Οι αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα έφτασαν στις 32,7 εκατομμύρια το 2023
Τα τελευταία πέντε χρόνια, μετά την έξοδο από την εποχή των Μνημονίων» και με μια χρονική «παρένθεση» κατά την περίοδο της κρίσης του κορονοϊού με τις επιπτώσεις των lockdowns διεθνώς να είναι ορατές διά γυμνού οφθαλμού σχεδόν σε όλα τα θέρετρα-πόλο έλξης των ταξιδιωτών, ο κλάδος του τουρισμού στην Ελλάδα παρουσίασε εντυπωσιακή ανάπτυξη και κερδοφορία, καθιστώντας τον ξανά σε έναν από τους πιο βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., της Τραπέζης της Ελλάδος και του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα έφτασαν στις 32,7 εκατομμύρια το 2023. Ταυτόχρονα τα έσοδα από τον τουρισμό την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία και τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, ξεπέρασαν τα 20,5 δισ. ευρώ.
Γιατί, όμως, ο τουρισμός τα τελευταία έτη, και με το έτος 2024 να θεωρείται ότι θα είναι ακόμα μια«πολύ καλή χρονιά», αποτελεί την κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας; Αυτή η αλματώδης ανάπτυξη οφείλεται στους εξής παράγοντες:
1. Βελτίωση της πολιτικής σταθερότητας και της ασφάλειας: Η Ελλάδα έχει καταφέρει να διατηρήσει μια σταθερή πολιτική και οικονομική κατάσταση τα τελευταία χρόνια, μετά την έξοδο από την εποχή των Μνημονίων. Το γεγονός αυτό έχει ενισχύσει την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών κι έχει οδηγήσει σε αύξηση των αφίξεων.
2. Ανάπτυξη τουριστικών υποδομών: Αν και παραμένουν σε αρκετές περιπτώσεις σε μη ικανοποιητικό επίπεδο, η Ελλάδα έχει επενδύσει σημαντικά στην ανάπτυξη και στον εκσυγχρονισμό των τουριστικών υποδομών της, συμπεριλαμβανομένων των αεροδρομίων, των λιμανιών και ειδικά των ξενοδοχείων και των τουριστικών αξιοθέατων.
3. Προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού: Η Ελλάδα έχει εντείνει τις προσπάθειες προώθησής της ως τουριστικού προορισμού σε διεθνές επίπεδο μέσω διαφημιστικών εκστρατειών, συμμετοχής σε τουριστικές εκθέσεις και συνεργασιών με τουριστικούς πράκτορες.
4. Διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος: Η Ελλάδα έχει αρχίζει να εστιάζει στη διαφοροποίηση του τουριστικού της προϊόντος, προσφέροντας κάθε χρόνο όλο και περισσότερο στους επισκέπτες της μια ποικιλία από επιλογές, όπως αγροτουρισμό, θρησκευτικό τουρισμό, γαστρονομικό τουρισμό και τουρισμό περιπέτειας.
5. Ενίσχυση της προσβασιμότητας: Η Ελλάδα έχει βελτιώσει την αεροπορική και ακτοπλοϊκή της σύνδεση με άλλες χώρες, καθιστώντας την πιο προσιτή στους ταξιδιώτες.
6. Ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον: Η Ελλάδα προσφέρει σε όσους ενδιαφέρονται να επενδύσουν στον τουρισμό ένα σχετικά ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον, με χαμηλούς φόρους και κίνητρα.
Η ανάπτυξη του τουρισμού έχει φέρει πολλαπλά οφέλη στην ελληνική οικονομία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας, αυξάνοντας τα έσοδα από φόρους και ενισχύοντας την τοπική ανάπτυξη. Επιπλέον, ο τουρισμός έχει συμβάλει στην προβολή της χώρας στο εξωτερικό και στην ενίσχυση της πολιτιστικής της ταυτότητας.
Προκλήσεις, ανομοιομορφίες και ανισότητες…
Ωστόσο, η ανάπτυξη του τουρισμού φέρει και κάποιες προκλήσεις, όπως η διαχείριση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, η διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και η αντιμετώπιση της εποχικότητας. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι η Ελλάδα οφείλει να συνεχίσει να επενδύει στην ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου με βιώσιμο τρόπο, προκειμένου να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της και να αξιοποιήσει τα οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία.
Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη του τουρισμού δεν έχει ωφελήσει ομοιόμορφα όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Ορισμένοι τουριστικοί προορισμοί, όπως η Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου, έχουν ωφεληθεί δυσανάλογα από την τουριστική ανάπτυξη. Αντίθετα, άλλες περιοχές, ιδιαίτερα στην ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν μείνει πίσω.
Επιπλέον, η εποχικότητα του τουρισμού αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα, καθώς η πλειονότητα των τουριστών επισκέπτεται την Ελλάδα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη ζήτηση για εργατικά χέρια και υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου και την ανεργία και την υποαπασχόληση κατά τους υπόλοιπους μήνες του έτους.
Τα SOS για την επόμενη μέρα
Οι προτάσεις για να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό
Για να αντιμετωπίσει η Ελλάδα τις προκλήσεις που δημιουργεί ο διαρκώς αυξανόμενος, διεθνώς, ανταγωνισμός, με βάση τις εκτιμήσεις παραγόντων της τουριστικής αγοράς, οφείλει να υιοθετήσει μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης, που θα εστιάζει στα εξής:
- Συνέχιση δράσεων για τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος: Η Ελλάδα οφείλει να αναπτύξει νέες μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός και ο τουρισμός περιπέτειας, προκειμένου να προσελκύσει επισκέπτες και κατά τη διάρκεια της μη τουριστικής περιόδου.
- Περαιτέρω προώθηση εναλλακτικού τουρισμού: Η Ελλάδα οφείλει να προωθήσει εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως η πεζοπορία, η ποδηλασία και η ιστιοπλοΐα, προκειμένου να προσελκύσει επισκέπτες που ενδιαφέρονται για δραστήριες διακοπές.
- Επιπλέον αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών: Η Ελλάδα οφείλει να επενδύσει περαιτέρω στην αναβάθμιση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών, προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των επισκεπτών.
- Σαφές σχέδιο για την προστασία του περιβάλλοντος: Η Ελλάδα οφείλει να υιοθετήσει βιώσιμες πρακτικές τουρισμού προκειμένου να προστατεύσει το περιβάλλον και να διασφαλίσει την αειφόρο ανάπτυξη του κλάδου.
- Συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση: Η Ελλάδα οφείλει να συνεχίσει να επενδύσει στην εκπαίδευση και την κατάρτιση του τουριστικού προσωπικού προκειμένου να διασφαλίσει την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών.
Επιπλέον, η Ελλάδα οφείλει να αξιοποιήσει τα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού για να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού της κλάδου. Η χρήση νέων τεχνολογιών, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και η μηχανική μάθηση, μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω προώθηση της χώρας ως τουριστικού προορισμού, στην εξατομίκευση της τουριστικής εμπειρίας και στη βελτίωση της παροχής τουριστικών υπηρεσιών.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ