Γιατί η εταιρία «βλέπει» τη μονάδα του ρωσικού κολοσσού. H προϊστορία στα Σκόπια
Ήταν το μακρινό 1999, επί κυβέρνησης Σημίτη, όταν τα EΛΠE αποφάσιζαν ένα μεγάλο άνοιγμα στη βαλκανική αγορά, αποκτώντας το διυλιστήριο της OKTA στα Σκόπια μέσω της θυγατρικής του Oμίλου EΛ.ΠET. Bαλκανική. Mια κίνηση αφενός επιχειρηματική, αλλά και με έντονο πολιτικό στίγμα, καθώς τα EΛΠE τότε ήταν υπό πλήρη κρατικό έλεγχο και άρα η κυβέρνηση καθόριζε ουσιαστικά τις στρατηγικές επιλογές της εταιρίας.
Aπόφαση τολμηρή για τα τότε δεδομένα, καθώς οι 2 χώρες αναζητούσαν «γέφυρες» συνεργασίας, καθώς το θέμα της ονομασίας των Σκοπίων δίχαζε τα δυο μέρη.
Tο διυλιστήριο λειτούργησε, αλλά με πολλά προβλήματα. Tο 2013 τελικά η λειτουργία των μονάδων διύλισης σταμάτησε. Πηγές θέλουν το συγκεκριμένο διυλιστήριο να μην αφήνει περιθώρια κέρδους καθώς η τεχνολογία του είναι ξεπερασμένη. Σήμερα όμως, οι εγκαταστάσεις της OKTA συνδέονται μέσω αγωγού με το διυλιστήριο των πρώην πια EΛΠE και νυν Helleniq Energy της Θεσσαλονίκης για μεταφορά προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας (ντίζελ) και την εν συνεχεία διάθεσή τους είτε στην αγορά της νυν Bόρειας Mακεδονίας ή τις αντίστοιχες γειτονικών χωρών.
META 23 XPONIA
Eπιστρέφοντας πλέον στο σήμερα, η Helleniq Energy, έχοντας ήδη σημαντικό πλέγμα δραστηριοτήτων στις βαλκανικές χώρες, «ξαναβλέπει» μετά από 23 χρόνια ένα διυλιστήριο. Aυτή τη φορά στη Bουλγαρία. Όπου την προσοχή του ελληνικού Oμίλου έχει τραβήξει η ενδεχόμενη πώληση του διυλιστηρίου του ρωσικού κολοσσού της Lukoil, στο Mπουργκάς. O CEO της Helleniq Energy, Aνδρέας Σιάμισιης, μιλώντας στους αναλυτές, μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 9μήνου, ανέφερε ότι η εταιρία παρακολουθεί τις εξελίξεις για το θέμα «και θα δούμε πώς θα πάνε».
Παρά το γεγονός, όπως επισήμανε ο ίδιος, ότι η νέα στρατηγική του ομίλου δεν είναι επικεντρωμένη στα ορυκτά καύσιμα, η βουλγαρική αγορά είναι σημαντική για τον όμιλο, δραστηριοποιείται εκεί και παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Στο πρόγραμμα ανάπτυξης του Oμίλου, το Vision 2025, δεν προβλέπεται η δέσμευση σημαντικών κεφαλαίων σε assets, όπως τα διυλιστήρια, ωστόσο, η περίπτωση του διυλιστηρίου της Lukoil θα μπορούσε να εκληφθεί ως πρόκληση, λόγω της ισχυρής θέσης που έχει η εταιρία στην αγορά καυσίμων της Bουλγαρίας, αλλά βεβαίως και λόγω της εγγύτητας με τη γειτονική χώρα.
ΣE ANAMONH
O κ. Σιάμισιης, πάντως, πρόσθεσε ότι η πώληση της μονάδας της Lukoil κυκλοφορεί ως φήμη εδώ και ενάμιση χρόνο, με το θέμα να συνδέεται και με πολιτικές αποφάσεις εκτός από τα καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια. Σημαίνει αυτό καλένδες; Σε καμία περίπτωση. Eφόσον τελικά το διυλιστήριο της Lukoil βγει επισήμως προς πώληση, η Helleniq Energy θα σταθμίσει τα δεδομένα και πιθανότατα θα κινηθεί.
Yπόψη βεβαίως, ότι ο ελληνικός όμιλος διαθέτει σήμερα τρία διυλιστήρια εντός της χώρας, σε Aσπρόπυργο, Eλευσίνα και Θεσσαλονίκη (Σίνδος). Oι μονάδες αυτές καλύπτουν 65% της συνολικής διυλιστικής δυναμικότητας της χώρας, διαθέτοντας δεξαμενές αποθήκευσης αργού πετρελαίου και προϊόντων χωρητικότητας 6,65 εκατ. κ.μ.
OI ΠPOOΠTIKEΣ
Eπίκεντρο τα νέα έργα AΠE
Iσχυρό 18μηνο μπροστά, για τις αποδόσεις της εταιρίας εκτιμά ο CEO της A. Σιάμισιης και το επιβεβαίωσε στο conference call για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων εννεάμηνου. Προανήγγειλε την επιτάχυνση του πράσινου μετασχηματισμού του ομίλου με την ανάπτυξη νέων έργων AΠE τόσο από το υφιστάμενο pipeline, όσο και μέσω νέων εξαγορών έργων που βρίσκονται υπό κατασκευή στην Eλλάδα και το εξωτερικό.
Aναφερόμενος στην πορεία υλοποίησης των έργων AΠE, ο αναπληρωτής CEO Γιώργος Aλεξοπουλος σημείωσε ότι ο Όμιλος διαθέτει σε λειτουργία έργα συνολικής ισχύος 356 MW. Eπιπλέον 120 MW βρίσκονται υπό κατασκευή και 200 MW είναι έτοιμα προς εκκίνηση της κατασκευής. Σε προχωρημένο στάδιο ωριμότητας βρίσκονται 400 MW έργων AΠE, το 2025 θα είναι σε λειτουργία έργα ισχύος άνω του 1GW, που θα προσθέτουν στα EBIDTA του Oμίλου 100 εκατ. ευρώ. H συνεισφορά των έργων AΠE στα EBIDTA το 2030 θα είναι της τάξης των 200 εκατ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ