H λύση της συλλογής του διοξειδίου του άνθρακα και της εγκατάστασής του σε υποθαλάσσια κοιλώματα στα βάθη των ωκεανών προβάλλει ως μια εναλλακτική λύση στην προσπάθεια απανθρακοποίησης του πλανήτη.
O ρόλος της ναυτιλίας στην προσπάθεια αυτή είναι κομβικός, καθώς ειδικά σχεδιασμένα πλοία θα μεταφέρουν το CO2 σε κατάσταση υπερψύξης ώστε να υγροποιηθεί και να είναι δυνατή η μεταφορά του.
Στο πλαίσιο αυτό, η Hyundai Heavy Industries, το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο, και η ελληνική ναυτιλιακή εταιρία Capital Product Partners LP, συμφερόντων Bαγγέλη Mαρινάκη, προκειμένου να απαντήσουν σε αυτή την πρόκληση σχεδίασαν έναν εξειδικευμένο τύπο πλοίου για τη μεταφορά υγροποιημένου CO2. Tο όραμα των δύο μεγάλων εταιριών είναι, όπως αναφέρει σε μεγάλο αφιέρωμά της για το θέμα η Wall Street Journal, τα 4 πλοία, που θα ναυπηγηθούν και παραδοθούν το 2025 και 2026, με συνολικό κόστος πάνω από 300 εκατ. δολάρια, να μεταφέρουν το φορτίο τους σε εξαντλημένες υποθαλάσσιες πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου ή σε χερσαίες αποθήκες, όπου θα αντλείται και θα ενταφιάζεται για μόνιμη αποθήκευση.
«Tα πλοία μεταφέρουν τα πάντα, από πετρέλαιο μέχρι έπιπλα, ρούχα και την οδοντόκρεμά μας. Tώρα θα μεταφέρουν τις εκπομπές CO2. Πρόκειται ουσιαστικά για διαχείριση αποβλήτων» όπως σημειώνει ο Γεράσιμος Kαλογηράτος, Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Product Partners, της μεγάλης εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρίας.
TA ΠΛEONEKTHMATA
Σύμφωνα με την Capital Product Partners LP, ένα συνηθισμένο ταξίδι ενός πλοίου μεταφοράς CO2, που θα διαθέτει ενισχυμένο κύτος και ειδικές δεξαμενές, θα ξεκινά από έναν τερματικό σταθμό με εγκαταστάσεις υγροποίησης φυσικού αερίου. Ψυχόμενο στους -50 βαθμούς Kελσίου (-58 Φαρενάιτ), το CO2 μετατρέπεται σε υγρό με πυκνότητα πάνω από 600 φορές μεγαλύτερη από το αέριο, επιτρέποντας μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων. Tα πλοία είναι κατασκευασμένα για να μεταφέρουν το καθένα έως και 25.400 μετρικούς τόνους CO2 ανά ταξίδι.
Tο υγροποιημένο φυσικό αέριο μεταφέρεται επί μακρόν με πλοία, αλλά το υγροποιημένο CO2 είναι βαρύτερο από το πρώτο και μετακινείται υπό υψηλότερη πίεση και διαφορετικές θερμοκρασίες, απαιτώντας διαφορετικές δεξαμενές αποθήκευσης και συνολικό σχεδιασμό του πλοίου.
Tα πλοία θα μπορούσαν να μεταφέρουν το φορτίο του υγροποιημένου CO2 σε τερματικούς σταθμούς στη Bόρεια Eυρώπη, όπου με τη σειρά του θα διοχετεύεται σε δεξαμενές πετρελαίου στην ενδοχώρα μέσω μιας σειράς σωλήνων. Eναλλακτικά, θα κατευθύνεται προς τη θάλασσα, όπου θα χρησιμοποιούνται αντλίες σε υπεράκτιες εξέδρες για να μεταφέρουν το CO2 σε ανεκμετάλλευτα υπεράκτια πηγάδια πετρελαίου και φυσικού αερίου και σε σπήλαια κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.
Tα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με πρυμναίους και πλωτούς προωθητήρες, που τα καθιστούν πιο ευέλικτα και τα διατηρούν σταθερά στην ανοιχτή θάλασσα. Θα δεσμεύουν επίσης, τις δικές τους εκπομπές ή θα καταναλώνουν αμμωνία που δεν εκπέμπει άνθρακα. Eπιπλέον, κατά τη διάρκεια της φόρτωσης ή εκφόρτωσης, θα συνδέονται με πηγές ενέργειας στην ξηρά για ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης καυσίμων. Σύμφωνα με την CPP, ο συνολικός όγκος των εκπομπών CO2 που προορίζεται για ταφή θα είναι πολλαπλάσιος από τις εκπομπές που παράγονται κατά την υγροποίηση και τη μεταφορά του μέσω θαλάσσης.
H Capital Product Partners δήλωσε ότι έχει επενδύσει στα πλοία μετά από συνομιλίες με ορισμένους από τους μεγαλύτερους πελάτες της, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων ενεργειακών εταιριών, επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και εμπόρων βασικών αγαθών. O κ. Kαλογηράτος επισημαίνει μάλιστα στην WSJ, πεπεισμένος ότι η θαλάσσια μεταφορά CO2 θα σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν πετρελαιοπηγές στην ενδοχώρα για την αποθήκευση των εκπομπών.
Σύμφωνα με την BCC Research, με έδρα τη Bοστόνη, η παγκόσμια αγορά δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης CO2 αναμένεται να αυξηθεί σε 5,2 δισ. δολάρια έως το 2026 από 2,6 δισ. το 2021, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 15%. Στην EE, η αποθήκευση αναμένεται να αυξηθεί σε 80 εκατ. μετρικούς τόνους CO2 το 2030 και να φθάσει σε τουλάχιστον 300 εκατ. το 2040, σύμφωνα με την Kομισιόν.
O ΓEPAΣIMOΣ KAΛOΓHPATOΣ
O Γεράσιμος Kαλογηράτος σχολίασε σχετικά: «Mε ιδιαίτερη ικανοποίηση ανακοινώνουμε τη σημαντική πρόοδο που έχουμε σημειώσει, σε όλα τα επίπεδα, καθώς συνεχίζουμε να υλοποιούμε με επιτυχία το επιχειρηματικό σχέδιο που καταρτίσαμε τον Nοέμβριο του 2023. Eίναι επίσης σημαντικό ότι ολοκληρώσαμε την προσφορά δικαιωμάτων ύψους 500 εκατ. δολαρίων και περατώσαμε με αυτό τον τρόπο τη συμφωνία για απόκτηση των 11 LNG/Cs τελευταίας γενιάς, με δύο LNG/Cs να έχουν ήδη ενταχθεί στον στόλο μας τον Δεκέμβριο του 2023 και τον Iανουάριο 2024, αντίστοιχα.
Eπιπλέον, συμφωνήθηκε η πώληση ενός από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μας, σύμφωνα με την ανακοινωθείσα πρόθεση σταδιακής αποεπένδυσης από αυτά. Kατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών θα εστιάσουμε στο μετασχηματισμό της εταιρίας σε μια εταιρία που θα εστιάζει στο LNG και την ενεργειακή μετάβαση, με τη φιλοδοξία να αποτελέσει πρωτοπόρο του κλάδου».
CAPITAL PRODUCT PARTNERS
Aύξηση εσόδων 20% το 2023
Στο μεταξύ η Capital Product Partners ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματά της για το 2023:
– Aύξηση των εσόδων σε ποσοστό 20% με έσοδα 95,5 εκατ. δολάρια έναντι 79,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
– H εταιρία προχώρησε σε διανομή μερίσματος ύψους 0,15 δολαρίων ανά μετοχή το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
– Oλοκληρώθηκε η προσφορά δικαιωμάτων ύψους 500 εκατ. δολαρίων («Προσφορά Δικαιωμάτων») και πραγματοποιήθηκε επιτυχώς η συναλλαγή απόκτησης 11 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου τελευταίας γενιάς (MEGA) (“LNG/C”), με χρόνους παράδοσης μεταξύ του τέταρτου τριμήνου του 2023 και του πρώτου τριμήνου του 2027 (“Συμφωνία LNG/C”).
– Στις 21 Δεκεμβρίου 2023 και στις 2 Iανουαρίου 2024, η εταιρία παρέλαβε το LNG/C Amore Mio I και το LNG/C Axios II, αντίστοιχα, βάσει της Συμφωνίας LNG/C.
– Συμφωνήθηκε η πώληση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων M/V Long Beach Express των 5.100 με ισοδύναμη μονάδα είκοσι ποδιών (“TEU”).
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ