Αύξηση στα έσοδα κατά 13% καταγράφηκε το 2023, όπως αναφέρει ο ΣΕΤΕ
Του Γιώργου Λαμπρόπουλου
Τα προ πανδημίας επίπεδα έφτασε το 2023 η αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα, καταδεικνύοντας τη δυναμική του κλάδου, που, παρά τα υψηλά κόστη, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό και την ευαλωτότητα απέναντι σε κρίσεις, επωφελείται σταθερά από την αυξημένη τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος), ο αριθμός των χρηστών υπηρεσιών ενοικίασης αυτοκινήτων το 2023 ανήλθε σε 1,12 εκατ. χρήστες έναντι 910 χιλ. το 2022 (ετήσια αύξηση 23%) και 1,08 εκατ. χρήστες το 2019. Τα έσοδα αντίστοιχα από τις ενοικιάσεις αυτοκίνητων το 2023 ανήλθαν σε 252 εκατ. ευρώ έναντι 223 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 13%. Συνολικά το 2023 τα έσοδα μειώθηκαν κατά 3% σε σύγκριση με το 2019, την τελευταία χρονιά πριν από την επιβολή των περιοριστικών μέτρων για τον Covid-19, οπότε και καταγράφηκαν τα υψηλότερα έσοδα στον κλάδο, στα 260 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν πηγές της αγοράς, η δυναμική του κλάδου βασίζεται στην πρακτικότητα του μέσου, τόσο στην περίπτωση των ταξιδιών αναψυχής όσο και των επαγγελματικών. «Η ενοικίαση για μια δυο μέρες ενός αυτοκινήτου κατά τη διάρκεια ενός επαγγελματικού ταξιδιού συμφέρει περισσότερο από ένα ταξί, ενώ μια παρέα τεσσάρων ατόμων που κάνει διακοπές σε ένα νησί συμφέρει να δώσει λιγότερα από 15 ευρώ το άτομο, σε σχέση και με τις αυξημένες τιμές των ακτοπλοϊκών» αναφέρεται χαρακτηριστικά. Επισημαίνεται ακόμα ότι υπάρχει και μια στροφή στην ενοικίαση αυτοκινήτου λόγω των ελλείψεων πρώτων υλών στα μεταχειρισμένα οχήματα, που έχουν κάνει πανάκριβη υπόθεση την αγορά ενός μόνιμου οχήματος.
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΕ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
Από την άλλη, η μικρή μείωση των κερδών σε σχέση με την αύξηση των χρηστών συγκριτικά με το 2019 εξηγείται από το υψηλό κόστος σε καύσιμα, ασφάλιση, συντήρηση, σε συνδυασμό με την αύξηση του ανταγωνισμού, που έχει οδηγήσει σε ενισχυμένη προσφορά οχημάτων. Διαχρονική πρόκληση που δεν έχει καταστεί δυνατό να αντιμετωπιστεί αποτελεί και η εποχικότητα του κλάδου, που υπολειτουργεί στις off-season περιόδους του έτους. Επίσης, οι εταιρίες ενοικιάσεις αυτοκινήτων πρέπει να υπολογίζουν και τις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης, καθώς από 1/1/2025 το 25% των οχημάτων που ταξινομούνται για πρώτη φορά οφείλει να είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά plug-in, φέτος η ποσόστωση είναι στο 20%.
Πάντως, με όλους τους δείκτες του ελληνικού τουρισμού να κινούνται ανοδικά για άλλη μια χρονιά, όλα δείχνουν ότι αναμένεται άλλη μια χρονιά ρεκόρ για τον κλάδο. Τη δυναμική επιβεβαιώνουν οι μέχρι στιγμής προ κρατήσεις από εταιρίες ενοικίασης που δραστηριοποιούνται σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως στη Hertz Νάξου, όπου για την περίοδο του Πάσχα, που σηματοδοτεί και την κύρια έναρξη της θερινής σεζόν, καταγράφεται μέχρι στιγμής μια ανοδική τάση στο +15%. Πέρσι η Autohellas, που είναι η franchisee εταιρία της Hertz στην Ελλάδα, έκλεισε με νέο ιστορικό υψηλό σε τζίρο, λίγο πάνω από το 1 δισ. ευρώ, μια αύξηση 31% σε σχέση με το 2022.
Οσον αφορά, τέλος, τα καλύτερα επενδυτικά περιβάλλοντα, τα στοιχεία του κλάδου δείχνουν αύξηση των γραφείων ενοικίασης αυτοκινήτων στα μεγάλα και δημοφιλή στο εξωτερικό νησιά που μπορούν να εξερευνηθούν με ένα αμάξι, όπως Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα, Ζάκυνθο και Σαντορίνη. Πρόκειται για προορισμούς, άλλωστε, που με την αύξηση των αεροπορικών δρομολογίων από χώρες του Κόλπου ανθεί και η ιδιαίτερα κερδοφόρα ενοικίαση luxury οχημάτων. Ωστόσο, ανοδικές τάσεις παρουσιάζουν και χερσαίοι προορισμοί, όπως Χαλκιδική, Πελοπόννησος, Θεσσαλονίκη και Ηπειρος.
ΕΝΑΡΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Ποιες είναι οι διαδικασίες και πόσος χρόνος χρειάζεται
Για ίδρυση εταιρίας ενοικίασης αυτοκινήτων χωρίς οδηγό η διαδικασία και η νομοθεσία περιγράφονται αναλυτικά στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών (MITOS.gr) στο link «226431: Αναγγελία Λειτουργίας Επιχείρησης Εκμίσθωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων Ιδιωτικής Χρήσης». Θα χρειαστείτε ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας ή ισοδύναμο έγγραφο, τίτλους ιδιοκτησίας ή συμφωνητικό μίσθωσης/παραχώρησης χρήσης, άδειες κυκλοφορίας μαζί με πιστοποιητικά ταξινόμησης των οχημάτων.
Μετά την υποβολή της αίτησης και όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών, η ΠΥΤ (Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού) ελέγχει αν πληρούνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη λειτουργία της εταιρίας σας και μέσα σε 15 ημέρες σάς ενημερώνει αν μπορείτε να αρχίσετε τη λειτουργία της. Τότε, παραλαμβάνετε τη Βεβαίωση Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων Λειτουργίας, στην οποία αναγράφεται ο αριθμός με τον οποίο καταχωρίστηκε η επιχείρησή σας στο Μητρώο Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΜΗΤΕ), που θα πρέπει, επίσης, να αναγράφεται σε όλες τις διαφημιστικές καταχωρίσεις στην Ελλάδα και στα έντυπα/ιστοσελίδα της επιχείρησης, σε ευδιάκριτο σημείο, διαφορετικά επιφέρει πρόστιμο.
Η υπηρεσία ενοικίασης αυτοκινήτου με οδηγό μπορεί να παρέχεται και από τις ήδη λειτουργούσες εταιρίες ενοικίασης χωρίς οδηγό, οπότε για τους ενδιαφερομένους θα χρειαστεί να προηγηθεί η παραπάνω διαδικασία και και στη συνέχεια η αίτηση έκδοσης Βεβαίωσης Συνδρομής Νόμιμων Προϋποθέσεων για την άσκηση δραστηριότητας εκμίσθωσης ΕΙΧ με οδηγό στην ΠΥΤ της περιοχής δραστηριοποίησης. Η αντίστοιχη διαδικασία περιγράφεται αναλυτικά στο MITOS.gr, στο link: «375869: Αναγγελία Ασκησης Δραστηριότητας Εκμίσθωσης ΕΙΧ Αυτοκινήτων με οδηγό». Μπορείτε φυσικά να κάνετε ταυτόχρονα αίτηση και για τις δύο δραστηριότητες.
Αν τώρα κάποιος που έχει ήδη εταιρία ενοικίασης ενδιαφέρεται να νοικιάζει και σε άλλες πόλεις θα πρέπει να έχει ιδρύσει υποκατάστημα εκεί που τον ενδιαφέρει και μετά θα χρειαστεί νέα αίτηση στην ΠΥΤ της περιοχής, δικαιολογητικά για τον χώρο που θα στεγαστεί η επιχείρηση, για το parking και παράβολο 300 ευρώ μαζί με χαρτόσημο. Σημειώνεται ότι η βεβαίωση ανανεώνεται κάθε πέντε χρόνια, χωρίς παράβολο, με την κατάθεση αντίγραφου ποινικού μητρώου και πιστοποιητικού γραμματέα πρωτοδικών έκδοσης τελευταίου τριμήνου, από το οποίο να προκύπτει ότι ο αιτών δεν έχει κηρυχθεί σε πτώχευση.
ΑΔΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Ποιες οι προϋποθέσεις και το όριο αριθμού οχημάτων
Οι εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων αδειοδοτούνται από τις ΠΥΤ, οι οποίες χορηγούν τη βεβαίωση συνδρομής νόμιμων προϋποθέσεων λειτουργίας. Η λειτουργία χωρίς τη βεβαίωση επιφέρει πρόστιμο ύψους 15.000 ευρώ, ενώ και η διαφήμιση της επιχείρησης χωρίς αυτή αντίστοιχο πρόστιμο 5.000 ευρώ.
Για εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων χωρίς οδηγό, αρκεί ένα μόνο αυτοκίνητο, οποιουδήποτε κυβισμού, καινούργιο ή μεταχειρισμένο, με μέγιστη ηλικία τα 14 χρόνια. Αν όμως σας ενδιαφέρει να ιδρύσετε εταιρία ενοικίασης με οδηγό, θα χρειαστείτε τουλάχιστον ακόμα ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο όχημα που θα πρέπει να είναι κατηγορίας EURO5 ή μεταγενέστερης, με μέγιστη ηλικία τα 10 χρόνια για κλειστού τύπου, εφόσον η ημερομηνία της πρώτης άδειας κυκλοφορίας δεν διαφέρει πάνω από ένα έτος από την ημερομηνία κατασκευής, ή 12 χρόνια, αν είναι ανοικτού τύπου. Διευκρινίζεται ότι η ηλικία αρχίζει να υπολογίζεται από την ημερομηνία πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος στην Ελλάδα, εάν πρόκειται για καινούργιο, ενώ για όχημα που έχει εισαχθεί μεταχειρισμένο από το εξωτερικό υπολογίζεται από το έτος κατασκευής.
Δεν υπάρχει όριο ως προς το ελάχιστο εμβαδόν του χώρου που θα χρησιμοποιηθεί ως γραφείο, αλλά αν ο στόλος των αυτοκινήτων είναι μεγαλύτερος από 10 αυτοκίνητα, απαιτείται και χώρος parking για το 1/2 του στόλου (περίπου 6 τ.μ. ανά όχημα), ανεξαρτήτως της απόστασης από την έδρα της εταιρίας. Επίσης, στην περίπτωση στόλου μακροχρόνιας μίσθωσης (operating leasing) δεν υπολογίζεται ο αριθμός των αυτοκινήτων που μισθώνονται με μακροχρόνιες συμβάσεις.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ