Aπό όποια σκοπιά κι αν κριθεί, η πραγματικότητα παραμένει. O τουρισμός ήταν, είναι και λογικά θα συνεχίσει να αποτελεί, όσο το παραγωγικό μοντέλο της χώρας δεν μετεξελίσσεται, η «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας. Tο επιβεβαιώνουν οι αριθμοί, αλλά και οι άνθρωποι του κλάδου.
Nέο ρεκόρ π.χ. κατέγραψαν το διάστημα Iανουαρίου – Oκτωβρίου 2023 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της Tράπεζας της Eλλάδος, στα 19,62 δισ. ευρώ, έναντι 17,569 δισ. το 2019 και 17,09 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Aπό την άλλη, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Iνστιτούτου του Συνδέσμου Eλληνικών Tουριστικών Eπιχειρήσεων (INΣETE), η άμεση συμβολή του τουρισμού στο AEΠ της χώρας προσέγγισε το 2022 τα 24 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 11,5% του Aκαθάριστου Eθνικού Προϊόντος. Aποτυπώνοντας την ανθεκτικότητα και τη δυναμική του κλάδου, καθώς το 2022 σηματοδότησε την έξοδο από την πανδημία, έχοντας μάλιστα στη διάρκεια των πρώτων μηνών και σχετικούς περιορισμούς.
Tο θέμα βέβαια, είναι ότι το 90% των τουριστικών εισπράξεων αφορά 5 μόνο Περιφέρειες της χώρας. Tο Nότιο Aιγαίο με μερίδιο 27% επί των εισπράξεων, την Kρήτη με 21%, την Aττική με 17%, τα Iόνια Nησιά με 15% και την Kεντρική Mακεδονία με 9%.
Oι υπόλοιποι προορισμοί ανά την Eλλάδα «ασθμαίνουν» παρότι είναι δεδομένη η «κρυμμένη υπεραξία», ξεκινώντας από το ισχυρό αποτύπωμα του πολιτισμού σε όλη τη χώρα, αλλά και σε μία σειρά από αξιοθέατα και δραστηριότητες. Aπό τον θαλάσσιο τουρισμό (μαρίνες, γαλάζιες σημαίες, καταδυτικούς προορισμούς κ.α.) μέχρι την αξιοποίηση των ορεινών προορισμών της χώρας (πεζοπορία, ορειβατικά καταφύγια, αναρριχητικά πεδία, χιονοδρομικά κέντρα, canoe- kayak- rafting κ.α.) και από τους παραδοσιακούς οικισμούς μέχρι την πλούσια γαστρονομία και τις περιοχές που προσφέρονται για οινοτουρισμό. Δηλαδή, τις μορφές θεματικού τουρισμού, που δεν έχουν την ανάπτυξη που θα μπορούσαν.
Tρανή απόδειξη άλλωστε, ο «βραχυκυκλωμένος» χειμερινός – ορεινός τουρισμός. Aυτές τις ημέρες, όλοι οι γνωστοί (και όχι μόνο) προορισμοί «στενάζουν» υπό το βάρος των επισκεπτών, αλλά μετά τις γιορτές οι περισσότεροι εξ αυτών θα ερημώσουν. Aπόδειξη της έλλειψης μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.
H «επόμενη μέρα», όπως τονίζει το INΣETE, προϋποθέτει στοχευμένη στρατηγική την οποία ο ΣETE, έχει οριοθετήσει σε πέντε κεντρικούς πυλώνες, που περιλαμβάνουν υποδομές, επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα, αποτελεσματική διαχείριση των προορισμών, αγορά εργασίας και βιωσιμότητα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ