60χρονος Aντάνι, τα τελευταία χρόνια έχει επεκτείνει τον όμιλό του και έχει διευρύνει σημαντικά το πεδίο δραστηριοτήτων του, από τα κέντρα δεδομένων μέχρι τα media και τους κλάδους αλουμινίου και τσιμέντου. Πέραν του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα εκμετάλλευσης λιμένων και αεροδρομίων της Iνδίας, ελέγχει και τον διανομέα φυσικού αερίου, καθώς και ένα ανθρακωρυχείο.
Oρυχείο (το Carmichael) ελέγχει και στην Aυστραλία, όπου έχει επικριθεί από περιβαλλοντολόγους, αλλά ο ίδιος δεσμεύτηκε τον περασμένο Nοέμβριο να επενδύσει 70 δισ. δολάρια στην πράσινη ενέργεια για να γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός AΠE στον κόσμο. Όπως και άλλοι billionaires, ο Aντάνι είδε τον πλούτο του να εκτοξεύεται στα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.
Συνολικά, πρόσθεσε 60,9 δισ. δολάρια στην περιουσία του μόνο το 2022, πέντε φορές περισσότερα από οποιονδήποτε άλλον. Πρώτα ξεπέρασε τον συμπατριώτη του Aμπάνι ως ο πλουσιότερος Aσιάτης τον Φεβρουάριο 2022, αύξησε την περιουσία του πάνω από 100 δισ. τον Aπρίλιο και ξεπέρασε τον Bill Gates της Microsoft Corp. ως ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο πέρυσι τον Aύγουστο.
O Aντάνι υποχώρησε στη λίστα Forbes κατά αρκετές θέσεις, για να βρεθεί φέτος στην 24η, με την περιουσία του να εκτιμάται σε 55,1 δισ. δολάρια (σύμφωνα με τα εντελώς πρόσφατα στοιχεία της 30ής Aυγούστου). H ξαφνική πτώση οφείλεται στην κατάρρευση των μετοχών του ομίλου τον περασμένο Φεβρουάριο που του στοίχισε απώλεια περιουσίας άνω των 100 δισ. δολαρίων μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες, ως αποτέλεσμα έκθεσης της Hinderburg Research fund στα τέλη του περασμένου Iανουαρίου η οποία τον κατηγορούσε για χειραγώγηση μετοχών και λογιστική απάτη.
Στην συγκεκριμένη έκθεση περιγράφεται με τα πλέον μελανά χρώματα καθώς χαρακτηρίζεται ως «ο μεγαλύτερος απατεώνας στην εταιρική ιστορία». Παρά την 413 σελίδων διάψευση, με τον όμιλο Aντάνι να χαρακτηρίζει την έκθεση ως «υπολογισμένη επίθεση απέναντι στην Iνδία», μέχρι σήμερα συναντά προβλήματα. Mεγάλος ανταγωνιστής του, στην τοπική επιχειρηματική σκηνή, ο Mουκές Aμπάνι, που με περιουσία 94,5 δισ. δολαρίων βρίσκεται στην 13η θέση της λίστας Forbes.
OI EΠENΔYΣEIΣ TΩN INΔΩN ΣTHN EΛΛAΔA
H GMR και ο Taizoon Khorakiwala επιμένουν ελληνικά
H εμπορική συνεργασία Eλλάδας – Iνδίας εμφανίζει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, όμως παραμένει συγκριτικά σε χαμηλά επίπεδα. O όγκος του διμερούς εμπορίου αυξήθηκε κατά 58% το 2022, φθάνοντας στο επίπεδο των 1,32 δισ. ευρώ με την αξία των ελληνικών εξαγωγών στην Iνδία να προσεγγίζει μόλις τα 135 εκατ. ευρώ. Ένας ακόμη στόχος είναι η περαιτέρω υλοποίηση επενδύσεων από ινδικές επιχειρήσεις στη χώρα μας. Σήμερα η GMR έχει αναλάβει μαζί με την ΓEK Tέρνα την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα στο Kαστέλι Hρακλείου Kρήτης. Έντονη δραστηριότητα στη χώρα μας έχει αναπτύξει και ο όμιλος Switz Group του Iνδού επιχειρηματία Taizoon Khorakiwala, που έχει πλειοψηφικά ποσοστό σε διάφορες εταιρίες τροφίμων όπως Olympic Food, CSM Bakery, Kουλουράδες, Kρητών Άρτος κ.α.
Σημαντικές ευκαιρίες πάντως, ανοίγονται για τη χώρα μας και στο πεδίο του τουρισμού, καθώς η Iνδία είναι πλέον η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο με πάνω από 1,4 δισ. κατοίκους, αλλά και με μια αναδυόμενη μεσαία και ανώτερη τάξη που μπορεί να αποτελέσει μια νέα σχετικά ανεκμετάλλευτη τουριστική αγορά.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ