Η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων είναι 33.143.130 DWT και 22.889.399 GT.
Τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 50%
στις νέες παραγγελίες
Ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με τα στοιχεία που ήταν διαθέσιμα έως την 4η Μαρτίου 2024, αριθμούσε 4.212 πλοία διαφόρων κατηγοριών, συνολικής χωρητικότητας 355.209.500 DWT και 208.252.588 GT. Τα στοιχεία αυτά περιέχονται στην ετήσια έκθεση – μελέτη της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, αυτό σημαίνει αύξηση κατά 102 πλοία, χωρητικότητας 5.992.356 DWT και 3.905.226 GT.
Τα δεδομένα αυτά δεν περιλαμβάνουν 373 πλοία διαφόρων κατηγοριών που με συμφωνίες οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν παραγγείλει στα ναυπηγεία. Η χωρητικότητα των υπό ναυπήγηση πλοίων είναι 33.143.130 DWT και 22.889.399 GT. Τα στοιχεία του βιβλίου παραγγελιών αντιπροσωπεύουν αύξηση 50% στις νέες παραγγελίες, γεγονός που δείχνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για πλοία νέας τεχνολογίας από Ελληνες πλοιοκτήτες.
Πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια, ο αριθμός των πλοίων που ταξιδεύει με ελληνική σημαία παρέμεινε σταθερός – ο στόλος εξακολουθεί να αποτελείται από 496 πλοία. Αυτό αντικατοπτρίζει τα θετικά αποτελέσματα των πρόσφατων μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό νηολόγιο.
Ωστόσο, υπάρχει μια ελαφρά μείωση της χωρητικότητας σε DWT και σε Gross Tonnage, με τα στοιχεία να ανέρχονται πλέον σε 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT, σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, που ήταν 31.150.523 GT και 52.768.867 DWT αντίστοιχα.
Ο στόλος που ελέγχεται από Ελληνες εφοπλιστές είναι νηολογημένος σε περίπου 32 σημαίες. Η σημαία της Λιβερίας κέρδισε 79 πλοία, οι Νήσοι Μάρσαλ κέρδισαν 34 πλοία, η Κύπρος κέρδισε 19 πλοία και η Πορτογαλία δύο πλοία.
Από την άλλη πλευρά, οι υπόλοιπες σημαίες σημείωσαν ελαφρά μείωση στον αριθμό των νηολογημένων σκαφών, με τη σημαία Μάλτας να καταγράφει απώλεια 23 πλοίων και με τις Μπαχάμες να καταγράφουν οκτώ πλοία, ενώ οι σημαίες του Παναμά, των Βερμούδων και της Νήσου του Μαν σημείωσαν απώλεια δύο πλοίων.
Συνολικά, οι σημαίες της Λιβερίας και των Νήσων Μάρσαλ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ελληνόκτητου στόλου, με 1.159 και 1.096 ελληνόκτητα πλοία, αντίστοιχα, στα νηολόγιά τους.
Χωρητικότητα
Οσον αφορά σε χωρητικότητα DWT, η Λιβερία αντιπροσωπεύει 104.171.885, που αντιστοιχούν στο 29,3%, και οι Νήσοι Μάρσαλ αντιπροσωπεύουν 86.425.552, που αντιστοιχούν στο 24,3% του συνολικού DWT της ελληνικής ιδιοκτησίας στόλου.
Ακολουθεί η ελληνική σημαία με 496 πλοία χωρητικότητας 51.694.269 DWT. Να σημειωθεί ότι η ελληνική σημαία παραμένει στην τρίτη θέση παγκοσμίως σε DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 14,5% της συνολικής DWT του ελληνόκτητου στόλου.
Σε επίπεδο DWT, ακολουθεί η Μάλτα με 536 πλοία χωρητικότητας 48.815.924 DWT, που αντιστοιχούν στο 13,7% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου. Ακολουθούν ο Παναμάς με 327 πλοία 21.697.189 DWT, οι Μπαχάμες με 202 πλοία 17.549.992 DWT και η Κύπρος με 234 πλοία 16.812.743 DWT.
Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαία Ευρωπαϊκής Ενωσης ανέρχεται σε 1.278 και αποτελούν το 30,3% του ελληνικού στόλου. Ο αριθμός αυτός μειώθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με τον αριθμό των 1.280 πλοίων του προηγούμενου έτους, που αντιπροσώπευαν το 31,1% του ελληνικού στόλου.
Οι αυξομειώσεις του στόλου στον παγκόσμιο χάρτη
Οσον αφορά το βιβλίο παραγγελιών ως προς τον τύπο πλοίου, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 112 δεξαμενόπλοια κατά παραγγελία για λογαριασμό Ελλήνων ιδιοκτητών, 32 δεξαμενόπλοια χημικών και προϊόντων, 77 δεξαμενόπλοια υγραερίου, 107 πλοία μεταλλευμάτων & χύδην φορτίου, 35 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 10 φορτηγά κατόπιν παραγγελίας.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες αντιπροσωπεύουν το 23,7% του παγκόσμιου στόλου Tanker, το 16,1% του παγκόσμιου στόλου Ore and Bulk και το 10,1% του στόλου Liquified Gas. Συνολικά, όπως φαίνεται, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται στο 6,7% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων, 12,9% σε GT και 15,1% σε DWT.
Λόγω της ασταθούς κατάστασης στην Ουκρανία και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και των χαμηλών υδάτων στη Διώρυγα του Παναμά και των επικείμενων κανονιστικών απαιτήσεων, σημειώθηκαν μικρές αυξήσεις και μειώσεις στις περισσότερες από τις κατηγορίες του ελληνόκτητου στόλου.
Ειδικότερα, αύξηση του ελληνικού στόλου ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου καταγράφηκε στις κατηγορίες πλοίων Ore & Bulk Carriers, Cargo και Other Cargo. Οι υπόλοιπες κατηγορίες κατέγραψαν μικρή μείωση σε αριθμό πλοίων και DWT, σε σχέση με τον αντίστοιχο τύπο παγκόσμιου στόλου για το έτος 2023.
Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου που ελέγχεται από τους Ελληνες εφοπλιστές αυξήθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά, παρ’ όλ’ αυτά, εξακολουθεί να είναι 4,5 χρόνια κάτω από τον μέσο όρο ηλικίας του παγκόσμιου στόλου.
Ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου που ελέγχεται από Ελληνες εφοπλιστές σε πλοία ανέρχεται πλέον στα 13,7 έτη, έναντι 18,2 ετών για τον παγκόσμιο στόλο. Οσον αφορά τα GT και DWT, είναι 12,1 και 12 έτη αντίστοιχα, έναντι 13,1 και 12,8 του παγκόσμιου στόλου.
Ο μέσος όρος ηλικίας του υφιστάμενου στόλου ελληνικής σημαίας κατέγραψε ελαφρά αύξηση και είναι πλέον στα 15,5, σε σύγκριση με 15 το 2023. Μικρή αύξηση έχει, επίσης, σημειωθεί σε GT και DWT, με τιμές 10,3 και 9,9 αντίστοιχα, έναντι 10 και 9,7 ετών το 2023.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ