Ο διψήφιος αριθμός επενδύσεων και οι νέες κινήσεις – Το story από τον μικρό φούρνο του πατέρα τους έως την «αυτοκρατορία» του
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Οι μεγάλες ευκαιρίες που παρουσιάζει ο εγχώριος ευρύτερος κλάδος των τροφίμων δεν αφήνουν αδιάφορο κανέναν: από τους Ελληνες επιχειρηματίες του χώρου και τα «δικά» μας funds, μέχρι τα αντίστοιχα ισχυρά ξένα επενδυτικά σχήματα και αλλοδαπούς businessmen οι οποίοι ενεργούν αυτόνομα.
Μία από τις περιπτώσεις του τελευταίου παραδείγματος αποτελεί ένας Ινδός εκατομμυριούχος: ο Taizoon Khorakiwala, ιδρυτής, νυν ιδιοκτήτης και επικεφαλής της Switz Group. Ενός ομίλου που «οργώνει» την ελληνική αγορά τροφίμων εδώ και μια 7ετία, έχει καταγράψει μια σειρά από σημαντικά deals στο ενεργητικό του και ήδη προανήγγειλε τα… επόμενα.
Μία από τις αξιοσημείωτες παρουσίες στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών ήταν και αυτή του κ. Khorakiwala, καθώς δεν ήταν λίγοι εκείνοι οι οποίοι περίμεναν υπομονετικά τις τοποθετήσεις του, προκειμένου να διαπιστώσουν τι άλλο μπορεί να ετοιμάζει. Είτε από απλό ενδιαφέρον, είτε και από επιχειρηματικό. Κάποιοι, μάλιστα, υπολογίζοντας διά της «εις άτοπον απαγωγής», δεν αποκλείουν μια νέα, ιδιαίτερα ηχηρή κίνησή του για ένα συγκεκριμένο, από τα πλέον πολύτιμα «διαθέσιμα» assets του κλάδου στην Ελλάδα, αν και ο ίδιος «έδειξε» προς άλλες κατευθύνσεις (εκτός εάν κάνει την έκπληξη).
Από το ίδιο «βήμα», άλλωστε, πέρυσι στους Δελφούς, ο Ινδός millionaire είχε αναλύσει το επενδυτικό μοντέλο που εφαρμόζει η Switz Group και δύσκολα θα αλλάξει τη στρατηγική και τη φιλοσοφία του: σύμφωνα με τον κ. Khorakiwala, ο όμιλός του δεν ενδιαφέρεται για μεγάλες εξαγορές, όπως αυτές που συνηθίζουν τα funds, αλλά προτιμά επιχειρήσεις με τζίρο όχι πολύ πάνω από 10 εκατ. ευρώ (με maximum όριο τα 25 εκατ. ευρώ, αν βρεθεί η κατάλληλη ευκαιρία), επενδύοντας και στους ανθρώπους τους, οι οποίοι διαθέτουν το απαιτούμενο know how, και με αυτή τη λογική συνηθίζει να τους αφήνει στη διοίκησή τους…
Προς το παρόν, στο… στόχαστρο του επιχειρηματία συμπεριλαμβάνονται νέοι στόχοι, όπως η επέκτασή του στα βιολογικά προϊόντα και στα logistics, η διεύρυνση του εκτοπίσματος της εταιρίας του στην αγορά της σοκολάτας (και, μάλιστα, σε ένα timing κατά το οποίο η εκτόξευση της τιμής του κακάου θυμίζει… χρυσό) μέσω του νέου εργοστασίου της και η ενίσχυση του διεθνούς δικτύου των Κουλουράδων. Μόνο; Σίγουρα όχι…
Πιθανώς, ο Ινδός κρύβει άσους στο μανίκι και δεν είναι υποχρεωμένος να τους αποκαλύψει, όπως σχολιάζουν πηγές του κλάδου, προτού διερευνήσει προσεκτικά τις υποθέσεις που θέλει.
Η πορεία του αυτοδημιούργητου εκατομμυριούχου άρχισε από ένα… αρτοποιείο, έναν (κάποτε) μικρό φούρνο που κληρονόμησε από τον αείμνηστο πατέρα του, προτού χτίσει την «αυτοκρατορία» του και έρθει στην Ελλάδα για να κάνει επενδύσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ ως τώρα, σε ένα διψήφιο σερί εξαγορών από τον Δεκέμβριο του 2017 έως σήμερα, Απρίλιο του 2024.
Ο Taizoon Khorakiwala ήταν το τρίτο παιδί μιας πολυμελούς οικογένειας, από μια φτωχή χώρα όπως η Iνδία, άρα όφειλε να αναπτύξει τα ένστικτά του, να ψάξει για ευκαιρίες και, ίσως, να ρισκάρει για να επιβιώσει.
Κάπως έτσι τα βήματά του τον οδήγησαν και στην Ελλάδα, που υπέφερε ακόμη από τη μακρόχρονη οικονομική κρίση, σε μια αγορά η οποία «διψούσε» για ρευστό και για νέα επενδυτικά ή επιχειρηματικά κεφάλαια από το εξωτερικό…
ΤΟ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Με «ορμητήριό» της το Ντουμπάι και γραφεία σε Ινδία και Ελλάδα (στην Εκάλη), η Switz Group απασχολεί περισσότερους από 5.000 εργαζομένους, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα της, σε 10 χώρες και καταγράφει έναν τζίρο ο οποίος αθροιστικά, από όλες τις δραστηριότητές, εκτινάσσεται κοντά στα 600 εκατ. δολ., με το 1/4 σχεδόν να προέρχεται από τις ελληνικές θυγατρικές.
Με core αντικείμενο την παρουσία του ομίλου σε όλη την αλυσίδα της αρτοποιίας (εμπόριο και παρασκευή υλικών, παραγωγή και διανομή συσκευασμένων προϊόντων), σε βάθος άνω των 4 δεκαετιών, αλλά και με επιτυχημένη πορεία σε τομείς όπως η παραγωγή αβγών και η ανάπτυξη καναλιών λιανικής, ο Ινδός εξακολουθεί να ποντάρει και να επενδύει στη δυναμική των ελληνικών εταιριών, με ρυθμούς ανάπτυξης ισχυρότερους από τον μ.ό. των επιχειρήσεων του διεθνούς portfolio του (+10%-15% ετησίως ή +50% από το 2019, με βάση τα περσινά στοιχεία).
«Δεν θα μπορούσα να περιμένω καλύτερα αποτελέσματα από την επένδυσή μας στη χώρα. Η Ελλάδα είναι πύλη για το εμπόριο και τη συνεργασία με την υπόλοιπη Ευρώπη, την Τουρκία και τη Μεσόγειο. Εχουμε έρθει για να επενδύσουμε μακροπρόθεσμα...» ήταν μια χαρακτηριστική φράση του στο φετινό Φόρουμ, ενδεικτική των προθέσεών του και για το μέλλον…
Πρώτη του επένδυση στην Ελλάδα ήταν αυτή του 2017 με την εξαγορά πλειοψηφικού ποσοστού της Olympic Foods της οικογένειας Μπενάκη, μιας εταιρίας με 32 χρόνια επιχειρηματικής διαδρομής στην αγορά πρώτων υλών ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας, και πιο πρόσφατη αυτή του 51% της Ιωνικής Σφολιάτας, από την οικογένεια Πορτοκαλίδη, το 2023, με ισχυρό «παρών» σε εστίαση, ξενοδοχεία, catering και ελληνικά σούπερ μάρκετ, και με εξαγωγές σε 35 χώρες.
Μεσολάβησαν οι συμφωνίες για την Artizan Hellas, πρώην SCM Hellas (πρώην μέλος της πολυεθνικής CSM Bakery Solutions, την πρώην εισηγμένη Κρητών Αρτος του Μανώλη Δαμιανάκη το 2019, την εταιρία συσκευασμένων ειδών ζαχαροπλαστικής Σαμούρη, τους Κουλουράδες (70%), με 130 καταστήματα στην Ελλάδα και σχέδια για 18 χώρες, τις κάβες OAK, τη Newbake (παραγωγή κατεψυγμένων donuts), τις Frankal (χονδρική σε πρώτες ύλες ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας στην περιοχή της Κρήτης) και Troufa (προϊόντα ζαχαροπλαστικής), ενώ αντιπροσωπεύει, επίσης, στην Ελλάδα τα προϊόντα των ευρωπαϊκών εταιριών Bridor, Europastry και Baker&Baker.
Διατηρεί δε μετοχική παρουσία σε πάνω από 25 επιχειρήσεις τροφίμων (bakery, αβγά, πρώτες ύλες ζαχαροπλαστικής, μπισκότα, κρουασάν, κατεψυγμένες ζύμες, ζαχαροπλαστεία και αρτοποιεία) στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή και στον ευρύτερο αραβικό κόσμο, στην Αυστραλία και την Ασία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ