Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι για ακόμη ένα έτος ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη
Οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας, καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη.
Την τελευταία, μάλιστα, δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%.
Αναλυτικότερα, ο ελληνικής διαχείρισης στόλος αποτελείται από 2.602 bulk carriers (25,2% του παγκόσμιου τονάζ), 910 δεξαμενόπλοια (30,2% του παγκόσμιου τονάζ), 507 chemical & product tankers, 147 LNG carriers (23,1% του παγκόσμιου τονάζ), 163 LPG carriers, 504 containerships και 71 vehicle carriers. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι για ακόμη ένα έτος ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες είναι τις τελευταίες δεκαετίες μια βασική κινητήριος δύναμη πίσω από αυτή την τάση, καθώς επενδύουν συνεχώς σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία. Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt, σημειώνοντας σημαντική άνοδο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.
Σε σχέση με το 2023 τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα. Σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από δύο φορές σε όρους χωρητικότητας.
Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt, σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο. Τα υπό παραγγελία πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι όμως μόνο μεγαλύτερα, είναι και εξοπλισμένα με τελευταίας τεχνολογίας περιβαλλοντικά συστήματα.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε έναν ολοένα και πιο σύγχρονο και περιβαλλοντικά φιλικό στόλο, επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Επίσης, οι υφιστάμενες εκτιμήσεις δείχνουν ότι απαιτούνται επιπλέον από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για την απανθρακοποίηση των πλοίων έως το 2050. Εξάλλου, οι περισσότερες επενδύσεις, με το ύψος τους να κυμαίνεται από 28 έως 90 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, θα χρειαστούν για την ανάπτυξη υποδομών για καύσιμα πλήρως μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Συμβολή στην απασχόληση και στα κρατικά έσοδα
Η ναυτιλία συνέβαλε, εκτός από τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας άμεσα και έμμεσα, με δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της χώρας. Τα τελευταία 20 χρόνια οι εισπράξεις από τον κλάδο αυτό ξεπέρασαν τα 263 δισεκατομμύρια ευρώ, μετριάζοντας το εμπορικό έλλειμμα της χώρας.
Επιπλέον, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το θεμέλιο για έναν συνεχώς αναπτυσσόμενο τομέα ναυτιλιακών υπηρεσιών στη χώρα, προσελκύοντας επενδύσεις, εξειδικευμένο προσωπικό και ενισχύοντας την καινοτομία. Οντας ο μεγαλύτερος cross trader στον κόσμο, η ελληνική ναυτιλία αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για τη χώρα.
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
Ο μεγαλύτερος στον κόσμο
Ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος cross trader στον κόσμο, καθώς διακινεί φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό πάνω από 98% της χωρητικότητάς του. Αυτό το χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας, μαζί φυσικά με τη συνολική μεταφορική ικανότητα που διαθέτει, την καθιστούν απόλυτα απαραίτητη για το παγκόσμιο εμπόριο.
Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας, που εξειδικεύεται στη μεταφορά προϊόντων, όπως σιτηρά και γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σίδηρος, βωξίτης, αλουμίνιο και άλλα μεταλλεύματα, άνθρακας, λιπάσματα, χάλυβας, χημικά και δασικά προϊόντα.
Ως εκ τούτου, μεταφέρει βασικά αγαθά που είναι αναγκαία για την επιβίωση και την ευημερία των πληθυσμών σε όλο τον πλανήτη. Καθώς ο τομέας της bulk/tramp ναυτιλίας χαρακτηρίζεται από ευελιξία, ο ελληνόκτητος στόλος έχει την ικανότητα να προσαρμόζεται άμεσα σε μεταβαλλόμενες ή νέες εμπορικές ροές και πρότυπα.
Ενα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο, όπως επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με διεθνείς κανονισμούς και πρότυπα είναι απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας, η οποία έχει διεθνή χαρακτηριστικά και καλύπτει τις ανάγκες δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Ενα πλαίσιο διεθνών κανόνων χρειάζεται προκειμένου οι θαλάσσιες μεταφορές να παραμείνουν αξιόπιστες και ασφαλείς τόσο για τους ανθρώπους όσο και για το περιβάλλον, καθώς πραγματοποιούνται σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και κάτω από διαφορετικά κανονιστικά πλαίσια.
Η ναυτιλία συνδέει ανθρώπους, συνδέει αγορές και οικονομίες σε όλο τον κόσμο. Οι παγκόσμιοι κανονισμοί βοηθούν στην αποφυγή διαφοροποιήσεων μεταξύ εθνικών νομοθεσιών και περιφερειακών μέτρων και είναι πιο αποτελεσματικοί στην αντιμετώπιση παγκόσμιων προβλημάτων. Ταυτόχρονα, διασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού, που αποτελούν προϋπόθεση για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του κλάδου. Για όλους τους παραπάνω λόγους, έχει καθιερωθεί ο ηγετικός ρόλος του IMO ως παγκόσμιου νομοθέτη της ναυτιλίας.
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
SOS για λήψη μέτρων
Η ΕΕΕ, όπως τονίζει στην έκθεσή της, στηρίζει σθεναρά την υιοθέτηση παγκόσμιων μέτρων που θα εξυπηρετούν όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της bulk/tramp ναυτιλίας, που αποτελεί τον μεγαλύτερο τομέα της βιομηχανίας σε όρους τονο-μιλίων. Λαμβάνοντας υπόψη τα εγγενή χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, την πολυπλοκότητα του κλάδου, καθώς και την εξάρτηση της ναυτιλίας από άλλα εμπλεκόμενα μέρη για την απανθρακοποίησή της, κυρίως από παραγωγούς και προμηθευτές ασφαλών καυσίμων, η ΕΕΕ υποστηρίζει την παροχή κινήτρων για την παραγωγή εναλλακτικών, ασφαλών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Τα καύσιμα αυτά θα πρέπει να είναι διαθέσιμα σε επαρκείς ποσότητες παγκοσμίως.
Σε ό,τι αφορά την κατανομή του ελληνόκτητου στόλου, σχεδόν ένα στα δύο πλοία (48,2%) είναι bulk carrier, ενώ το ποσοστό των πετρελαιοφόρων διαμορφώνεται στο 34,27%. Τα containerships του ελληνόκτητου στόλου αντιστοιχούν στο 6,35%, ενώ για τα product/chemical tankers το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 4,3%.
Η E.E. δίνει έμφαση στην ενίσχυση της οικονομικής ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας των βιομηχανιών της έναντι άλλων χωρών και περιοχών του κόσμου. Η επιτυχία του Green Deal Industrial Plan, που αποσκοπεί στην υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας της πράσινης βιομηχανίας της Ε.Ε. και σε μια ταχεία μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα, καθώς και άλλων σχετικών νομοθετικών πρωτοβουλιών, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη ναυτιλία.
Για παράδειγμα, μέσω θαλάσσης μεταφέρονται ήδη οι μεγαλύτερες ποσότητες προϊόντων καθαρής ενέργειας προς/από την Ε.Ε. – 71,9% για τα υγρά βιοκαύσιμα, 92,3% για τις ανεμογεννήτριες και 81,9% για τα φωτοβολταϊκά πάνελ. Στο πλαίσιο αυτό, η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας είναι σημαντικότατη.
Η ελληνική ναυτιλία είναι ο βασικός πυλώνας αυτού του ζωτικού κλάδου, καθώς αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% του εμπορικού στόλου που ελέγχεται από την Ε.Ε. Το μερίδιο αυτό είναι ακόμα υψηλότερο για τους τύπους πλοίων στρατηγικής σημασίας που μεταφέρουν κρίσιμες προμήθειες στα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Παρά τις έντονες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ναυτιλία σε διεθνές επίπεδο, η «ναυτιλία των Ελλήνων λειτουργεί ως φάρος σταθερότητας και εξέλιξης» σημειώνει η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού. Η πρόεδρος της ΕΕΕ σημείωσε ακόμα ότι ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας «αποδείχτηκε και πρόσφατα, όπου, με απόλυτη επιτυχία και παρά τις γεωπολιτικές εξελίξεις, συνέβαλε στην ασφάλεια της ενεργειακής και επισιτιστικής αλυσίδας εφοδιασμού της Ευρώπης. Κατέχοντας πάνω από το 60% της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, είμαστε η ραχοκοκαλιά ενός κλάδου στρατηγικής σημασίας για την Ευρωπαϊκή Ενωση».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ