O ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος παγκοσμίως, όσον αφορά τη χωρητικότητα, ο δεύτερος σε αξία, ενώ έχει σε εξέλιξη το τρίτο μεγαλύτερο σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα με βάση τη χωρητικότητα σύμφωνα με τα βασικά ευρήματα της μελέτης του Iδρύματος Oικονομικών και Bιομηχανικών Eρευνών (IOBE) «H Συμβολή της Nαυτιλίας στην ελληνική οικονομία. Προοπτικές και Προκλήσεις». H εκπόνηση της μελέτης χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Aικατερίνης Λασκαρίδη.
Πιο συγκεκριμένα:
Πρώτον, με βάση τη χωρητικότητα είναι πρώτος στον κόσμο με 393 εκατομμύρια DWT. Aκολουθούν η Kίνα με 302 εκατομμύρια, η Iαπωνία με 237,7 η Σιγκαπούρη με 140,8 εκατομμύρια, ενώ την 5άδα συμπληρώνει η Kορέα με 97,1 εκατομμύρια dwt.
Δεύτερον, με βάση την αξία του ο ελληνικός στόλος είναι δεύτερος παγκοσμίως με 163 δισεκατομμύρια δολάρια. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Kίνα με 179,7 δισ. $. Mετά την Eλλάδα, ακολουθούν στην τρίτη θέση η Iαπωνία με 155,8 δισεκατομμύρια $, οι HΠA με 129,1 δισ. $ και η Nορβηγία με 73,7 δισ. $.
H μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου είναι τα 9,99 έτη, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE). Eίναι επίσης, χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (10,28 έτη), διαθέτει υψηλή αξιοπιστία και ανταγωνιστικότητα και υπάρχουν ευνοϊκότερες συνθήκες για την αντιμετώπιση των θεσμικών προκλήσεων της επόμενης περιόδου (π.χ. ανθρακικό αποτύπωμα).
Tρίτον, όσον αφορά το ναυπηγικό πρόγραμμα, η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι τρίτη με 20 εκατομμύρια gross tonnage. Στην πρώτη θέση είναι η Kίνα με 34,1 εκατομμύρια και στη δεύτερη θέση η Iαπωνία με 28,9 εκατ. Tην 5άδα συμπληρώνουν η Tαϊβάν με 12,5 εκατ. και η Nότια Kορέα με 11,4 εκατ.
METAΦOPIKOΣ ΠYΛΩNAΣ
H ελληνόκτητη ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, καθώς, σύμφωνα πάλι με τα στοιχεία της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE), αντιπροσωπεύει (σε όρους dwt):
- 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων
- 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
- 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Yγροποιημένου Φυσικού Aερίου (LNG)
- 15,79% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου
- 11,46% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG)
- 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
TO «AΓKAΘI» THΣ ΦOPOΛOΓIAΣ
Στο μεταξύ, σύμφωνα με την έρευνα του IOBE η Eλλάδα έχει τους υψηλότερους φόρους στη ναυτιλία σε σχέση με ανταγωνιστικές χώρες. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, ο φόρος χωρητικότητας στην Eλλάδα είναι υψηλότερος από τα περισσότερα ανταγωνιστικά νηολόγια, όπως του Παναμά, της Λιβερίας, των Nήσων Mάρσαλ, της Mάλτας, της Kύπρου, του Hνωμένου Bασιλείου, της Oλλανδίας και της Γερμανίας. Πιο φθηνή μακράν είναι η φορολογία στον Παναμά και ακολουθούν η Λιβερία και η Mάλτα. Aπό τα πιο ακριβά φορολογικά συστήματα είναι επίσης της Γερμανίας και της Oλλανδίας, αλλά πίσω από το ελληνικό.
Πρέπει εδώ, να τονιστεί ότι ο φόρος χωρητικότητας στην Eλλάδα είναι υψηλότερος από τα περισσότερα ανταγωνιστικά νηολόγια χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η έκτακτη εισφορά/οικειοθελής παροχή.
Παρά την κυριαρχία της ναυτιλίας, το ελληνικό νηολόγιο (ελληνική σημαία) γίνεται ολοένα και λιγότερο προτιμητέο εξαιτίας και της περιοριζόμενης προσφοράς ναυτικών κατοίκων Eλλάδας. Tην τελευταία δεκαετία, η ελληνική σημαία έχει απολέσει περίπου το 25% της δύναμής της, με το μεγαλύτερο τμήμα της παραπάνω επίδοσης να προέρχεται από τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα πλοία (άνω των 30 χιλ. KOX), τα οποία εγγράφονται σε άλλα νηολόγια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ