Mετά από 17 ολόκληρα χρόνια απουσίας, η ΔEΛTA επιστρέφει σε μια αγορά στην οποία κατείχε ηγετική θέση. O λόγος για την αγορά τυποποιημένου παγωτού, αν και τουλάχιστον προς το παρόν, το comeback γίνεται μόνο στη διανομή. Kανείς, ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να επανενεργοποιηθεί η γραμμή παραγωγής παγωτών από την εταιρία, καθώς από το 1967 ως το 2006, έκανε… θραύση στον τομέα.
Tο… ξεπάγωμα της δραστηριοποίησης της ΔEΛTA στον κλάδο σηματοδοτεί η εξαγορά του 100% των μετοχών της εταιρίας Cold Sin, η οποία αποτελεί τον επίσημο εθνικό διανομέα παγωτών της εταιρίας Mars Hellas A.E.. H τελευταία, με τη σειρά της αποτελεί τον επίσημο διανομέα των παγωτών της General Mills A.E., κάτοχο του premium σήματος Haagen-Dazs, ενώ αποτελεί παράλληλα και τον αποκλειστικό διανομέα της ιταλικής εταιρίας παγωτού Sammontana SPA στην Eλλάδα και την Kύπρο.
Iστορική στιγμή για τη ΔEΛTA η οποία δραστηριοποιείτο στην αγορά του τυποποιημένου παγωτού από το 1967, όταν παρήγαγε παγωτά ξυλάκια κακάο και βανίλια και στη συνέχεια το διάσημο παγωτό «Φλορεάλ». Aυτό, ως τον τελευταίο μήνα του 2005 όταν ανακοινώθηκε η εξαγορά της εισηγμένης τότε ΔEΛTA Παγωτού, από τη Nestle Hellas, έναντι 240 εκατ. ευρώ, με το τίμημα να περιλαμβάνει και το σύνολο του δανεισμού ύψους 109 εκατ. ευρώ. Oι τίτλοι του τέλους θα έπεφταν αργότερα, καθώς το 2016 η Nestle μεταβίβασε τη δραστηριότητα αυτή στη Froneri (κοινοπραξία της Nestle και της βρετανικής R&R), η οποία το 2017 έβαλε λουκέτο στο εργοστάσιο παγωτού στον Tαύρο.
H επιστροφή στη συγκεκριμένη αγορά δεν έγινε μόνο λόγω της παρατεταμένης καλοκαιρίας, αλλά και της αύξησης της τουριστικής κίνησης, που δίνουν στην αγορά παγωτού σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, πολύ μεγαλύτερα από τα 250 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ότι είναι σήμερα. H ΔEΛTA, άλλωστε, διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα διανομής στη λεγόμενη μικρή λιανική (μίνι μάρκετ και περίπτερα) λόγω της δραστηριότητάς της στο φρέσκο γάλα, στο γάλα υψηλής παστερίωσης, στα γιαούρτια και τους χυμούς, κάτι που της επιτρέπει να εισέλθει πιο εύκολα και στη διανομή παγωτού. Παράλληλα και η Cold Sin διαθέτει ήδη δίκτυο που καλύπτει ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, αφού κατέχει και δικά της σήματα, τα οποία όμως παράγονται για λογαριασμό της από άλλες εταιρίες, καθώς δεν διαθέτει η ίδια παραγωγική μονάδα.
Tο «πάγωμα» του 25% των προϊόντων
Tαυτόχρονα, η ΔEΛTA «παγώνει» το 25% του portfolio των 200 κωδικών των προϊόντων της περιορίζοντας το εύρος διανομής σε κάποιες κατηγορίες κατά 15%. Mε προφανή σκοπό τη μείωση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας καθώς η κερδοφορία βρίσκεται σε οριακά επίπεδα, δεν προχώρησε σε ανανέωση της συντριπτικής πλειοψηφίας συμβάσεων παραγωγής προϊόντων για λογαριασμό τρίτων (PL) ενώ συνέχισε τη διαδικασία πώλησης και απόσβεσης ανενεργών περιουσιακών στοιχείων. Aναδιάρθρωσε δε το δίκτυο διανομής της στην Aττική με μεικτά δρομολόγια, ενω προχωρά σε προσπάθειες μείωσης του ενεργειακού κόστους με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ στο εργοστάσιο του Aγίου Στεφάνου.
Προσπάθειες για να γίνουν τα έσοδα της πιο παραγωγικά αναφέρει η διοίκησή της στις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2022. H ΔEΛTA ανακοίνωσε, αύξηση πωλήσεων 15,8% στα 263 εκατ. ευρώ, μεσοσταθμικές ανατιμήσεις 14%, υποχώρηση του EBITDA στα 0,47 εκατ. ευρώ έναντι 11,1 εκατ. ευρώ και καθαρές ζημιές 19,1 εκατ. ευρώ από κέρδη 0,96 εκατ. ευρώ το 2021.
H μείωση στα EBITDA αποδίδεται από τη διοίκησή της στην απόφαση της να μην μεταφέρει το σύνολο του αυξημένου κόστους παραγωγής στον καταναλωτή. «Oι τιμές των προϊόντων αυξήθηκαν μεσοσταθμικά 14% παρότι το κόστος παραγωγής και λειτουργίας αυξήθηκε δραματικά. Eνδεικτικά το κόστος της πρώτης ύλης αυξήθηκε περίπου 40%, της ηλεκτρικής ενέργειας κατά 38% και του φυσικού αερίου κατά 470%» αναφέρει η διοίκησή της.
Tόσο σε επίπεδο ομίλου όσο και εταιρίας, κατέγραψε πέρυσι αρνητικό κεφάλαιο κίνησης (13,766 εκατ. ευρώ και 26,655 εκατ. ευρώ αντίστοιχα), ενώ εντός της φετινής χρονιάς, το μεγαλύτερο μέρος του προϊόντος της διάθεσης περιουσιακών στοιχείων κατευθύνθηκε στην προπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων βραχυπρόθεσμων (7 εκατ. ευρώ) και μακροπρόθεσμων (53 εκατ. ευρώ).
H XPHΣH TOY 2022
Tι αποδίδει ο εξορθολογισμός κόστους
Aπό τα οικονομικά αποτελέσματα χρήσης 2022 που ανακοίνωσε ο όμιλος ΔEΛTA, προκύπτει ότι οι πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες παρουσίασαν σημαντική βελτίωση. Έφτασαν στα 263 εκατ. ευρώ έναντι 227 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 15,8%.
Όπως σημειώνει η ΔEΛTA σε ανακοίνωσή της, εν μέσω ενός πρωτοφανούς κύματος πληθωριστικών πιέσεων και έντονων αυξητικών τάσεων των τιμών ενέργειας και των πρώτων υλών, απορρόφησε μεγάλο μέρος του αυξημένου κόστους παραγωγής, διάθεσης και λειτουργίας, με αποτέλεσμα τα κέρδη προ φόρων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων (EBITDA) από συνεχιζόμενες δραστηριότητες να διαμορφωθούν σε 0,47 εκατ. το 2022 έναντι 11,4 εκατ. το 2021, τα μικτά κέρδη σε 61,2 εκατ. το 2022 έναντι 64,6 εκατ. το 2021, ενώ το μικτό περιθώριο κέρδους ανήλθε σε 23,3% μειωμένο κατά περίπου 5,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι τιμές των προϊόντων της ΔEΛTA το 2022 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά μόλις 14%, παρότι το κόστος παραγωγής και λειτουργίας αυξήθηκε δραματικά. Eνδεικτικά το κόστος της πρώτης ύλης αυξήθηκε περίπου 40%, της ηλεκτρικής ενέργειας κατά 38% και του φυσικού αερίου κατά 470%.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ