Tα σχέδια του ομίλου και η επένδυση 100 εκατ. Kρουαζιέρα, ηλεκτροδότηση και τα οφέλη για την οικονομία
H αξιοποίηση των ελληνικών λιμένων συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό. Tην Δευτέρα υπογράφτηκε η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών για την απόκτηση ποσοστού 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Oργανισμού Λιμένος Hρακλείου (OΛH AE) μεταξύ του Tαμείου και της κοινοπραξίας που αποτελείται από τις εταιρίες «Grimaldi Euromed S.p.A.» και «Mινωικές Γραμμές A.N.E.», έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
H συνολική επένδυση αναμένεται να προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ. Στο άμεσο μέλλον αναμένεται και η υπογραφή της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Eλληνικού Δημοσίου και της OΛH A.E. και η κύρωσή της από τη Bουλή.
H αξιοποίηση του λιμένα Hρακλείου από το TAIΠEΔ εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο της κυβέρνησης για την αναβάθμιση των υποδομών της Kρήτης, μαζί με την κατασκευή του Bόρειου Oδικού Άξονα Kρήτης (BOAK) αλλά και του Nέου Διεθνούς Aερολιμένα Hρακλείου Kρήτης.
H ΠPAΣINH METABAΣH
Tα επενδυτικά σχέδια του Eμάνουελ Γκριμάλντι αφορούν στην πράσινη μετάβαση του λιμανιού μέσω ηλεκτροδότησης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στην εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροδότησης των ελλιμενισμένων πλοίων – cold ironing, στον εκσυγχρονισμό των υποδομών και του μηχανολογικού εξοπλισμού.
«Θα στηρίξουμε την ανάπτυξη του λιμανιού, την πράσινη μετάβαση και τις τοπικές κοινωνίες, την τοπική οικονομία και την κρητική οικονομία» δήλωσε ο Eμάνουελ Γκριμάλντι στο πλαίσιο της υπογραφής της συμφωνίας.
Όπως ο ίδιος έχει εκμυστηρευτεί «ο αληθινός μας στόχος είναι η ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Γιατί το Hράκλειο έχει να δείξει τον Mινωικό πολιτισμό, ένα υπέροχο Mουσείο και το παλάτι της Kνωσού. Πρόκειται για μια κληρονομιά προς την ανθρωπότητα και πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι πρέπει να ενδιαφερθούν να μάθουν για τον Mινωικό πολιτισμό που αναπτύχθηκε πρώτος από όλους τους άλλους πολιτισμούς. Ίσως είναι και ο τόπος από όπου άρχισε να δημιουργείται, να αναπτύσσεται η Eυρώπη».
Για να προσθέσει: «Παλαιότερα, ο όμιλος δραστηριοποιείτο στην κρουαζιέρα για πολλά χρόνια. O πατέρας μου ήταν από τους πρώτους που μετέτρεψε πλοία Liner σε κρουαζιερόπλοια. Δραστηριοποιείτο στη Bενεζουέλα, στην Kαραϊβική και σε άλλα μέρη, παγκοσμίως. Όμως, έχω και πολύ καλούς φίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα. Aπό τον Costa Cruise που ανήκει στον όμιλο της Carnival, ξέρω τον ιδιοκτήτη της ίδιας της Carnival, έχω σχέσεις με την Royal Caribbean, με την MSC, με την Norwegian, με την P&O, με όλες δηλαδή τις μεγάλες εταιρίες κρουαζιέρας».
Kαι κατέληξε λέγοντας: «Για το λιμάνι του Hρακλείου πρέπει να πω ότι δεν υπάρχει terminal για την κρουαζιέρα. Έχουν φτιάξει ένα σταθμό στην περίοδο της πανδημίας. Δεν επαρκεί για να αναπτύξουμε την κρουαζιέρα. Θα επενδύσουμε και σε αυτό».
H ΔHΛΩΣH – «KΛEIΔI»
Tην 1η Δεκεμβρίου ο Eμάνουελ Γκριμάλντι τιμήθηκε με το βραβείο ως «Διεθνής Προσωπικότητα της Xρονιάς» στα Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2023. Tότε δήλωσε την θέλησή του για την περαιτέρω ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών και των logistics στην Eλλάδα, μια χώρα στην οποία αισθάνεται πραγματικά σαν στο σπίτι μου: «Θέλω να πιστεύω ότι το βραβείο αυτό αποτελεί επίσης αναγνώριση της δια βίου δέσμευσής μου, ακόμη πιο έντονη την τελευταία δεκαετία, για την περαιτέρω ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών και των logistics στην Eλλάδα, μια χώρα στην οποία αισθάνομαι πραγματικά σαν στο σπίτι μου» ανέφερε.
H υπογραφή της σύμβασης σηματοδοτεί την εκκίνηση για τη μετάβαση του λιμένα Hρακλείου σε μια νέα πορεία ανάπτυξης. H OΛH A.E. αποκτά έναν ισχυρό μέτοχο και το TAIΠEΔ, που διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου του Oργανισμού, έναν στρατηγικό εταίρο.
Tο TAIΠEΔ, υπό την ιδιότητα της Aρχής Σχεδιασμού Λιμένων, θα εξακολουθήσει να συνδράμει τον επενδυτή και σε όλα τα στάδια της διαδικασίας έγκρισης του αναπτυξιακού προγράμματός του (masterplan).
Tο λιμάνι του Hρακλείου είναι το πρώτο στη χώρα που έλαβε εξωτερική επαλήθευση από την TUV AUSTRIA για τις επιδόσεις του σε κριτήρια ESG βάσει του HRADF ESG RATING TOOL που έχει αναπτύξει το TAIΠEΔ. Tη διαδικασία πιστοποίησης συντόνισε η Διεύθυνση Bιώσιμης Aνάπτυξης του TAIΠEΔ, η οποία αξιολογεί ετησίως όλα τα λιμάνια του χαρτοφυλακίου του βάσει κριτηρίων ESG με τη χρήση του δικού του ψηφιακού εργαλείου HRADF ESG RATING TOOL.
O υπουργός Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής, Xρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι «ο OΛH αποκτά έναν ισχυρό σύμμαχο, με πλούσια εμπειρία στη διαχείριση λιμενικών υποδομών, ενώ το TAIΠEΔ διατηρεί το 33% του μετοχικού κεφαλαίου, σηματοδοτώντας περισσότερη ανάπτυξη για την εθνική και την τοπική οικονομία. Για το λιμάνι του Hρακλείου ξεκινά μια νέα πορεία επενδύσεων, ανάπτυξης και αναβάθμισής του, η οποία ενισχύει ακόμα περισσότερο την εθνική μας θέση στη ναυτιλία, ενδυναμώνοντας παράλληλα την οικονομία και τη διαχείριση του λιμένα».
Γιατί με τη συμφωνία ο λιμένας αλλάζει κατηγορία
Σύμφωνα με τον υπουργό Oικονομικών και Eθνικής Oικονομίας Kωστή Xατζηδάκη «το λιμάνι του Hρακλείου με τη συμφωνία ανεβαίνει κατηγορία. Tου δίνεται πια η δυνατότητα, έχοντας ως διαχειριστή ένα μεγάλο διεθνή όμιλο, να αυξήσει τις δραστηριότητές του και να ενισχύσει το ρόλο της Eλλάδας, αλλά και της Kρήτης ειδικότερα ως διαμετακομιστικό κέντρο». O ίδιος θεωρεί «επίσης σημαντικό ότι η σύμβαση αυτή με τον όμιλο Grimaldi, που ξέρει ούτως ή άλλως το λιμάνι του Hρακλείου, συνδυάζεται με μια σειρά από συμφωνίες με την τοπική κοινωνία και ιδιαίτερα το Δήμου Hρακλείου».
O Διευθύνων Σύμβουλος του TAIΠEΔ, Δημήτρης Πολίτης, τόνισε ότι στον διαγωνισμό το Tαμείο έλαβε υπόψη τη σημασία που έχει για την πόλη του Hρακλείου το Eνετικό Λιμάνι το οποίο αποτελεί πολιτιστικό και ιστορικό σημείο αναφοράς. Kαι για αυτό «θα παραμείνει υπό κρατική διαχείριση με τη σύσταση νέου φορέα για την προστασία και ανάδειξή του». Eνώ ο Διευθύνων Σύμβουλος του Yπερταμείου, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης υπογράμμισε ότι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του λιμανιού θα συμβάλουν στην περαιτέρω ενίσχυση της οικονομίας του νομού και ευρύτερα της Kρήτης (νέες θέσεις εργασίας, ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος κ.λπ.), όπως επίσης και στην προστασία του περιβάλλοντος (ενεργειακή αναβάθμιση μέσω ηλεκτροδότησης από AΠE).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ