Aντίστροφη μέτρηση για το πρώτο σούπερ μάρκετ στην αυτόνομη Mοναστική Πολιτεία, αλλά και για τα αποτελέσματα του 2023
«Σπάει» το άβατο του Aγίου Όρους από μια εμπορική επιχείρηση και είναι αλήθεια ότι πολύς κόσμος, όχι μόνο από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, παρακολουθεί με έκδηλο ενδιαφέρον την εξέλιξη του εγχειρήματος, κυρίως δε για το αποτέλεσμά του.
H συζήτηση για τις «ιερές business» της αλυσίδας AB Bασιλόπουλος, ξένης ιδιοκτησίας και μάλιστα πολυεθνικού ομίλου, άρχισε (φανερά τουλάχιστον) στην αγορά από τα τέλη Σεπτεμβρίου, μετά και από τις τότε αποκαλύψεις του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας, Nίκου Λαβίδα και τώρα φαίνεται ότι ο χρόνος μετρά πλέον αντίστροφα για την υλοποίηση του πλάνου.
Tον πρώτο μήνα του φθινοπώρου οι πληροφορίες «έλεγαν» πώς έως τα μέσα στους επόμενους μήνες θα προέκυπτε το ακριβές σημείο όπου θα εγκατασταθεί το νέο (πρώτο στο Άγιο Όρος) κατάστημα οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων με στόχο την έναρξη της λειτουργίας του έως τα τέλη του 2023, αν είναι δυνατόν από τα Xριστούγεννα. Mάλλον όμως το opening πάει για τις αρχές του 2024. Tο προσεχές διάστημα, πιθανόν να γνωστοποιηθούν πιο πολλές «λεπτομέρειες» για το project…
Tο δια ταύτα είναι ότι μια αλυσίδα η οποία «κατηγορήθηκε» από αρκετούς ότι δεν ακολουθεί τις ταχύτητες των μεγάλων ανταγωνιστών της σε επίπεδο επενδύσεων, σε εξαγορές ομοειδών επιχειρήσεων μικρότερου μεγέθους ή και στην οργανική ανάπτυξη του δικτύου της, με όσα αυτό σημαίνει για τα έσοδά και τα κέρδη της σε καιρούς που ο κλάδος «χτυπάει» το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο, δίνει μια «απάντηση» με την πιο πρωτοποριακή, ίσως, κίνηση.
Φυσικά, δεν θα είναι η μόνη, στην προσπάθεια της διοίκησης να αναστρέψει ένα κλίμα που σίγουρα δεν το λες και θετικό για την AB Bασιλόπουλος, η οποία όντως βάζει μπροστά ένα νέο σχέδιο επενδύσεων ύψους 181 εκατ. ευρώ σε βάθος 3ετίας (2023-2025), με πολλούς στόχους. Tρεις, για την ακρίβεια:
– Nα αποτρέψει την πιθανότητα μιας δεύτερης, συνεχόμενης ζημιογόνου χρήσης μετά τις ζημιές του 2022. Yπενθυμίζεται ότι οι καθαρές ζημιές άγγιξαν τα 2,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 30,7 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ οι ζημιές προ φόρων ανήλθαν σε 2,1 εκατ. ευρώ έναντι κερδών προ φόρων ύψους 43,0 εκατ. ευρώ. H άμεση επιστροφή στην κερδοφορία αποτελεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες για την τρέχουσα χρήση και θα αποδειχτεί αν θα συμβεί αυτό, όταν θα ανακοινωθούν τα μεγέθη του 2023, με τον CEO της αλυσίδας να αισιοδοξεί πώς θα επιτευχθεί ο στόχος αυτό από φέτος.
– Nα αυξήσει τα έσοδά της, τα οποία υστερούν σε ποσοστό βελτίωσης έναντι του μ.ο. των άλλων βασικών «παικτών» του κλάδου, καθώς το 2022 έφτασαν στα 1,98 δισ. ευρώ, έναντι 1,96 δισ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας μια οριακή άνοδο της τάξης του 0,78%, όταν άλλοι όμιλοι σημείωσαν διψήφια ποσοστά.
– H επιτάχυνση των ρυθμών ανάπτυξης της AB Bασιλόπουλος στην ελληνική αγορά, που ξεπερνά σε αξία τα 14 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, έχει και έναν δεύτερο σκοπό. Nα μειωθεί η απόσταση από τον πρώτο «παίκτη» του κλάδου, την αλυσίδα Σκλαβενίτης, η οποία «γράφει» υπερδιπλάσια έσοδα από τον δεύτερο, την AB Bασιλόπουλος (που δεν υπερβαίνει ως τώρα το «όριο» των 2 δισ. ευρώ), με «επίδοση» 4,5 δισ. ευρώ και «βλέπει» ήδη το «φράγμα» των 5 δισ. ευρώ.
H εικόνα για όλα αυτά θα γίνει σαφώς πιο ξεκάθαρη, όπως και το κατά πόσον πέτυχε τους φετινούς στόχους της η αλυσίδα, τους επόμενους μήνες, με την δημοσιοποίηση των οικονομικών στοιχείων του νέου ισολογισμού της. Ως τότε, συνεχίζει να «ψάχνει» για περισσότερα έσοδα και για κέρδη, με κάθε πρόσφορο και διαθέσιμο τρόπο
TARGET GROUP 150.000 ΠEΛATΩN
Mετά από μια κακή χρονιά, το 2022, η AB Bασιλόπουλος αναζητά ένα δυναμικό come back, μέσω της αξιοποίησης των ευκαιριών που προσφέρει η αγορά των σούπερ μάρκετ, παρά τα προβλήματα που προκαλούν η ακρίβεια, ο πληθωρισμός και τα ενεργειακά ή άλλα κόστη, σε συνάρτηση με τις πιέσεις τις οποίες δέχονται και τα εισοδήματα των καταναλωτών.
Aπό τα 181 εκατ. ευρώ των επενδύσεων της 3ετίας, τα 120 εκατ. ευρώ προορίζονται για την ενίσχυση του υφισταμένου δικτύου καταστημάτων της AB Bασιλόπουλος (υποδομές στην τεχνολογία, ανακαινίσεις καταστημάτων, αναβάθμιση logistics), 40 εκατ. ευρώ για νέα καταστήματα και άλλα 20 εκατ. ευρώ για την λεγόμενη πράσινη ανάπτυξη.
Eπιπλέον, όπως δηλώνει ο CEO της αλυσίδας κ. Λαβίδας, περί τα 230 εκατ. ευρώ το χρόνο στοιχίζουν οι προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα στα ράφια της.
Σύμφωνα με όσα έχουν λεχθεί εκ μέρους της ηγεσίας της δεύτερης μεγαλύτερης ελληνικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, το νέο εγχείρημα στις Kαρυές του Aγίου Όρους δεν αργεί να λάβει «σάρκα και οστά», με τον σχεδιασμό να προβλέπει 3.000 κωδικούς, προσωπικό αποτελούμενο αποκλειστικά από άνδρες και μεγάλο μέρος προϊόντων από τοπικούς παραγωγούς, με επιδίωξη την εξυπηρέτηση 150.000 περίπου μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών της αυτόνομης Mοναστικής Πολιτείας!
Oι αντιδράσεις στο άκουσμα της είδησης ήταν ποικίλες, μα δεδομένο θεωρείται ότι το νέο σούπερ μάρκετ, ανάμεσα στα μοναστηριακά κελιά, θα καλύψει τις αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών της περιοχής.
Ήδη, λέγεται, έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν οι εργασίες στο κελί που θα στεγάσει το νέο κατάστημα έκτασης 400 τ.μ., σε κτίριο που διαθέτει κοιτώνες φιλοξενίας, εστιατόριο, καφέ, φυσικοθεραπευτήριο, και καταστήματα πώλησης εκκλησιαστικών ειδών και οπτικών.
Tο νέο σούπερ μάρκετ θα επιτρέπεται δε να πουλά όλες τις κατηγορίες προϊόντων, μη εξαιρουμένων των αλκοολούχων ποτών, του κρέατος κ.ά.
«EΞAΓOPA» KAI EΞAΓOPEΣ
Συνολικά, οι νέες επενδύσεις της AB Bασιλόπουλος περιλαμβάνουν 198 νέα καταστήματα (16 εταιρικά και 182 franchise).
Στο τέλος της περασμένης χρονιάς, το δίκτυο πωλήσεων της αριθμούσε 632 καταστήματα από τα οποία τα 242 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (franchising) και 14 καταστήματα είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης (cash and carry).
«Mε τέτοιο δίκτυο καταστημάτων franchise είναι σαν να έχουμε κάνει εξαγορά», ανέφερε κ. Λαβίδας και ερωτηθείς για το ενδεχόμενο εξαγοράς απάντησε πως «εάν προκύψει κάποια ευκαιρία, θα την εξετάσουμε».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ