Παρόλο που η Coca-Cola Co υποσχέθηκε ότι θα εγκατέλειπε η Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία, δύο χρόνια αργότερα, το διακριτικό κόκκινο λογότυπο της Coke εξακολουθεί να είναι εύκολο να βρεθεί σε σούπερ μάρκετ και εστιατόρια σε όλη τη χώρα σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg. Και επιπλέον ένα νέο προϊόν – Dobry Cola -του οποίου η κόκκινη συσκευασία παραπέμπει εύκολα στην Coca Cοla- έχει ήδη το 13% της ρωσικής αγοράς αναψυκτικών.
Παραγωγός αυτού του προϊόντος είναι η Multon Partners, ο εμφιαλωτής της Coca Cοla στη Ρωσία (η οποία είναι και ο leader στη ρωσική αγορά χυμών με μερίδιο 26%). Η εταιρεία ανήκει στην εισηγμένη στο Λονδίνο Coca-Cola HBC, στην οποία η μητρική των ΗΠΑ κατέχει μερίδιο 21%.
Η Coca Cοla HBC εκτός από το Σίτι είναι εισηγμένη και στο Χρηματιστήριο Αθηνών, σημειώνει το πρακτορείο. Τα κέρδη από την πώληση της Coca-Cola στη Ρωσία έχουν απλώς μεταφερθεί στην Coca-Cola HBC, η οποία έχει πάρει μερίδιο αγοράς μέσω της επιτυχίας της Dobry Cola σύμφωνα πάντα με το ρεπορτάζ.
Αλλά και η original Coca χάρις στις τεράστιες εισαγωγές από τη Γεωργία και το Καζακστάν καταναλώνεται μαζικά και στη Ρωσία κατέχοντας την 3η πλέον θέση στην αγορά αναψυκτικών με μερίδιο 6% (πρώτη είναι η «αδελφή» Dobry Cola με 13%). Βεβαίως η Original Coke το 2021 κατείχε το 26% της αγοράς αναψυκτικών στη Ρωσία.
Η Pepsico
Η PepsiCo Inc. τον Σεπτέμβριο του 2022 δήλωσε ότι σταμάτησε να παράγει και να πουλά Pepsi, 7Up και άλλα προϊόντα της στη Ρωσία και το μερίδιο αγοράς της κατέρρευσε. Αλλά δεν πέρασε πολύς χρόνος μέχρι τα εργοστάσια της Pepsi να λανσάρουν στη ρωσική αγορά μια νέα κόλα, την Evervess, ενώ αυξήθηκε η παραγωγή του Frustyle (φρουτώδες ποτό) στα μισά εργοστάσιά της στη χώρα.
Πέρυσι, οι πωλήσεις ποτών της Pepsico στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 12%, στα 209 δισεκατομμύρια ρούβλια (2,3 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με τις λογιστικές της καταστάσεις προς τις τοπικές φορολογικές αρχές. Και τα έσοδα από την επιχείρηση παιδικών τροφών και γαλακτοκομικών προϊόντων της ίδιας εταιρειας αυξήθηκαν πέρυσι κατά 10%, στα 129 δισεκατομμύρια ρούβλια. Η PepsiCo αρνήθηκε κάθε σχόλιο σε σχετική ερώτηση του Bloomberg.
Άλλοι επιχειρηματικοί κολοσσοί
Από το 2022, περισσότερες από 1.000 πολυεθνικές έχουν δηλώσει ότι περιορίζουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία, σύμφωνα με έρευνα από το Yale School of Management. Είναι όμως έτσι; Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει.
Η Unilever Plc και η Nestlé SA, με μεγάλες εγκαταστάσεις παραγωγής εκεί, ήταν απρόθυμες να πουλήσουν με τεράστιο discount (έκπτωση) που ζήτησε το Κρεμλίνο ως φόρο εξόδου. Η δανική ζυθοποιία Carlsberg AS και ο γαλακτοκομικός κολοσσός Danone SA είδαν τα περιουσιακά τους στοιχεία να κατάσχονται καθώς προσπαθούσαν να φύγουν, αν και η Danone διαπραγματεύτηκε τελικά την πώληση σε λογικότερες τιμές σε μια εταιρεία που ευνοούσε η ρωσική κυβέρνηση.
Η γαλλική εταιρεία σούπερ μάρκετ Auchan, η εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων Benetton Group και οι αλυσίδες εστιατορίων Subway και TGI Fridays συνεχίζουν να λειτουργούν στη Ρωσία χωρίς προφανή καμιά περικοπή.
Το δύσκολο για όσους εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται στη ρωσική αγορά είναι η εξαγωγή και ο επαναπατρισμός των κερδών. Όμως τα κέρδη είναι σημαντικά. Ευνοημένη από τις πολεμικές δαπάνες, η ρωσική οικονομία αναπτύχθηκε 3,6% πέρυσι, και η ανεργία μειώθηκε στο ιστορικό χαμηλό του 2,6% ενώ υπήρξε τεράστια αύξηση και των μισθών.