Κύκλο διερευνητικών επαφών με επτά μεγάλες αμερικανικές αλυσίδες σουπερμάρκετ άρχισε το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στην Ουάσινγκτον, επιδιώκοντας τη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου ελληνικών αγροδιατροφικών προϊόντων (τροφίμων και ποτών) που διατίθενται μέσω τέτοιων μεγάλων αλυσίδων
Το σχετικό ενημερωτικό έγγραφο από το Γραφείο ΟΕΥ στην Ουάσινγκτον, που έχει αναρτηθεί και στην ηλεκτρονική σελίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, έρχεται μετά το δισέλιδο αφιέρωμα που είχε η Dealnews, στις 7 Ιουνίου, σε σχέση με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά τρόφιμα να βρουν εύκολα ράφι στην αγορά των ΗΠΑ, παρά τις αυξητικές τάσεις τα τελευταία χρόνια των ελληνικών εξαγωγών στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Φαίνεται ότι το άρθρο μας, που είχε ως πηγή σχετική έκθεση του Γραφείου ΟΕΥ της Νέας Υόρκης, «κίνησε τα νήματα» για να παρθούν οι κατάλληλες πρωτοβουλίες και στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ, ώστε να διερευνηθούν οι δυνατότητες να αξιοποιηθούν τα εγγενή πλεονεκτήματα που φέρουν τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα, με σκοπό να ξεφύγουν από τον περιορισμό τους στην «ethnic» αγορά και να βρουν χώρο στις μεγάλες αλυσίδες που απευθύνονται στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.
Απάντηση και ενδιαφέρον από Walmart
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι διερευνητικές επαφές αφορούν τις εξής αλυσίδες: Walmart, Whole Foods, Costco, Albertsons Companies, Harris Teeter, Wegman’s, και Trader Joe’s. Ειδικό ενδιαφέρον φαίνεται να έδειξε ήδη η γνωστή πολυεθνική αλυσίδα σουπερμάρκετ Walmart, που, με έδρα στην Πολιτεία Αρκάνσας, διαθέτει δίκτυο πλέον των 10.500 καταστημάτων, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε 19 άλλες χώρες (και υπό άλλες εταιρικές επωνυμίες).
Βάσει της μέχρι στιγμής επικοινωνίας με το Γραφείο ΟΕΥ και σε συνέχεια επιστολής, σημειώνονται τα εξής: «Η αρμόδια εκπρόσωπος της εταιρίας Σάρα Θορν, Group Director, Global Government Affairs, ανέφερε ότι η Walmart ήδη διαθέτει στους καταναλωτές – πελάτες της σειρά ελληνικών διατροφικών προϊόντων τόσο στα ράφια (π.χ., ελαιόλαδο, ελιές, ζυμαρικά) όσο και μέσω της πλατφόρμας e-commerce της εταιρίας (π.χ. τυροκομικά, ελαιόλαδο, μπαχαρικά), καθώς και ορισμένα αναλώσιμα είδη, πλην αγροδιατροφικών (π.χ. ξυραφάκια). Παράλληλα, η ίδια επεσήμανε ότι οι διατιθέμενες ποσότητες είναι σχετικά περιορισμένες και υπάρχει περιθώριο σημαντικής βελτίωσης.
Εν προκειμένω, επισημαίνεται ότι κατά την προαναφερθείσα εκπρόσωπο της Walmart υπάρχει ενδιαφέρον της εταιρίας για περαιτέρω εξέταση μιας ευρύτερης γκάμας ελληνικών προϊόντων και των σχετικών δυνατοτήτων αύξησης της προσφοράς αυτών μέσω των καταστημάτων της, ενώ συναφώς ήδη εξετάζεται, σε επίπεδο αρμοδίων αγοραστών της εταιρίας, το ενδεχόμενο διοργάνωσης αποστολής ομάδας «food sourcing team» στην Ελλάδα, το φθινόπωρο του τρέχοντος έτους, για συναντήσεις με ενδιαφερόμενους προμηθευτές (export ready suppliers).
Το γραφείο ΟΕΥ αναφέρει ότι, σε αυτό το πλαίσιο, παραμένει σε επικοινωνία με την κυρία Θορν και τους συνεργάτες της (ομάδα «government affairs»), για περαιτέρω σχετική υποστήριξη της υπό εξέταση από κοινού εταιρικής αποστολής, και θα επανέλθει μόλις έχει περισσότερα σχετικά στοιχεία.
Επιπλέον, σε συνέχεια ερωτήματος για πληροφορίες βάσει των οποίων οι ενδιαφερόμενοι προμηθευτές ελληνικών προϊόντων μπορούν να ενημερώνονται για την τυπικά ακολουθούμενη διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος προσφοράς τροφίμων και ποτών από πλευράς Walmart, επισημαίνονται από το γραφείο ΟΕΥ τα ακόλουθα:
– Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις μπορούν να ανατρέχουν στη διαθέσιμη πληροφόρηση για προμηθευτές (βλ. Suppliers, walmart.com). Επισημαίνονται ιδιαιτέρως οι ενότητες α) Supplier Requirements (walmart.com), σχετικά με απαραίτητες προδιαγραφές, και β) Apply to be a Supplier (walmart.com), σχετικά με τις δυνατότητες προσφοράς προϊόντων, είτε στα ράφια των καταστημάτων είτε μέσω διαδικτύου (e-commerce).
– Ειδικότερα, για προσφορά προϊόντων μέσω διαδικτύου (online marketplace), οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις μπορούν να ανατρέχουν στη διαθέσιμη πληροφόρηση Sell your products on Walmart Marketplace – Walmart.com, καθώς και στην ειδική εργαλειοθήκη για ανάπτυξη e-commerce μέσω της εταιρίας New-Seller Savings – Walmart Marketplace.
Ποια τα κύρια εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν
Οπως αναφέραμε και στο τεύχος της Παρασκευής (31/05/2024), το 2022 οι εξαγωγές τροφίμων και ποτών στην τρίτη μεγαλύτερη σε έκταση και πληθυσμό χώρα παγκοσμίως ξεπέρασαν τα 600 εκατ. ευρώ, με την αύξηση να αποδίδεται στον μεγάλο αριθμό ομογενειακών επιχειρήσεων και στην καλή φήμη στο αμερικάνικο καταναλωτικό κοινό της μεσογειακής διατροφής. Ωστόσο, τα ελληνικά αγροδιατροφικά προϊόντα δυσκολεύονται να προσεγγίσουν το ευρύ (και ειδικότερα το αυξανόμενο νεανικό) κοινό που όλο και περισσότερο αναζητά ποιοτικά προϊόντα υγιεινής διατροφής.
Τα κύριο εμπόδιο είναι το μεγάλο μέγεθος της αμερικανικής αγοράς, που συνεπάγεται αυξημένο κόστος μεταφοράς, πλάι στο υψηλό κόστος παραγωγής της πλειονότητας των ελληνικών επιχειρήσεων διατροφής. Δεύτερο σημαντικό πρόβλημα είναι τα πολλά επίπεδα διαμεσολάβησης της αμερικάνικης αγοράς μέχρι να φτάσει ένα προϊόν στο «ράφι». Τρίτον, μεγάλη πρόκληση αποτελεί και ο έντονος ανταγωνισμός από άλλες κοινότητες μεσογειακής καταγωγής που προσφέρουν σημαντικά χαμηλότερη τιμή πολλών ομοειδών προϊόντων (κρασί, μέλι, φέτα κ.ά.), μαζί με τη μη αναγνώριση των ενδείξεων ΠΟΠ/ΠΓΕ στις ΗΠΑ.
Οι κατά κύριο λόγο μικρές και μεσαίου μεγέθους ελληνικές εταιρίες δύνανται να ξεπεράσουν πολλά από τα προαναφερθέντα εμπόδια μεγέθους και κλίμακας, μέσω της αξιοποίησης της νέας, πολλά υποσχόμενης και ταχέως αναπτυσσόμενης αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου, που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στις καταναλωτικές τάσεις.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ