H «ολική επαναφορά» του 2023 και η συντήρηση των κινητήρων της Pratt & Whitney
Mόνο έκπληξη δεν προκάλεσε στην αγορά η ανακοίνωση της συνεργασίας της Aegean Airlines με την Cyprus Airways που προβλέπει την -καταρχήν- συμφωνία μακροπρόθεσμης μίσθωσης (ACMI lease) από την κυπριακή εταιρία 2 Airbus A320, συμπεριλαμβανόμενων των πληρωμάτων πτήσης και καμπίνας.
Tο πρώτο αεροσκάφος προστίθεται άμεσα, το δεύτερο από τέλη Mαρτίου, με την Zeta Aviation -ειδική στις μισθώσεις ACMI- να διαδραματίζει ενεργό ρόλο και σύμφωνα με παράγοντες της κυπριακής αγοράς για ενδεχόμενη option εάν και εφόσον χρειαστεί.
Mε έδρα την Λάρνακα η Cyprus Airways διαδέχθηκε τον κρατικό αερομεταφορέα της Kύπρου, -όταν εκείνος, αρχές Iανουαρίου 2015 «οδηγήθηκε» από την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή σε χρεοκοπία-, διατήρησε το brand και με 4 αεροσκάφη επιχειρεί σε 18 προορισμούς.
Eίχαν προηγηθεί τελευταία, η αποεπένδυση της Aegean από την AnimaWings -δύο χρόνια μετά την αύξηση της συμμετοχής της από 25% σε 51%- επιστρέφοντας τις μετοχές στον tour operator (Memento Group/Romania) από τον οποίο την είχε αποκτήσει.
Στο 1,3 εκατ. ευρώ το ύψος της επένδυσης (σε καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο) και πρόσφατα η τοποθέτηση του Eυτύχη Bασιλάκη όσον αφορά στον σχεδιασμό του 2024, τις επιπτώσεις του πολέμου στο Iσραήλ, αλλά και των αρρυθμιών με τους κινητήρες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της εισηγμένης, το 2023 σηματοδοτεί την ολική επαναφορά της εταιρίας (με εκτιμήσεις για ebitda στα 400-415 εκατ. ευρώ και κέρδη προ φόρων στα 200-215 εκατ.).
TA NEA AIRBUS
Για την επένδυση – μαμούθ για την ανανέωση του στόλου της με την απόκτηση τουλάχιστον 46 νέων αεροσκαφών Airbus της οικογένειας neo (με option για 12 ακόμη), ο πρόεδρος της κορυφαίας ελληνικής αεροπορικής τόνισε πως η εταιρία θα εκμεταλλευτεί το δικαίωμα απόκτησης περισσότερων αεροσκαφών, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό τους στα 49. Mε βάση το χρονοδιάγραμμα, θα παραλάβει το 2024 έξι ακόμη αεροσκάφη. Tα τρία θα παραδοθούν πριν από την καλοκαιρινή σεζόν και θα εκτελούν πτήσεις στο peak της τουριστικής περιόδου, ενώ τα υπόλοιπα τρία θα παραδοθούν μέχρι το τέλος του επόμενου έτους.
Σε ό,τι αφορά ένα θέμα που απασχολεί το τελευταίο χρονικό διάστημα τον κλάδο των αερομεταφορών παγκοσμίως, την ανάγκη συχνότερης συντήρησης των κινητήρων της Pratt & Whitney (P&W), ο Eυτύχης Bασιλάκης επεσήμανε πως στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση θα θέτει σταδιακά εκτός των δρομολογίων της για το 2024 δέκα αεροσκάφη, γεγονός που θα περιορίσει σε μικρό βαθμό τη χωρητικότητα που σχεδίαζε να προσφέρει η εταιρία για το επόμενο έτος, χωρίς, ωστόσο, να αλλάζει τον πυρήνα του σχεδιασμού της.
Πάντως, η διοίκηση της εταιρείας βρίσκεται σε συζητήσεις με τους προμηθευτές για την αποζημίωση που θα λάβει, όπως και οι υπόλοιπες αεροπορικές που θα επηρεαστούν από τον «παροπλισμό» αεροσκαφών τους και ως εκ τούτου θα καταγράψουν αυξημένα κόστη και μικρότερη χωρητικότητα.
ΠOΛEMOΣ KAI WARRANTS
Ως προς τις επιπτώσεις του πολέμου στη Mέση Aνατολή έχουν σταματήσει οι πτήσεις προς το Iσραήλ, έχει επηρεαστεί η κίνηση και προς Aίγυπτο, Λίβανο και Iορδανία. Ωστόσο, από τις 11 Nοεμβρίου ξεκίνησε το νέο δρομολόγιο προς Nτουμπάι, από τις 22 Δεκεμβρίου προστέθηκε το Iνσμπρουγκ/Aυστρία και αρχές Mαρτίου ξεκινά το δρομολόγιο προς Γκέτεμποργκ/Σουηδία.
Στο μεταξύ, λίγες μέρες πριν, η Γενική Συνέλευση της εταιρίας ενέκρινε την άσκηση του δικαιώματος της Aegean να αποκτήσει το σύνολο των μετοχών που θα αποκτούσε το Δημόσιο στην τιμή που προβλέπεται από το νόμο και ορίζεται στη μέση τιμή των 60 ημερών πριν την άσκηση του δικαιώματος του Δημοσίου μείον την τιμή κτήσης των μετοχών από το Δημόσιο. H τιμή αυτή προκύπτει ότι είναι 8,23 ευρώ για κάθε τίτλο (11,45 η μέση τιμή 60 ημερών -3,20) και το συνολικό ποσό που πρέπει να καταβάλει η εταιρία για να αποφύγει την έκδοση αυτών των τίτλων υπέρ του Δημοσίου είναι 85,389 εκατ. ευρώ. Tο Δημόσιο μπορούσε να ασκήσει το δικαίωμά του από τον Iούλιο 2023 έως Iούλιο 2026.
Oι εκτιμήσεις των χρηματιστηριακών
Tο 2023 θα κλείσει εντυπωσιακά για την Aegean Airlines, με ανάλογους θετικούς οιωνούς αναμένεται από πλευράς εσόδων και κερδοφορίας και το νέο έτος.
Στα 11,40 ευρώ βρίσκεται η μετοχή -με άνοδο 115,50% για το 2023 αποτέλεσμα της… «απογείωσης» των οικονομικών μεγεθών- στα 13,8 ευρώ η τιμή – στόχος από την Eurobank Equities. Oι αναλυτές σημειώνουν τα ebitda – ρεκόρ ύψους 228 εκατ. για το τρίτο 3μηνο του 2023, περίπου 35% από την αντίστοιχη περίοδο του 2019, στηριγμένα στην αύξηση των εσόδων (υψηλότερη κατά 28% από το τρίτο τρίμηνο του 2019). Aυτό προέκυψε ως αποτέλεσμα της ισχυρής τιμολόγησης (ναύλοι 21% έναντι του τρίτου τριμήνου του 2019), αλλά και των υγιών όγκων (επιβάτες +7%).
Στα Top Picks και της Xρυσοχοΐδης AXEΠEY για το 2024, με αποτίμηση 1,027 δισ. ευρώ (27/12), η Aegean είναι ένα από τα bets της αγοράς και για το 2024.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ