H επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων περιέχει στοιχεία ομιλίας και μουσικής, καθώς στα πρώιμα στάδια της ζωής του ανθρώπου οι γονείς του χρησιμοποιούν έναν ιδιαίτερο τόνο της γλώσσας για να του απευθυνθούν, με αποτέλεσμα να του μεταφέρουν, εκτός των άλλων, συναισθηματική πληροφορία, απαραίτητη για τη σωστή ανάπτυξή του.
O περιβαλλοντικός θόρυβος λειτουργεί ως επιταχυντής των κοινωνικών ανισοτήτων, επειδή πλήττει μη αχπρονομιούχους πληθυσμούς, σε υποβαθμισμένες περιοχές, καθώς και σε θορυβώδεις και φτωχές κοινότητες.
Οι κάτοικοι των αστικών κέντρων υποφέρουν από ποικίλους θορύβους, τους οποίους καθημερινά υπομένουν αναγκαστικά, όπως από την οδική, τη σιδηροδρομική και την εναέρια κυκλοφορία, αλλά και από τη βιοτεχνία, τη βιομηχανία, τα εργοτάξια, τις οικοδομές, τις υπαίθριες αγορές, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.
H κλίμακα ντεσιμπέλ (db) είναι λογαριθμική, δηλαδή τα 50 db είναι 10 φορές μεγαλύτερα από τα 40 db και τα 60 db είναι 100 φορές μεγαλύτερα από τα 40 db. Το ιδεώδες επίπεδο ήχου για μία κανονική συζήτηση είναι μεταξύ 55 και 65 db, όμως, λαμβάνοντας υπόψη τον κανονικό θόρυβο ενός εστιατορίου, το επίπεδο ανεβαίνει περίπου στα 70 db, σημείο στο οποίο οι πελάτες αρχίζουν να υψώνουν τη φωνή τους για να ακουστούν.
Στα 75 db η συζήτηση είναι πολύ δύσκολη και στα 85 db προκαλούνται προβλήματα στην ακοή αλλά και την καρδιά. Από τα 35 db και με κάθε αύξηση κατά 10 db, ο κίνδυνος θανάτου από καρδιαγγειακές παθήσεις αυξάνεται κατά 2,9%, ενώ η πιθανότητα εμφράγματος κατά 4,3%.
Οταν εκτιθέμεθα στον ήχο μιας μηχανής του γκαζόν με 90 db για οκτώ συνεχείς ώρες και σε κοντινή απόσταση, διατρέχουμε σοβαρό κίνδυνο μόνιμης βλάβης της ακοής μας, ενώ από μοτοσυκλέτα με 95 db, η βλάβη μπορεί να προκληθεί σε τέσσερις ώρες. H μουσική με υπερβολική ένταση προκαλεί βλάβες σε δύο ώρες, ο θόρυβος από ελικόπτερο στα 105 db σε μία ώρα, ενώ από απογείωση αεροπλάνου στα 140 db η βλάβη ενδέχεται να είναι ακαριαία.
H Γαλλία είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που έθεσε σε εφαρμογή ένα πιλοτικό πρόγραμμα με χρήση της προηγμένης τεχνολογίας των ραντάρ, για την καταγραφή των παραβάσεων ορίων σε δρόμους από πειραγμένες ή χαλασμένες εξατμίσεις και ηχοσυστήματα υπερβολικά υψηλής έντασης. Επιβάλλεται ο πολεοδομικός σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη του και αυτή την παράμετρο και να σχεδιάζουμε τις πόλεις μας, ώστε να αναπτυχθούν σωστά και να αποφύγουμε εκ των υστέρων ακριβές λύσεις.
H ησυχία που ανακουφίζει και αναβαθμίζει τη σωματική, την πνευματική και την ψυχική υγεία δεν μπορεί να είναι προνόμιο των ολίγων στον 21ο αιώνα, καθώς η ηχορύπανση είναι μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας, που οφείλουμε να το αντιμετωπίζουμε, στοχεύοντας στον «πράσινο» ήχο της φύσης και τον «γαλάζιο» ήχο της θάλασσας – ειδικά, μάλιστα, σε τουριστικές περιοχές με υπερόχληση, σεβόμενοι πάντα τον ποιοτικό τουρίστα, ο οποίος αναζητά αποτοξίνωση και αναζωογόνηση, αλλά και τον αυτόχθονα πληθυσμό και το εργατικό δυναμικό, που επωμίζονται τις παρενέργειες του καταναλωτικού υπερτουρισμού, με γνώμονα τη χρυσή τομή, για να μην υπερβούμε τη φέρουσα ικανότητα των προορισμών.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ