Λίγο ως πολύ αναμενόμενη η ανακοίνωση της Aegean για την επένδυση σε 4 νέα Airbus μεγαλύτερης εμβέλειας. Διακριτή η πρόθεση της διοίκησης να ανοίξει τα φτερά της προς προορισμούς πτητικής διάρκειας έως 7,5 ωρών, με τη σχετική απόφαση να κλειδώνει στο ταξίδι του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Ινδία, θυμίζοντας ότι η πολυμελής ελληνική αποστολή ταξίδεψε με αεροσκάφος της Aegean – στο Νέο Δελχί βρέθηκαν και υψηλόβαθμα στελέχη της αεροπορικής εταιρίας.
Στην ανακοίνωση της εισηγμένης γίνεται ρητή αναφορά του γεωγραφικού πλάτους που θα μπορούσε να καλύψει με τα νέα 4 Α321neo: προορισμούς στην περιοχή του Κόλπου, που περιλαμβάνονται ήδη στο δίκτυό της (π.χ. Ριάντ, Τζέντα, Ντουμπάι), πιθανές νέες προσθήκες στην περιοχή (π.χ. Μπαχρέιν, Ντόχα, Ομάν) αλλά και νέους δυνητικούς προορισμούς στην κεντρική Αφρική (π.χ. Λάγκος, Ναϊρόμπι, Αντίς Αμπέμπα) ή και στην Ασία, με δυνατότητα κάλυψης προορισμών όπως το Δελχί και η Βομβάη στην Ινδία ή το Αλμάτι στο Καζακστάν.
Επί της ουσίας: Μια επέκταση, λοιπόν, στην ινδική αγορά θα βάλει την Aegean στο «άρμα» του India-Middle East-Europe Economic Corridor (IMEC), που βρίσκεται στο επίκεντρο της τριήμερης επίσκεψης του πρωθυπουργού στην πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη.
Η επιθυμία των Ινδών millenials για ταξίδια ανά τον πλανήτη, σύμφωνα με τη MacKinsey, θα αναδείξει τη χώρα σε μία από τις σημαντικές αγορές προέλευσης ταξιδιών αναψυχής. Και αυτό δεν είναι καθόλου αμελητέο, αφού ο πληθυσμός των 1,4 δισεκατομμυρίων κατοίκων έχει μέση ηλικία μόλις 27,6 έτη και είναι κατά 10 χρόνια νεότερος από τις περισσότερες ανεπτυγμένες οικονομίες.
Προβλέπεται, μάλιστα, δεδομένης της αύξησης του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, ότι οι Ινδοί τουρίστες θα μπορούν να πραγματοποιούν 80 με 90 εκατομμύρια ταξίδια ετησίως ως το 2040. Είχε προηγηθεί η επίσκεψη 10 κορυφαίων ταξιδιωτικών πρακτόρων, με εξειδίκευση στη Ινδία, στο ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος, με τη διοίκησή του να ενδιαφέρεται σφόδρα να «ξεκλειδώσει» τη συγκεκριμένη αγορά.
ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ
Και στο βάθος… Καστέλλι: προφανώς στο μυαλό του Ευτύχη Βασιλάκη είναι και η προοπτική της λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, που κατασκευάζεται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον ινδικό κολοσσό GMR.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τέλος του 2024 θα έχει προχωρήσει το 50% των εργασιών, με την εμπορική λειτουργία του να υπολογίζεται το 2027, θυμίζοντας πως μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανακοινωθεί ο επενδυτής που θα πλειοδοτήσει (αναλάβει) τη λειτουργία/διαχείριση του αεροδρομίου Καλαμάτας (για 40 χρόνια). Το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR είναι ένα από τα 4 που συνεχίζουν στον διαγωνισμό του Υπερταμείου.
Μεθοδικός και ευφυής ο Ευτύχης Βασιλάκης, δεν μπορεί να μην αντιλαμβάνεται τον ευρύτερο ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει η AEGEAN ως πρεσβευτής των ελληνικών συμφερόντων σε μία ευρύτερη και ζωτικών συμφερόντων περιοχή -από την Αφρική μέχρι την Ασία-, στο πλαίσιο προώθησης και πολιτιστικού περιεχομένου (και όχι μόνο) πρωτοβουλιών, όπως σημειώνουν διπλωματικοί παράγοντες.
Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ινδίας η AEGEAN θα λειτουργήσει ενισχυτικά για μία πολύπλευρη συνεργασία – σημειωτέον, συνεργασία με την πιο ανερχόμενη οικονομική υπερδύναμη και αντίβαρο στη γεωπολιτική ισχύ της Κίνας. Ετσι, και σε χώρες – προορισμούς στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή, η εισηγμένη θα μπορεί να αποτελέσει δίαυλο μετάδοσης – προώθησης «γαλανόλευκων» συμφερόντων.
CASE STUDY: Το πετυχημένο μοντέλο της εταιρίας
Οι ίδιοι (διπλωματικοί παράγοντες) σημειώνουν με νόημα πως, όπως η Αγκυρα και ο Ταγίπ Ερντογάν εργαλειοποιούν την παρουσία της Turkish Airlines ως μέσον προβολής ισχύος των συμφερόντων της γείτονος, έτσι και η Αθήνα θα μπορεί να έχει έναν διακριτό εκπρόσωπο σε συγκεκριμένες περιοχές.
Αλλωστε, όπως καταδεικνύουν τα μεγέθη της εταιρίας και η αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων, η AEGEAN ενεργεί ως κάτι περισσότερο από μία απλά υγιής εταιρία – ως case study ενός επιτυχημένου μοντέλου ευρύτερα εννοούμενου.
Πολύ δε περισσότερο όταν η εταιρία ήταν μακράν η υγιέστερη την περίοδο των αναταράξεων λόγω Covid-19 πανευρωπαϊκά, και δίχως τις εξόφθαλμα άμεσες κρατικές επιχορηγήσεις που απολαμβάνει ο τουρκικός αερομεταφορέας – κατά περίεργη παρέκκλιση ευρωπαϊκών νορμών περί αθέμιτου ανταγωνισμού.
Μένει να φανεί εάν στην επιχειρούμενη αλλαγή πίστας θα έχουν ρόλο εξελίξεις σε επί μέρους ζητήματα, λ.χ. στην ενίσχυση της μετοχικής θέσης του Πάνου Λασκαρίδη, στην επιβεβαίωση των πρακτικών Ευτύχη Βασιλάκη – Δημήτρη Γερογιάννη και του καλοκουρδισμένου team τους, στο εύλογο ενδιαφέρον διαχειριστών ξένων funds.
Αυτά γιατί, και επενδυτικά προσεγγίζοντας κάποιος το μοντέλο ανάπτυξης της AEGEAN, η τρέχουσα αποτίμηση των μόλις 1,05 δισ. μόνο ως deep under value θα μπορούσε να ιδωθεί.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ