Ασταμάτητοι είναι οι Ελληνες εφοπλιστές, που, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε η Ελληνική Ναυτιλιακή Συνεργασία του Λονδίνου, στην ετήσια έκθεσή της για την ελληνόκτητη ναυτιλία, συνολικά ναυπηγούν 373 πλοία, κυρίως στην Κίνα, στη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία. Η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων ανέρχεται σε 33.143.130 DWT και 22.889.399 GT.
Το σημαντικότερο από τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών είναι ότι παρουσιάζουν αύξηση 50% στις νέες παραγγελίες, γεγονός που δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για πλοία νέας τεχνολογίας από Ελληνες πλοιοκτήτες.
Επίσης, όσον αφορά τον ελληνόκτητο στόλο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ήταν διαθέσιμα έως την 4η Μαρτίου 2024, οι ναυτιλιακές εταιρίες κατέχουν και διαχειρίζονται 4.212 πλοία διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 355.209.500 DWT και 208.252.588 GT. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό σημαίνει αύξηση 102 πλοίων, χωρητικότητας 5.992.356 DWT και 3.905.226 GT.
Επισημαίνεται ότι για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια ο αριθμός των πλοίων που ταξιδεύουν με ελληνική σημαία παρέμεινε σταθερός, εξακολουθώντας να αποτελείται από 496 πλοία. Αυτό αντικατοπτρίζει τα θετικά αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό νηολόγιο.
Ωστόσο, υπάρχει μια ελαφρά μείωση της χωρητικότητας σε DWT και σε Gross Tonnage,με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT, από 31.150.523 GT και 52.768.867 DWT, αντίστοιχα, το προηγούμενο έτος.
Ο στόλος που ελέγχεται από την Ελλάδα είναι νηολογημένος με περίπου 32 σημαίες. Η σημαία της Λιβερίας κέρδισε 79 πλοία, οι Νήσοι Μάρσαλ κέρδισαν 34 πλοία, η Κύπρος κέρδισε 19 πλοία και η Πορτογαλία απέκτησε δύο πλοία.
Από την άλλη πλευρά, οι υπόλοιπες σημαίες σημείωσαν ελαφρά μείωση στον αριθμό των νηολογημένων σκαφών, με τη σημαία Μάλτας να καταγράφει απώλεια 23 πλοίων, τις Μπαχάμες να καταγράφουν απώλεια οκτώ πλοίων, ενώ οι σημαίες του Παναμά, των Βερμούδων και της Νήσου του Μαν σημείωσαν απώλεια δύο πλοίων καθεμιά. Συνολικά, η σημαίες της Λιβερίας και της Νήσου Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου, με 1.159 και 1.096 ελληνόκτητα πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους.
Οσον αφορά τη χωρητικότητα, DWT, η Λιβερία αντιπροσωπεύει 104.171.885, δηλαδή το 29,3%, και οι Νήσοι Μάρσαλ αντιπροσωπεύουν 86.425.552, δηλαδή το 24,3%, του συνολικού DWT της ελληνικής ιδιοκτησίας στόλου. Ακολουθεί η ελληνική σημαία, με 496 πλοία, χωρητικότητας 51.694.269 DWT. Να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία παραμένει στην τρίτη θέση παγκοσμίως σε DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 14,5% της συνολικής DWT του ελληνόκτητου στόλου.
Σε επίπεδο DWT, ακολουθεί η Μάλτα με 536 πλοία, χωρητικότητας 48.815.924 DWT, που αντιπροσωπεύουν το 13,7% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου. Ακολουθεί ο Παναμάς με 327 πλοία, 21.697.189 DWT, οι Μπαχάμες με 202 πλοία, 17.549.992 DWT, και η Κύπρος με 234 πλοία, 16.812.743 DWT.
Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαία Ε.Ε. ανέρχεται σε 1.278, που αποτελούν το 30,3% του ελληνικού στόλου. Ο αριθμός αυτός μειώθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με τον αριθμό των 1.280 πλοίων του προηγούμενου έτους, που αντιπροσώπευαν το 31,1% του ελληνικού στόλου.
Οσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών σχετικά με τον τύπο πλοίου, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 112 δεξαμενόπλοια κατά παραγγελία για λογαριασμό Ελλήνων ιδιοκτητών, 32 δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, 77 δεξαμενόπλοια υγραερίου, 107 πλοία μεταλλευμάτων & χύδην φορτίου, 35 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 10 φορτηγά κατόπιν παραγγελίας.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες αντιπροσωπεύουν το 23,7% του παγκόσμιου στόλου Tanker, το 16,1% του παγκόσμιου στόλου Ore and Bulk και το 10,1% του στόλου Liquified Gas. Συνολικά, όπως φαίνεται, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται στο 6,7% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, 12,9% σε GT και 15,1% σε DWT.
Λόγω της ασταθούς κατάστασης στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και των χαμηλών υδάτων στη Διώρυγα του Παναμά και των επικείμενων κανονιστικών απαιτήσεων, σημειώθηκαν μικρές αυξήσεις και μειώσεις στις περισσότερες από τις κατηγορίες του ελληνόκτητου στόλου. Ειδικότερα, αύξηση του ελληνικού στόλου ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου καταγράφηκε στις κατηγορίες πλοίων Ore & Bulk Carriers, Cargo και Other Cargo. Οι υπόλοιπες κατηγορίες κατέγραψαν μικρή μείωση σε αριθμό πλοίων και DWT σε σχέση με τον αντίστοιχο τύπο παγκόσμιου στόλου για το έτος 2023.
Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου που ελέγχεται από τους Ελληνες εφοπλιστές αυξήθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά, παρ’ όλα αυτά, εξακολουθεί να είναι 4,5 χρόνια κάτω από τον μέσο όρο ηλικίας του παγκόσμιου στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου που ελέγχεται από την Ελλάδα σε πλοία ανέρχεται πλέον στα 13,7 έτη, έναντι 18,2 ετών για τον παγκόσμιο στόλο. Οσον αφορά τα GT και DWT, είναι 12,1 και 12 έτη αντίστοιχα, έναντι 13,1 και 12,8 του παγκόσμιου στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας του υφιστάμενου στόλου ελληνικής σημαίας κατέγραψε ελαφρά αύξηση και είναι πλέον στα 15,5, σε σύγκριση με 15 το 2023. Μικρή αύξηση έχει, επίσης, σημειωθεί σε GT και DWT, με τιμές 10,3 και 9,9 αντίστοιχα, έναντι 10 και 9,7 ετών το 2023.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ