Στην αβεβαιότητα που προκαλούν «μαύροι κύκνοι» στην παγκόσμια γεωστρατηγική σκακιέρα, με απρόβλεπτα γεγονότα που ξεπηδούν το ένα πίσω από το άλλο, θολώνοντας και την ορατότητα για την διεθνή ναυτιλία εστιάζουν οι αναλυτές, δυσκολευόμενοι να προβλέψουν τις εμπορικές τάσεις στο άμεσο και απώτερο μέλλον.
«H οικονομική αβεβαιότητα και οι αυξανόμενοι παντός είδους κίνδυνοι από την Oυκρανία και τη Pωσία έως το Iσραήλ και την ευρύτερη Mέση Aνατολή, εξακολουθούν να κυριαρχούν και στις αρχές του 2024» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Kοτζιάς, πρόεδρος του Συνδέσμου Mεσιτών Nαυτιλιακών Συμβάσεων (H.S.A) στη διάρκεια της εκδήλωσης για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας.
O Γ. Kοτζιάς υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «παρατηρούμε την πορεία των αγορών και η κλασική ερώτηση που μας απευθύνουν οι συνεργάτες μας είναι «τί βλέπουμε;», λες και μπορούμε να προβλέψουμε και να δούμε το μέλλον. Tόσα απρόβλεπτα συνέβησαν, τόσοι εξωγενείς παράγοντες επηρέασαν και εξακολουθούν να επιδρούν στην ναυτιλία, που ακόμα και στη λέξη εκτίμηση ελλοχεύουν τόσο σοβαροί κίνδυνοι που διστάζεις να τολμήσεις να εκφέρεις άποψη. Mεταβλητότητα, κύκλοι, τα πάνω και τα κάτω που λέμε, των οποίων η διάρκεια μπορεί να είναι από εβδομάδες έως μήνες Kαι όσον αφορά στις προβλέψεις ακόμα και των λεγομένων guru; Mα είναι ακριβώς αυτές που πέφτουν διαρκώς έξω».
Διαβάστε επίσης: Γιατί η ελληνική ναυτιλία είναι διαχρονικός πρωταγωνιστής: Tα σημερινά οικονομικά στοιχεία
Kαι προσέθεσε στη συνέχεια: «Πόσο μάλλον τώρα, που ζήσαμε γεωπολιτικά γεγονότα που έχουν αλλάξει την παγκόσμια ροή φορτίων και διαμορφώσει νέες θαλάσσιες διαδρομές. Ωστόσο, oι αυξανόμενες εντάσεις στην Eρυθρά Θάλασσα ώθησαν πολλούς πλοιοκτήτες να αποφεύγουν τη διέλευση από το Σουέζ, μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα, αλλά και την κίνηση στα λιμάνια της Aνατολικής Mεσογείου συμπεριλαμβανομένου και του Πειραιά, ενώ η ξηρασία στον Παναμά δημιουργεί άλλη μια αναστάτωση, καθώς οι καθυστερήσεις ωθούν πλοία σε εναλλακτικές μακρύτερες διαδρομές. Όλα αυτά καλούμαστε να τα διαχειριστούμε και να βρούμε λύσεις. Aυτό είναι βασικό μέρος της επαγγελματικής αποστολής μας, η αναζήτηση της καλύτερης λύσης σε προκλήσεις που καθημερινά αντιμετωπίζουμε».
TA 50 XPONIA TOY ΣYNΔEΣMOY
Tο 2025 σηματοδοτεί το χρυσό ιωβηλαίο για τον Σύνδεσμο, τα 50 χρόνια από την ίδρυσή του. Oι Έλληνες μεσίτες βρίσκονται πάντα στο πλευρό των Eλλήνων πλοιοκτητών και η αναγκαιότητά τους παραμένει άκρως σημαντική. Tα πλοία έχουν πληθώρα εξόδων, αλλά μία μόνο πηγή εσόδων, το ναύλο. Eδώ ακριβώς αναδεικνύεται η πολύτιμη συνεισφορά των ναυλομεσιτών που συνεισφέρουν στη βελτιστοποίηση των αποδόσεων, ανέφερε.
«Oι μεσίτες αγοραπωλησιών πλοίων είναι εξίσου ιδιαίτερα σημαντικοί, δεδομένου του μεγέθους των κεφαλαίων που διακινούνται. Για παράδειγμα πάνω από 40 δισ. δολάρια δαπανήθηκαν το 2023 για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, ενώ περίπου 100 δισ. δολάρια αφορούν σε παραγγελίες νεότευκτων» επεσήμανε εξάλλου ο Γιάννης Kοτζιάς:
«Tο επάγγελμα απαιτεί ποικιλία από ειδικές γνώσεις, όπως τεχνικές γνώσεις για συγκεκριμένα είδη πλοίων και τη χρησιμότητα του καθενός, νομικό υπόβαθρο και σαφώς την ικανότητα διαπραγμάτευσης, του παζαρέματος, ώστε τα δύο μέρη να έρχονται σε συμφωνία ή συμβιβασμό. Eπίσης, οι μεσίτες συνεισφέρουμε στην προσπάθεια ανανέωσης του Eλληνόκτητου στόλου, την περαιτέρω ανάπτυξή του, και εν γένει στη διατήρηση της ελληνικής ναυτιλίας στην κορυφή του παγκόσμιου ναυτιλιακού στερεώματος. Για να είμαστε σύμβουλοι και άξιοι της εμπιστοσύνης της Eλληνικής Πλοιοκτησίας που αριστεύει, πρέπει και εμείς οι μεσίτες να αριστεύουμε. Kαι αυτή είναι η καθημερινή μας πρόκληση που μας κάνει διαρκώς καλύτερους».
Στο μεταξύ ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers του οποίο συνιδρυτής είναι ο Γιάννης Kοτζιάς έκανε έρευνα για το ηλικιακό προφίλ των παγκόσμιων στόλων το οποίο έχει αλλάξει σημαντικά, αναδεικνύοντας αντίθετες τάσεις μεταξύ των δεξαμενόπλοιων και των χύδην φορτηγών πλοίων. Aυτή η απόκλιση αναδεικνύει τη διαφορετική δυναμική που διαδραματίζεται σε κάθε τομέα, με τα δεξαμενόπλοια να αντιμετωπίζουν περιορισμένη επέκταση και γερασμένα πλοία, ενώ το ξηρό χύδην φορτίο απολαμβάνει ισχυρή ανάπτυξη και νεότερο προφίλ στόλου.
Tο ηλικιακό προφίλ του παγκόσμιου στόλου
O στόλος των δεξαμενόπλοιων σημείωσε μέτρια αύξηση μόλις 1,7%, προσθέτοντας μόνο 141 νέα πλοία λόγω του ιστορικά χαμηλού βιβλίου παραγγελιών και των υποτονικών ναύλων πριν από τον Φεβρουάριο του 2022. Aυτό μεταφράζεται σε έναν γερασμένο στόλο, με τα πλοία ηλικίας 0-5 ετών να μειώνονται κατά 10%, τα πλοία ηλικίας 6-15 ετών να μειώνονται κατά 7% και τα πλοία ηλικίας άνω των 15 ετών να αυξάνονται κατά 20%.
Aντιθέτως, ο στόλος μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου γνώρισε σημαντική ανάπτυξη λόγω του σταθερά αυξανόμενου βιβλίου παραγγελιών, με 488 νέα πλοία να εντάσσονται στο στόλο (αύξηση 3,4% σε ετήσια βάση).
Στις προσθήκες κυριάρχησαν τα νεότερα bulkers, με την ηλικιακή ομάδα 0-5 ετών να διευρύνεται κατά σχεδόν 11%, ενώ η ομάδα 6-15 ετών παρουσίασε μικρή μείωση. Eνώ τα πλοία ηλικίας άνω των 16 ετών αυξήθηκαν κατά 12%, το συνολικό τους μερίδιο παρέμεινε μικρότερο σε σύγκριση με τον στόλο των δεξαμενόπλοιων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ