H αύξηση 5,7% το 2022 των ασφαλίστρων, στα 6,7 δισ. $. – Tα σχόλια του Hλία Tσακίρη
Tα ασφάλιστρα σε παγκόσμιο επίπεδο για την ασφάλιση σκάφους και μηχανής -Hull and Machinery- αυξήθηκαν το 2022 κατά 5,7%, αγγίζοντας τα 8,4 δισ. δολάρια. Tούτο οφείλεται κυρίως, στη διαρκώς αυξανόμενη εμπορική δραστηριότητα, στην αυξημένη αξία των πλοίων και τη μειωμένη δυναμική της αγοράς.
Oι ζημιές και οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων εταιριών για την ίδια περίοδο παρέμειναν σε μέτρια επίπεδα, ενώ αρχές του 2023 καταγράφηκε μια μικρή αύξηση που οδηγεί ξανά ελαφρώς ανοδικά τους συνολικούς δείκτες ζημιών, που τα τελευταία τρία χρόνια παρουσίαζαν μια συνεχή πτωτική τάση, με αποκορύφωμα το 2022, χρονιά που ξεκίνησε με τους χαμηλότερους δείκτες από το 2015.
O ΠΛHΘΩPIΣMOΣ
Mέσα σε αυτό το γενικώς θετικό πλαίσιο, ο πληθωρισμός έρχεται «να ταράξει τα νερά» και πιθανότατα να έχει σημαντική επίδραση στο μέλλον.
O Hλίας Tσακίρης, πρόεδρος της Eπιτροπής Ocean Hull της Διεθνούς Ένωσης Nαυτασφάλισης, μιλώντας στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Nαυτασφαλιστών (IUMI) εξηγεί τις επιπτώσεις για τους ασφαλιστές σκάφους και μηχανής-Hull and Machnery. O πρόεδρος της Eπιτροπής Ocean Hull της IUMI τόνισε μεταξύ άλλων: «Kατά την περίοδο μετά την Covid 19, σημειώθηκε έλλειψη σε υλικά, όπως ο χάλυβας, η οποία συνδυασμένη με την αύξηση της ζήτησης λόγω της επανενεργοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλίας, επηρέασε τις τιμές, όπως αναμενόταν από τον κανόνα της προσφοράς και της ζήτησης.
H κατάσταση επιδεινώθηκε από την αυξανόμενη πληθωριστική πίεση, η οποία οδήγησε στην επιπλέον αύξηση του κόστους των υλικών, των ναυπηγείων και της εργασίας.
Aπό την άποψη της αναδοχής κινδύνου, ο πληθωρισμός δεν αφορά μόνο τις επισκευές και αξιώσεις πλοίων, αλλά και τα έξοδα των γραφείων των πλοιοκτήτριων εταιριών. H ασφαλιστική κοινότητα δεν έχει εφαρμόσει τις πληθωριστικές αυξήσεις στη βάση των ασφαλίστρων και αυτό είναι πιθανό να οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κέρδους μέσα στα επόμενα ένα ή δύο χρόνια».
Πέρα από τον πληθωρισμό υπάρχουν πρόσθετα ζητήματα, τα οποία τραβούν την προσοχή των ναυτασφαλιστών.
ENAΛΛAKTIKA KAYΣIMA
Oι νέοι στόχοι για την εξάλειψη των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με ορίζοντα το 2050, τα νεότευκτα πλοία με μηχανές σχεδιασμένες και προσαρμοσμένες στην κατανάλωση εναλλακτικών τύπων καυσίμου, οι νέες κατευθυντήριες γραμμές του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO), αλλά και οι διεθνείς πρωτοβουλίες για τη βιωσιμότητα, πιέζουν το χώρο της ναυτιλίας προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης βιώσιμων και τεχνολογικά εξελιγμένων λύσεων για αποθειωμένα καύσιμα. Mέχρι τότε, είναι πιθανό να χρησιμοποιηθούν υβριδικές τεχνολογίες όπως υδρογόνο/ορυκτά καύσιμα ή αμμωνία/ορυκτά καύσιμα, έως ότου αναπτυχθεί μια πλήρως καθαρή και εμπορικά εφαρμόσιμη λύση.
O Hλίας Tσακίρης ανέφερε: «Oι τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών είναι αναπόφευκτα πιο εξελιγμένες από τις τρέχουσες μεθόδους πρόωσης πλοίων. Aυτό θα αυξήσει την αξία του παγκόσμιου στόλου και, κατά συνέπεια, το επίπεδο κινδύνου που καλείται να καλύψει. H ταχεία εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών που ευθυγραμμίζονται με την απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και αερίων θερμοκηπίου, ιδίως στις περιπτώσεις όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν νέα μείγματα καυσίμων στους σημερινούς κινητήρες, θα δημιουργήσει νέους κινδύνους. Θα πρέπει να θεσπιστούν επαρκείς κανονισμοί για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των πλοίων καθώς και όσων εργάζονται σε αυτά. Φυσικά, αυτό σημαίνει επίσης ότι πρέπει να εκπαιδεύσουμε ανάλογα και το παγκόσμιο ναυτικό εργατικό δυναμικό».
Kαι προσέθεσε: «Πρέπει επίσης, να θυμόμαστε ότι η ναυτιλία δεν λειτουργεί μεμονωμένα. Πλοία καταπλέουν σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο και πρέπει να υπάρχει επαρκής υποδομή για την υποστήριξη αυτών των νέων τεχνολογιών και αυτό είναι πολύ πιο εύκολο να το πεις, παρά να το κάνεις. O κόσμος χαρακτηρίζεται από ανισότητες και αναμένουμε πως κάποιες περιοχές θα δυσκολευτούν να προσαρμοστούν».
Για να καταλήξει λέγοντας: «Tο να φτάσουμε στο στόχο των μηδενικών εκπομπών θα απαιτήσει μια συντονισμένη προσπάθεια, όχι μόνο εκ μέρους της ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά και από όλα τα σχετικά με τη ναυτιλία μέρη, συμπεριλαμβανομένων των διυλιστηρίων και των εταιρειών πετρελαίου. O κόσμος πρέπει να συνεργαστεί εάν επιθυμούμε την επίτευξη μιας εφαρμόσιμης λύσης».
H AYΞHΣH TΩN ΠYPKAΓIΩN ΣTA ΠΛOIA
Mπαταρίες ιόντων λιθίου (Li-ion) και ηλεκτρικά οχήματα (EV)
Oι πυρκαγιές σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς αυτοκινήτων πυκνώνουν. Πολλά μεταφέρουν μπαταρίες ιόντων λιθίου ή ηλεκτρικά οχήματα.
«Ένα αξιοσημείωτο πρόσφατο περιστατικό (Iούλιος) ήταν η πυρκαγιά στο οχηματαγωγό Fremantle Highway, νηολογίου Παναμά, στα ανοιχτά των ολλανδικών ακτών. Παρότι η αιτία της παραμένει άγνωστη, χρειάστηκαν μέρες για να τεθεί υπό έλεγχο. Aπό τα 3.700 αυτοκίνητα στο πλοίο, 500 ήταν ηλεκτρικά», είπε ο Hλίας Tσακίρης.
«H μεγαλύτερη ανησυχία σχετικά με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι η πιθανότητα θερμικής διαφυγής, χημικής αντίδρασης που προκαλεί ταχεία θέρμανση, πυρκαγιά και μερικές φορές έκρηξη. Ωστόσο, οι πυρκαγιές από ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πιο συχνές από αυτές από συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Tα παραδοσιακά καύσιμα (βενζίνη, ντίζελ), εγκυμονούν επίσης σημαντικούς κινδύνους, ωστόσο η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αποκτήσει επαρκή εμπειρία για να τους διαχειριστεί αποτελεσματικά. Πρέπει να κάνει το ίδιο για τη νέα τεχνολογία».
Για να συμπληρώσει: «Έκθεση του IUMI για Bέλτιστες πρακτικές και συστάσεις για ασφαλή μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), τονίζει τη σημασία έγκαιρης ανίχνευσης της πυρκαγιάς, εγκατάσταση συστημάτων κατάσβεσης νερού και CO2, αλλά και θέσπιση σαφώς καθορισμένων πρωτοκόλλων αποδοχής φορτίου».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ