Εκτός συνόρων το επόμενο επενδυτικό «χτύπημα» του Νο 1 «παίκτη» των σούπερ μάρκετ
Έτοιμος να ακολουθήσει τα βήματα του Pedro Soares dos Santos στην Πολωνία είναι ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης.
Στα 70ά γενέθλιά του ο κορυφαίος λιανέμπορας της χώρας είναι κοντά στο να επιχειρήσει ένα δεύτερο άνοιγμα εκτός συνόρων, έχοντας ήδη ισχυρή παρουσία στην Κύπρο.
Εχοντας φθάσει να ελέγχει σχεδόν το 35% της εγχώριας αγοράς, ξεπερνώντας σε τζίρο τα 5 δισ. ευρώ, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου σχεδιάζει την περαιτέρω επέκταση σε δύο μέτωπα, με το εξωτερικό να αποτελεί προτεραιότητα. Τραπεζικοί παράγοντες σημειώνουν ότι η στόχευση προς το Ιόνιο και την κεντρική Μακεδονία είναι πάντα ενεργή, ωστόσο σε αυτή τη φάση ο επιχειρηματίας φέρεται ότι είναι πολύ πιο κοντά σε συμφωνία με αγορά του εξωτερικού, που -πάντα σύμφωνα με τους ίδιους- πιθανότατα να είναι η Πολωνία.
Η χώρα της κεντρικής Ευρώπης έχει την 5η ισχυρότερη οικονομία της Ε.Ε., έναν από τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης ΑΕΠ, μία εσωτερική αγορά 39 εκατ. κατοίκων, έναν κλάδο σούπερ μάρκετ και λιανικής 45 δισ. και μία ελληνική παρουσία-σηματωρό, τη Sarantis, με εδραία θέση στην πολωνική αγορά.
Μάλιστα, πρόσφατα η διοίκηση της εισηγμένης ανακοίνωσε την ολοκλήρωση εξαγοράς της Stella Pack, μία από τις μεγαλύτερες επενδυτικές κινήσεις των τελευταίων ετών για τη Sarantis.
Συνεπώς, υπάρχει το success story της Sarantis, πρωτίστως, όμως, είναι η απόλυτα επιτυχής παρουσία-λειτουργία της Jerónimo Martins. Η ιστορική (ιδρύθηκε το 1792) πορτογαλική αλυσίδα είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην πολωνική αγορά, μέσω της Biedronka, που «δομείται» περισσότερο μέσω soft & hard discounters και τοπικές αλυσίδες (Lidl & KaufLand, Polska Grupa, Dino, Carrefour, Grupa Spesjial e.t.c) και του γερμανικού δικτύου χονδρεμπορικής Makro C&C (METRO).
ΤΑ 12 DEALS
Με 12 εξαγορές στο ιστορικό της, η διοίκηση της Σκλαβενίτης εύλογα επιδιώκει η 13η να είναι αυτή που θα κάνει τη διαφορά όσον αφορά τα EBITDA εκτός Ελλάδας. Αρχίζοντας πριν από 17 χρόνια με την εξαγορά της Παπαγεωργίου, με χρονιά-σταθμό το 2017, όταν στο πλαίσιο εξυγίανσης της Μαρινόπουλος πρόσθεσε 400 καταστήματα/σημεία πώλησης και… σκακιστικές κινήσεις σε Ιωάννινα (SEP Markets-Παπαδόπουλος), Λάρισα (A/S Market), Κύπρο (πρώην Μαρινόπουλος) κ.ά., είναι πλέον το συστημικό μέγεθος των 525 καταστημάτων, των 36.890 εργαζομένων, με επτά κέντρα διανομής και τέσσερα κέντρα eMarket στην επικράτεια. Παράλληλα, ο όμιλος των Μαρίας, Βασιλικής και Γεράσιμου Σκλαβενίτη είναι μέγεθος και στους κλάδους αποθήκευσης, υποδομών, μεταφορών, logistics, αρχές του χρόνου απέκτησε από την BHS τις εγκαταστάσεις της Πίτσος, όπου θα δημιουργηθεί παραγωγική μονάδα.
«ΟΧΙ» ΣΤΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
Σύμφωνα με χρηματιστές, το αποτύπωμα της Σκλαβενίτης στο real estate, ακίνητα κ.λπ. σε όρους ΑΕΕΑΠ θα αντιστοιχούσε στην 3η μεγαλύτερη εισηγμένη στο Χ.Α., βάσει χαρτοφυλακίου, ξεκαθαρίζοντας οι ίδιοι πως όσες φορές έγιναν κρούσεις στον Γεράσιμο Σκλαβενίτη για το ενδεχόμενο εισαγωγής στο Χρηματιστήριο ήταν κάθετα και κατηγορηματικά αρνητικός.
Τo ερώτημα όσον αφορά την 13η εξαγορά είναι ουσιαστικό, καθώς σχετίζεται με το ενδεχόμενο να μην είναι αμιγώς σούπερ μαρκετάδικο, αλλά κάτι παρεμφερές -προφανώς στη λιανική- ή συμπληρωματικό ως προς την παροχή υπηρεσιών.
Θα επιδιώξει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου να προχωρήσει σε μία κίνηση που θα άλλαζε το κλαδικό χαρτοφυλάκιο, διευρύνοντας τη δραστηριότητα/παρουσία σε… όμορους προϊοντικά στόχους;
Τραπεζικά στελέχη, που έχουν ως… cash cow και με rating triple A την brandα, τηρούν σιγή ασυρμάτου -απόλυτης εχεμύθειας ως προς τους όρους συνεργασίας-, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει την εξαιρετικά φειδωλή ενημέρωση της αγοράς/επενδυτικής κοινότητας.
Γι’ αυτό και το… μυστήριο ως προς τη στόχευση και τον χρονισμό του εγχειρήματος talk of the town για το εγχώριο επιχειρείν.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ