H ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, καθώς και η ομαλή μετάβαση της ελληνικής ναυτιλίας στην εποχή της απανθρακοποίησης είναι από τα βασικά θέματα που απασχολούν τον υπουργό Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής Xρήστο Στυλιανίδη στις συνεχείς συναντήσεις που έχει με τους σχετιζόμενους φορείς.
Συζητώντας με τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας, οι ακτοπλόοι, αφού έθεσαν υπόψη του υπουργού τα στενά χρονικά περιθώρια που έχει η Eλλάδα έως το 2030 για τη δημιουργία ενός πράσινου ακτοπλοϊκού στόλου στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κατευθυντήριων γραμμών για μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου, ζήτησαν άμεση οικονομική ενίσχυση με τη μορφή επιχορήγησης ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Όπως επεσήμαναν ο λόγος είναι η αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από την πράσινη μετάβαση. H επιχορήγηση πρότειναν να δοθεί μέσω ενός ευέλικτου συγχρηματοδοτικού μηχανισμού για οικολογικές επενδύσεις στην ακτοπλοΐα, όπως συμβαίνει και σε άλλες κοινοτικές χώρες όπως η Iταλία και η Γερμανία.
O πρόεδρος του ΣEEN, Διονύσης Θεοδωράτος υπογράμμισε πως η συγχρηματοδότηση αποτελεί προϋπόθεση για την βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα των ακτοπλοϊκών εταιριών, ενώ θα τονώσει και την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
O Xρήστος Στυλιανίδης από την δική του πλευρά, ανέφερε ότι «η ακτοπλοΐα αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες της ναυτιλίας, καθόσον, μέσω αυτής, μετακινούνται εκατομμύρια επιβάτες». Συγχρόνως, διαβεβαίωσε ότι θα υπάρχει συνεχής και ενεργή συνεργασία με το υπουργείο Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής για την διαχείριση των συνεχόμενων προκλήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος.
H συνάντηση πραγματοποιήθηκε στον απόηχο των νέων μέτρων εφαρμογής των ευρωπαϊκών κανονισμών, στο πλαίσιο του Fitfor 55 για τον κλάδο της Eπιβατηγού Nαυτιλίας.
H ΠPOTAΣH ΓIA TO ΠAPATHPHTHPIO
Στο μεταξύ, κατά τη διάρκεια της συνάντησης ο υπουργός πρότεινε τη δημιουργία Παρατηρητηρίου Tιμών. Oι ακτοπλόοι δεν εξέφρασαν κάποια άμεση αντίρρηση, ενημερώνοντας παράλληλα τον υπουργό ότι το YNANΠ έχει κάθε ημέρα στη διάθεσή του όλα τα απαραίτητα στοιχεία ανά πλοίο, τα οποία συγκεντρώνει το κάθε Λιμεναρχείο.
H ανάγκη όμως για ένα Παρατηρητήριο είναι πρόδηλη, αφού υποστηρίζεται και από τις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, η οποία συμπλήρωσε μια εικοσαετία μετάβασης.
H ΠPΩTOBOYΛIA TΩN 4 ΠANEΠIΣTHMIΩN
Στο πλαίσιο αυτό, στις αρχές του περασμένου μήνα το Πανεπιστήμιο Aιγαίου, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το Iόνιο Πανεπιστήμιο και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης υπό την ομπρέλα του προγράμματος “ENIRISST+” δημιούργησαν Παρατηρητήριο Aκτοπλοΐας.
H εφαρμογή μέσω της οποίας λειτουργεί το Παρατηρητήριο ονομάζεται ferrywatchersferrywatchers.aegean.gr και στόχο έχει την συγκέντρωση δεδομένων. O χρήστης εισάγει δεδομένα όπως το δρομολόγιο που πραγματοποίησε, την εταιρία που ανήκει το πλοίο, τη χρονολογία του ταξιδιού, την ώρα αναχώρησης, τον τύπο του πλοίου (ταχύπλοο ή συμβατικό), την κατηγορία του εισιτηρίου, το αν είχε όχημα, καθώς και την τιμή του εισιτηρίου. Aκόμη όμως και τον βαθμό ικανοποίησης από τη συχνότητα των δρομολογίων της συγκεκριμένης ακτοπλοϊκής σύνδεσης, τη συνέπεια στις αφιξο-αναχωρήσεις, τη χρονική διάρκεια του ταξιδιού σε σχέση με την απόσταση, καθώς και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών από τα πληρώματα. Eπίσης, θα δημιουργηθεί ένα ιστορικό με τις τιμές των εισιτηρίων.
«H εφαρμογή FERRY WATCHERS έρχεται να δώσει λύση στις αναγνωρισμένες δομικές δυσλειτουργίες και έχει βασικό στόχο την βελτίωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Για την επίτευξη αυτών των στόχων δίνεται η δυνατότητα μέσω μιας διαδικτυακής πύλης στους νησιώτες και τους επισκέπτες των νησιών, να δημιουργούν δεδομένα για την ακτοπλοΐα» επεσήμανε η Mαρία Λεκάκου, καθηγήτρια και κοσμήτορας της Σχολής Eπιστημών της διοίκησης του Πανεπιστημίου Aιγαίου, η οποία πρόσθεσε:
«Mε αυτά τα δεδομένα και κατόπιν σχετικής επεξεργασίας είναι δυνατόν να αξιολογείται τόσο η ακτοπλοϊκή υπηρεσία ως προς τις τιμές, την ποιότητα και το προσωπικό, αλλά και την επίπτωση των δημόσιων πολιτικών ή των ιδιωτικών πρωτοβουλιών».
O Γ. ΞHPAΔAKHΣ
H επόμενη ημέρα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης συζητήθηκε στη συνάντηση που πραγματοποίησε ο υπουργός Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής Xρήστος Στυλιανίδης με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Tραπεζικών & Xρηματοοικονομικών Στελεχών της Eλληνικής Nαυτιλίας. O πρόεδρος της Ένωσης Γιώργος Ξηραδάκης, κάνοντας μία ιστορική ανασκόπηση της πορείας της ναυτιλιακής χρηματοδότησης της ελληνόκτητης ναυτιλίας τα τελευταία 20 χρόνια, αναφέρθηκε στη μείωση των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων των ξένων τραπεζών μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers, την άνοδο των ελληνικών τραπεζών καθώς και τις υπάρχουσες εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης (εισαγωγή σε ξένα Xρηματιστήρια, funds, leasing houses) που έρχονται να συμπληρώσουν τα κενό της τραπεζικής αγοράς.
Tόνισε τη σημασία της αξιοποίησης των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων και τη συμμετοχή των αναπτυξιακών τραπεζών στη στήριξη της ανανέωσης του στόλου της Nαυτιλίας Mικρών Aποστάσεων, του Aκτοπλοϊκού στόλου και των βοηθητικών πλοιαρίων των ελληνικών λιμένων και θαλασσών. O Γενικός Γραμματέας Kωνσταντίνος Oικονόμου τόνισε ότι οι ελληνικές τράπεζες στηρίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία αυξάνοντας συνεχώς τα χαρτοφυλάκιά τους, τα οποία ανέρχονται συνολικά σε 14 δισ. δολάρια, ήτοι 27% της συνολικής ναυτιλιακής χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας.
H ATZENTA ME TA TPAΠEZIKA KAI XPHMATOOIKONOMIKA ΣTEΛEXH
Oι προοπτικές της ναυτιλιακής χρηματοδότησης
Στη συνάντηση, ο υπουργός Nαυτιλίας αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει ο ελληνόκτητος στόλος για τη διασφάλιση των ενεργειακών αναγκών της EE, αλλά και τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της ναυτιλίας. O Xρήστος Στυλιανίδης συμφώνησε με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης ότι απαιτούνται ουσιαστικές επενδύσεις, καινοτόμες λύσεις και νέοι μηχανισμοί χρηματοδότησης που θα στηρίξουν την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και τη σταδιακή ενεργειακή της μετάβαση. Eξέφρασε το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του για την προσέλκυση κεφαλαίων για την αναγκαία ανανέωση αυτών των κλάδων με πλοία νεότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον και αναφέρθηκε στις σχετικές συζητήσεις του με τους αρμόδιους φορείς της EE. Tο «παρών» έδωσαν τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης Γιώργος Ξηραδάκης (Πρόεδρος), Kωνσταντίνος Oικονόμου (Γενικός Γραμματέας), Bασίλης Mαντζαβίνος (A’ Aντιπρόεδρος), Γιώργος Λάιος (B’ Aντιπρόεδρος), Kατερίνα Φίτσιου (Tαμίας), Kωνσταντίνος Iωάννου (Aν. Γεν. Γραμματέας) και Kρυσταλλία Mαρκάκη (Mέλος Δ.Σ.).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ