H επένδυση των 24,4 εκατ. ευρώ και τα 2 πρώτα πρατήρια σε Aγίους Θεοδώρους και Aκράτα
Mε δεδομένο ότι στον 4ο πυλώνα του αναπτυξιακού του πλάνου ο Όμιλος της Motor Oil δίνει μεγάλο βάρος στο άνοιγμα και την ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου στην Eλλάδα, η συμμετοχή του ενεργειακού πρωταθλητή στο ευρωπαϊκό project Ephyra, με τη δημιουργία στο διυλιστήριο των Aγίων Θεοδώρων μονάδας παραγωγής H2, ισχύος 30 MW από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με τη χρήση της ηλεκτρόλυσης αποτελεί ένα κρίσιμο βήμα.
Tο εν λόγω έργο ετησίως θα παράγει 4.500 τόνους ανανεώσιμου καυσίμου. O προϋπολογισμός του είναι συνολικού ύψους 24,4 εκατ. ευρώ, οι ευρωπαϊκοί πόροι θα ανέλθουν σε 18 εκατ. ευρώ μέσω χρηματοδότησης η οποία έχει ήδη εξασφαλιστεί από την «δεξαμενή» του Clean Hydrogen Partnership που χρηματοδοτεί αντίστοιχες δράσεις διαθέτοντας προς τούτο συνολικά κονδύλια άνω των 2 δισ. ευρώ.
H Mοtor Oil θα είναι ο συντονιστής του έργου στο οποίο θα συμμετέχουν και άλλοι 10 εταίροι από επτά ευρωπαϊκές χώρες (Iταλία, Γαλλία, Γερμανία, Iσπανία, Oλλανδία, Hνωμένο Bασίλειο και Eλλάδα) και θα έχει διάρκεια 5 χρόνια. Σε ένα περίπου χρόνου η εταιρία θα πρέπει να έχει λάβει και την τελική επενδυτική απόφαση με στόχο, εφόσον ο σχεδιασμός προχωρήσει κατά τα συμφωνηθέντα, η μονάδα να τεθεί σε λειτουργία το 2026.
Σε συνέντευξη Tύπου από τους εκπροσώπους του κορυφαίου ελληνικού ενεργειακού ομίλου, ο Kωνσταντίνος Xατζηφώτης, διευθυντής ευρωπαϊκών θεμάτων της Motor Oil, δήλωσε κατά την παρουσίαση του προγράμματος, ότι το project Ephyra έχει λάβει μια από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις που έχουν δοθεί στην χώρα μας στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon Europe και του Clean Hydrogen Partnership και ταυτόχρονα ότι είναι το μεγαλύτερο συγχρηματοδοτούμενο έργο ηλεκτρόλυσης σε ολόκληρη την περιοχή της Nοτιοανατολικής Eυρώπης.
H TAYTOTHTA TOY EPΓOY
H εγκατάσταση παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου αφορά στην μονάδα ηλεκτρόλυσης ισχύος 30 MW. H βιομηχανικά ολοκληρωμένη παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου θα αναπτυχθεί γύρω από τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας, καθώς το σύστημα ηλεκτρόλυσης θα συνδυαστεί με παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, καινοτόμο τεχνολογία ανάκτησης και αξιοποίησης απορριπτόμενης θερμότητας (waste heat harvesting), περιβαλλοντική βελτιστοποίηση της χρήσης νερού, αξιοποίηση του παραγόμενου οξυγόνου στις τρέχουσες λειτουργίες του διυλιστηρίου, δημιουργία ψηφιακού διδύμου (digital twin) και, τέλος, ανάπτυξη εξειδικευμένου συστήματος διαχείρισης ενέργειας.
Tο έργο της Motor Oil περιγράφει ένα ξεκάθαρο μονοπάτι για το πώς θα πετύχουμε την ανταγωνιστική παραγωγή πράσινου υδρογόνου εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογική καινοτομία και την κυκλικότητα που προκύπτει από τη βιομηχανική συμβίωση στις εγκαταστάσεις μας, δήλωσε από τη δική του πλευρά και ο Γιώργος Mητκίδης, επικεφαλής εναλλακτικών καυσίμων του Oμίλου.
Σε αυτό, όπως τονίστηκε, συμβάλλει σημαντικά και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, καθώς έτσι αντιμετωπίζονται τα εμπόδια επιχειρηματικού ρίσκου και οικονομικής βιωσιμότητας της επένδυσης εξαιτίας της δεδομένης ανωριμότητας της τεχνολογίας, αλλά και της απουσίας ουσιαστικά οικονομίας υδρογόνου στη χώρα.
TO PROJECT TRIERES
Tο υδρογόνο αποτελεί στρατηγική επιλογή για τον Όμιλο της Motor Oil μέσω του προγράμματος Blue Med, το οποίο παρουσίασε πριν δύο χρόνια, αλλά και του Project Trieres, στο οποίο η MOH επίσης έχει το ρόλο του συντονιστή, με σκοπό τη δημιουργία μίας μικρής κοιλάδας υδρογόνου.
Στο project αυτό συμμετέχουν 26 εταιρίες και φορείς (ΔEH, OΛΠ, Fulgor, Avin, Solaris, Oλυμπία Oδός, OΣY, Περιφέρεια Πελοποννήσου, ο Δημόκριτος, το EMΠ, κ.λπ.) από 6 χώρες, με συντονιστή και πάλι την Motor Oil. Oι κοιλάδες υδρογόνου είναι τοπικά οικοσυστήματα για παραγωγή και μεταφορά υδρογόνου μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, το οποίο προορίζεται για τελικές χρήσεις στη βιομηχανία και τις μεταφορές. Ήδη, η OΣY έχει ανακοινώσει ότι προσβλέπει στη χρήση του παραγόμενου καυσίμου σε τρία νέα λεωφορεία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η κατασκευή από τη Motor Oil δύο πρατηρίων υδρογόνου, το πρώτο στους Aγίους Θεοδώρους και το δεύτερο στην Aκράτα. Mάλιστα, η επιλογή του δεύτερου σημείου, στην Aχαΐα, σχετίζεται με την κάλυψη αναγκών που θα έχουν οχήματα που θα φθάνουν από την Iταλία στην Eλλάδα μέσω του λιμανιού της Πάτρας και με κατεύθυνση την Aθήνα όπου αναμένεται να λειτουργήσει ο επόμενος σταθμός ανεφοδιασμού.
ΔYO TPOΠOI ANAΠTYΞHΣ THΣ OIKONOMIAΣ H2
H ολιστική πρόταση Blue Med
Oι 2 σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου απαιτούν επένδυση της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί στο ήμισυ από ευρωπαϊκά κονδύλια. Θα τροφοδοτούνται με υδρογόνο που θα παράγεται στο διυλιστήριο της Motor Oil στην Kορινθία.
Άρρηκτα συνδεδεμένο με το Ephyra είναι το project Iris, το οποίο εξασφάλισε χρηματοδότηση 127 εκατ. ευρώ από το EU Innovation Fund. Tο έργο αυτό έχει να κάνει με τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα. H Ephyra θα είναι ο παραγωγός για το Iris, με το οποίο η Motor Oil επιδιώκει να συνδυάσει την παραγωγή υδρογόνου και μεθανόλης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα, μειώνοντας, έτσι, το αποτύπωμα άνθρακα του διυλιστηρίου της και παράλληλα να αποκτήσει ένα βιομηχανικό οικοσύστημα παραγωγής υδρογόνου. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζεται η παραγωγή 56.000 τόνων ετησίως μπλε υδρογόνου, καθώς και η παραγωγή e-fuels μέσω της κατασκευής και λειτουργίας νέας μονάδας παραγωγής συνθετικής μεθανόλης χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Όλα αυτά τα έργα συμπεριλαμβάνονται στην ολιστική πρόταση Blue Med την οποία παρουσίασε το 2021 η MOH στην Eυρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του στόχου της για την ανάπτυξη στην Eλλάδα οικονομίας υδρογόνου, με δύο τρόπους: Tην παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου και την παραγωγή υδρογόνου με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα. Mε δεδομένο, όπως προαναφέρθηκε, ότι το υδρογόνο συνιστά έναν από τους 4 πυλώνες της MOH για το πράσινο μέλλον της, η εταιρία αποφάσισε στη συνέχεια να τεμαχίσει τα επιμέρους projects για να υλοποιηθούν ταχύτερα. Έτσι κι αλλιώς, όπως αναφέρθηκε, το υδρογόνο ως καύσιμο παραγόταν εδώ και χρόνια στο διυλιστήριο της εταιρίας, τώρα επιδιώκεται μετάβαση από το ορυκτό στο ανανεώσιμο H2.
H νέα τεχνολογία έχει κινητοποιήσει ήδη και σημαντικές συμμαχίες και deals στην αγορά ενέργειας, με την Motor Oil να έχει συνάψει συμφωνία και με την ΔEH μέσω κοινής εταιρίας, η οποία στο εξής θα είναι ο φορέας υλοποίησης όλων των αντίστοιχων projects μεγάλης κλίμακας και στην οποία η αναλογία συμμετοχής είναι 51/49.
Tα στελέχη της εταιρίας διευκρίνισαν ότι από τις πρώτες αυτές πρωτοβουλίες, η ίδια δεν σκοπεύει να αποκομίσει κέρδος κάτι που δεν θα ήταν άλλωστε δυνατό σε μια αγορά τόσο κλειστή, αλλά επιδίωξή της είναι μέσα από τα πιλοτικά αυτά προγράμματα η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ